Annons

Tar betalt för foton man ej beställt???

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om det är lagligt att bara skicka ut bilder från t.ex friidrottsskolor,skolor,fotbollskolor, osv För att sen kräva betalt för dom om man inte returnerar dom?
Fick idag hem bilder på dottern som gått på friidrottskola där dom tydligen tar ett gruppfoto som ingår i anmälningsavgiften.
Sen har dom även tagit individuell bilder som dom också skickar med, sen vill dom ha betalt för dom om man inte returnerar dom inom 30dagar.

Vi har inte bett om någon av dessa bilder och jag har ingen lust att lägga ner nån tid på att posta tillbaks dom heller.
Det handlar mer om principsak hur kan det ens vara lagligt att skicka ut produkter som inte är beställda för att sen kräva pengar om jag inte returnerar?
Dessutom har dom skickat bilder på nån annans barn :)...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förutsatt att du inte på något vis godkänt utskicket i förväg så är det negativ avtalsbindning och det är inte tillåtet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
På nåt sätt har du nog skrivit på något. Annars är det klubben som bär ansvaret att ha godkänt detta köp.
Det var en fotograf som tog liknande upplägg på fotbollsklubben, men jag fick skriva på papper med bl.a. adress och om man vill ha dom.
Det var signering av kontraktet med att de fick bli fotograferade.

/Stefan
 
Vad mig veterligen så har vi inte skrivit på nåt att vi vill ha bilder. Gått igenom allt nu och det enda som vi godkänt är att dom fotar barnen och filmar för dom skall kunna använda sig av det i kommande marknadsföring.
Så här står det på anmälan det enda man undertecknar för att anmäla.
(Stod inget annat i bekräftelsen som är det enda man fått)

"Vi kommer fotografera och filma under Friidrottsskolan för användning på klubbens hemsida, Facebook-sida, i *********** och i marknadsföring."

"Vi behöver vårdnadshavares medgivande för att ert barn ska få vara med på bild/film. Kryssa i "ja" för medgivande, eller "nej" om ert barn inte får vara med.
Ja, mitt barn får fotograferas/filmas och bilder/filmer får användas enligt texten ovan
Nej, mitt barn får inte fotograferas/filmas"

DET har vi godkänt men inte att dom skall börja skicka massa bilder till oss och sen kräva betalt.
Men dom får gärna använda bilderna på friidrottskolan om det gynnar föreningen på något vis.
 

catweazle

Aktiv medlem
Kontakta föreningen och begär en förklaring samt ett samtal med fotografen angående dennes utskick.
 

martinot

Aktiv medlem
Låter inte OK gjort av fotografen. Jag hade som princip vägrat att skicka tillbaka. Inte mitt problem om jag får saker som jag inte beställt. Dessutom verkar de inte ha koll som skickat fel bilder. Struligt upplägg och genomförande. Hade nog blivit lite sur på det, om det skett fel för flera på detta sättet.

Enskilda missar och misstag kan alla göra, och det hade jag köpt (men då hade det nog vara billigare för fotografen att printa nya bilder, och slänga de som jag fått som är fel).

Kolla med klubben om det är enskilt misstag som enbart du drabbats av, eller om det är systematiskt kaos/fel som flera drabbats av (då skulle jag bett de att starkt överväga att byta fotograf tills nästa uppdrag).
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
DET har vi godkänt men inte att dom skall börja skicka massa bilder till oss och sen kräva betalt.
Men dom får gärna använda bilderna på friidrottskolan om det gynnar föreningen på något vis.
Är det ett företag i Västerås som gjort utskicket?

Oavsett vilket företag/fotograf som utfört jobbet så bör du dubbelkolla exakt vad du skrivit på.
Detta så att du kan vara absolut säker på att du inte, "i bara farten/omedvetet" godkänt utskicket.

I det fall du kan vara absolut säker på att du inte godkände utskicket ifråga så kan du slänga bilderna och strunta i att betala. Men du kan i sämsta fall få ta fallet ända till tingsrätten.
(Först inkasso, där du bör bestrida fakturan. De kan välja att skicka ärendet vidare till Kronofogden för "betalningsföreläggande" Bestrider du även där. Så kan de försöka med att ta ärendet till Tingsrätten för ett avgörande).
I det fall att du av misstag faktiskt godkänt utskicket så får du antingen betala eller skicka tillbaks det hela.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Undrar om det är lagligt att bara skicka ut bilder från t.ex friidrottsskolor,skolor,fotbollskolor, osv För att sen kräva betalt för dom om man inte returnerar dom?
Fick idag hem bilder på dottern som gått på friidrottskola där dom tydligen tar ett gruppfoto som ingår i anmälningsavgiften.
Sen har dom även tagit individuell bilder som dom också skickar med, sen vill dom ha betalt för dom om man inte returnerar dom inom 30dagar.

Vi har inte bett om någon av dessa bilder och jag har ingen lust att lägga ner nån tid på att posta tillbaks dom heller.
Det handlar mer om principsak hur kan det ens vara lagligt att skicka ut produkter som inte är beställda för att sen kräva pengar om jag inte returnerar?
Dessutom har dom skickat bilder på nån annans barn :)...
Eftersom de sänt bilder på fel barn, kan det vara så att dennes föräldrar har beställt bilder men att de sänts till fel person och det blivit nåt fel på så sätt?

Henrik
 

afe

Aktiv medlem
Det är väldigt enkelt - om du inte uttryckligen skrivit på att du vill ha bilder hemskickade kan du slänga dem i soptunnan, eller använda bilderna till vad du vill. Det var många år sedan det var "ok" för fotografer att skicka ut bilder på det viset och ta betalt för dem om de inte skickas tillbaks.
 

catweazle

Aktiv medlem
Är det fel barn så kontakta fotografen och förklara men se till att Styrelsen får informationen om felskicket.
 

Poteta

Aktiv medlem
Om du känner föräldrarna till barnet på bilderna kan du väl ringa och fråga om de har begärt att få de extra bilderna?
 

Christer2

Aktiv medlem
Du kan inte tvingas att betala, ifall du inte (medvetet eller omedvetet) gjort beställningen.
Du kan inte tvingas att skicka tillbaka bilderna.
Du kan inte tvingas att göra någonting eftersom (ifall?) du inte agerat för att få bilderna.

Risken, ifall du skickar tillbaka bilderna, är att detta inte noggrant noteras hos företaget och att detta senare skickar nya kravbrev.

Jag har vid något tillfälle läst om hur en missnöjd mottagare (av icke beställd veckotidning) agerade. Som svar på kravbrev skickade veckotidningsmottagaren en faktura till utskickande företag med begäran om ersättning för "förvaring av utskickade, icke beställda, tidningar" och sådan ersättning skulle komma att begäras för varje vecka tills tidningarna hämtades. Resultatet blev att tidningsföretaget krediterade sin faktura samt bad mottagaren att antingen gratis behålla tidningarna eller att kasta dem.
 

PMD

Aktiv medlem
Istället för att bara strunta i saken är det nog bättre att först kolla med barnets på bilden föräldrar om bilderna helt enkelt har skickats till fel adressat.

Om inte barnets föräldrar heller vill ha bilderna så är nog ett email till fotografen med en förklaring om att denne har skickat obeställda bilder och ett erbjudande att om att komma och hämta dem (alternativt att fotografen skickar ett returkuvert med porto betalt). Förmodligen vill inte fotografen krångla med att få tillbaka bilderna.

Att bara strunta i saken gör att risken finns att fotografen eskalerar med påminnelsefaktura, förseningsavgift och i värsta fall inkasso. Det gör det inte mer rätt att kräva betalt för obeställda bilder med kan leda till en massa besvär.

För mycket länge sen skickade en bokklubb en obeställd bok till mig (samt ett medlemserbjudande). Jag skrev ett brev (det här var långt innan det fanns email) till bokklubben och erbjöd dem att komma och hämta boken. Jag hörde aldrig av dem efter det.
 

iSolen.se

Guest
Undrar om det är lagligt att bara skicka ut bilder från t.ex friidrottsskolor,skolor,fotbollskolor, osv För att sen kräva betalt för dom om man inte returnerar dom?
Fick idag hem bilder på dottern som gått på friidrottskola där dom tydligen tar ett gruppfoto som ingår i anmälningsavgiften.
Sen har dom även tagit individuell bilder som dom också skickar med, sen vill dom ha betalt för dom om man inte returnerar dom inom 30dagar.

Vi har inte bett om någon av dessa bilder och jag har ingen lust att lägga ner nån tid på att posta tillbaks dom heller.
Det handlar mer om principsak hur kan det ens vara lagligt att skicka ut produkter som inte är beställda för att sen kräva pengar om jag inte returnerar?
Dessutom har dom skickat bilder på nån annans barn :)...
Det där var vanligare förr i olika sammanhang, det är bara att slänga. Sånär som på att om det är fel barn så några andra föräldrar kanske kommer sakna bilder.

Jag skulle maila och säga att du avser behålla bilderna en vecka och om de inte hämtas, slänga bilderna, eftersom du inte beställt dem och samtidigt upplysa dem om det är fel barn på bilderna.
 
Tacka för alla tips :).

Att det är nån som beställt dom tvivlar jag på eftersom det står vårat barns namn på fakturan.
Samt att vi har inte fått något erbjudande innan om att det skulle gå att beställa.
Vem barnet på bilden är har jag ingen aning om då det på det lilla gruppfotot som skickades ut inte står namnen på barnen.
Några bekanta till oss vars barn också gick på samma friidrottskolan har också fått bilder skickat till sig utan varken förvarning eller erbjudande dock fick dom på rätt barn ;).

Ah får se hur vi gör.
Har god lust att bara inte göra nåt, men har samtidigt inte lust att det går vidare till inkasso osv.
 

iSolen.se

Guest
Tacka för alla tips :).

Att det är nån som beställt dom tvivlar jag på eftersom det står vårat barns namn på fakturan.
Samt att vi har inte fått något erbjudande innan om att det skulle gå att beställa.
Vem barnet på bilden är har jag ingen aning om då det på det lilla gruppfotot som skickades ut inte står namnen på barnen.
Några bekanta till oss vars barn också gick på samma friidrottskolan har också fått bilder skickat till sig utan varken förvarning eller erbjudande dock fick dom på rätt barn ;).

Ah får se hur vi gör.
Har god lust att bara inte göra nåt, men har samtidigt inte lust att det går vidare till inkasso osv.
Som sagt, de kan inte tvinga dig att göra något, lägg bilderna på hyllan nån vecka eller två och om du är snäll, skicka ett mail.
 
ANNONS