Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattenskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Broberg88

Aktiv medlem
Har någon tips på nytt eller begagnat tex kompaktkamera med undervattenshus? Ej gopro och gärna under 6000kr.
Är tänkt att använda på utlandsresor mestadels.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon G7 X med Canons dykhus för något år sen. Jag är nöjd med grejorna, men har egentligen inget att jämföra med. Det är mina första undervattensgrejor, om man inte räknar in Pentax vattentäta badbara kameror som duger att snorkla med men inte dyka.
Jag skrev lite om Canongrejorna i min blogg, i delen "Ny kamera + dykhus". I nyare bloggdelar finns foton som är tagna med de grejorna med början i "Thailand 2016: 4 Äntligen! Under ytan vid Similand Islands.". Fler UV-foton kommer under sommaren då jag lägger ut reportage från vinterns dykningar i Thailand.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Finns undervattenshus till Sony RX100 version 3,4 och 5.
Men huset i sig ligger på runda slängar 5000 verkar det som, så det kanske är i dyraste laget om du dessutom skall köpa kameran.
Det möjliggör dock dykning ner till 60m.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har tidigare kört en S90 med Canons egna undervattenshus. Canon brukar ha bra priser på sina undervattenshus, annars kan bara uv-huset lätt kosta mer än 6000 kr.

Min erfarenhet från dykning i ljusa, tropiska vatten är att med raw-format klarar man sig rätt bra utan blixtar ned till kanske 15-20 meter. Sedan blir det svårt att kompensera med enbart vitbalansen.

Letar du begagnat föreslår jag att hålla ögonen på dykarna.nu.
 

PMD

Aktiv medlem
Har någon tips på nytt eller begagnat tex kompaktkamera med undervattenshus? Ej gopro och gärna under 6000kr.
Är tänkt att använda på utlandsresor mestadels.
Är det en dykarkamera eller bara en undervattenskamera du är ute efter?

Om det är det senare så finns det "badkameror" från de flesta kameratillverkare. De brukar tåla ett djup på 15 meter (en del lite mer, en del lite mindre), så det duger inte för den som dyker djupt.

Den enda tillverkare av sådana kameror som erbjuder modeller med RAW är Olympus (vad jag vet) så jag köpte en sådan (TG-4) i höstas. Nu har efterföljaren TG-5 kommit och den ryms i din budget utan problem.

En fördel med sådana här kameror är att man slipper reglagegenomföringar i ett yttre trycksäkert hus som kan göra kameran lite svårmanövrerad.

En annan fördel, som också är en nackdel, är att de är ganska små och lätta. Det gör att de inte är besvärliga att ha med sig i stort sett jämnt, men ett separat undervattenshus är ju större och har större reglage.
 
Senast ändrad:

Broberg88

Aktiv medlem
Är det en dykarkamera eller bara en undervattenskamera du är ute efter?

Om det är det senare så finns det "badkameror" från de flesta kameratillverkare. De brukar tåla ett djup på 15 meter (en del lite mer, en del lite mindre), så det duger inte för den som dyker djupt.

Den enda tillverkare av sådana kameror som erbjuder modeller med RAW är Olympus (vad jag vet) så jag köpte en sådan (TG-4) i höstas. Nu har efterföljaren TG-5 kommit och den ryms i din budget utan problem.

En fördel med sådana här kameror är att man slipper reglagegenomföringar i ett yttre trycksäkert hus som kan göra kameran lite svårmanövrerad.

En annan fördel, som också är en nackdel, är att de är ganska små och lätta. Det gör att de inte är besvärliga att ha med sig i stort sett jämnt, men ett separat undervattenshus är ju större och har större reglage.


Kamera som klarar minst 30-40m
 

Kiboko

Aktiv medlem
Nikon AW130 ... eller om du kan vänta AW300. ... så behöver du inte ett extra hus/skal.
 

MARINFOTO

Aktiv medlem
Uv-hus i nyskick + kamerakropp

Har någon tips på nytt eller begagnat tex kompaktkamera med undervattenshus? Ej gopro och gärna under 6000kr.
Är tänkt att använda på utlandsresor mestadels.

Hej Robin !

I den händelse Du kommer fram till att Du vill ha en systemkamera, har jag ett Seacam-hus (uv-husens Rolls Royce) i nyskick för Nikon D200 + Nikon D200 kamerahus i mycket gott skick + en pelikanväska, som Du
kan få köpa för 15000 (bara uv-huset kostar ca 45000 nytt).
Kameran är inte av senaste modell, men en synnerligen bra kamera för uv-bruk (har tagit mina bästa bilder
med den). Uv-huset är det bästa Du kan få.
 
ANNONS