Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på bilder????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har en Canon 5DIII.
Jag fotar i jpeg (mestadels)
Bilden jag för över från kameran till datorn är 3840x5760 pixlar & runt 5-7Mb.

Hur stort kan jag framkalla min bild utan att den ser suddig, pixlig ut?
Jag vet att betraktaravståndet spelar roll.
Men säg att jag vill framkalla en fototapet på 3x4m. Går det utan att den blir för suddig?

Fotar jag i RAW blir samma bild runt 35Mb. Men Mb spelar väl ingen roll när jag ska framkalla?

Tar jag in jpeg bilden i Photoshop & kollar på Image size ligger resolution på 72 pixels/inch. Om jag ändra den till 300 blir ju bilden på 16,042x10,696 pixlar & 40Mb.
Kan man göra så för att få en större bild som har fler pixlar utan att det blir fel...???

Många frågor & funderingar. Men jag tycker det är så svårt att hitta bra läsning på nätet om detta så jag förstår.
Såg en sida på nätet som hade en prislista efter dessa mått. Är det rätt?
Jag menar, drar jag ner min jpeg bild på 1280px blir den på 780kb...

Filstorlek
1 Mb (Webb normal, 768px)
3 Mb (Webb XL, 1280px)
6 Mb (A6, 1/4 sida, 1850px)
12 Mb (A5, halvsida, 2580px)
28 Mb (A4, helsida, 3850px)
50-100 Mb (A3-A0+, affisch mm)
 

iSolen.se

Guest
Jag har en Canon 5DIII.
Jag fotar i jpeg (mestadels)
Bilden jag för över från kameran till datorn är 3840x5760 pixlar & runt 5-7Mb.

Hur stort kan jag framkalla min bild utan att den ser suddig, pixlig ut?
Jag vet att betraktaravståndet spelar roll.
Men säg att jag vill framkalla en fototapet på 3x4m. Går det utan att den blir för suddig?

Fotar jag i RAW blir samma bild runt 35Mb. Men Mb spelar väl ingen roll när jag ska framkalla?

Tar jag in jpeg bilden i Photoshop & kollar på Image size ligger resolution på 72 pixels/inch. Om jag ändra den till 300 blir ju bilden på 16,042x10,696 pixlar & 40Mb.
Kan man göra så för att få en större bild som har fler pixlar utan att det blir fel...???

Många frågor & funderingar. Men jag tycker det är så svårt att hitta bra läsning på nätet om detta så jag förstår.
Såg en sida på nätet som hade en prislista efter dessa mått. Är det rätt?
Jag menar, drar jag ner min jpeg bild på 1280px blir den på 780kb...

Filstorlek
1 Mb (Webb normal, 768px)
3 Mb (Webb XL, 1280px)
6 Mb (A6, 1/4 sida, 1850px)
12 Mb (A5, halvsida, 2580px)
28 Mb (A4, helsida, 3850px)
50-100 Mb (A3-A0+, affisch mm)
Din bild är ung 6000pixlar bred och ska skrivas ut i 4m bredd. Det blir 1.5 pixlar per mm eller 40px/tum. Dvs halv skärmupplösning.

Du avgör om det räcker, jag tycker det.
 

Melmis

Aktiv medlem
Din bild är ung 6000pixlar bred och ska skrivas ut i 4m bredd. Det blir 1.5 pixlar per mm eller 40px/tum. Dvs halv skärmupplösning.

Du avgör om det räcker, jag tycker det.

Men har Mb någon som helst betydelse för min utskrift?
Och det där att det står att bilden har 72 i upplösning i Photoshop.
Ska jag ändra till 300??
 

Lahn

Aktiv medlem
Men har Mb någon som helst betydelse för min utskrift?
Och det där att det står att bilden har 72 i upplösning i Photoshop.
Ska jag ändra till 300??
Om du exportera bilden i pixlar (6000) spelar ppi ingen roll. Men om du ändra till tum eller cm kommer du att ser hur mycket större filen blir om du ändra det från 72 till 300 ppi.

Men det betyder inte att du får mera pixlar, lightroom interpolera fotot bara.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men har Mb någon som helst betydelse för min utskrift?
Och det där att det står att bilden har 72 i upplösning i Photoshop.
Ska jag ändra till 300??
1 Nej, däremot innehåller filen värden för pixlar. Vare pixel kräver ett lagringsutrymme i bytes. Alltså desto fler pixlar behöver desto mer lagringsutrymme.
2 ppi spelar ingen roll om du inte använder det vid exporten ur LR.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har en Canon 5DIII.
Jag fotar i jpeg (mestadels)
Bilden jag för över från kameran till datorn är 3840x5760 pixlar & runt 5-7Mb.

Hur stort kan jag framkalla min bild utan att den ser suddig, pixlig ut?
Jag vet att betraktaravståndet spelar roll.
Men säg att jag vill framkalla en fototapet på 3x4m. Går det utan att den blir för suddig?

Fotar jag i RAW blir samma bild runt 35Mb. Men Mb spelar väl ingen roll när jag ska framkalla?
Nej, storleken på filen spelar i sig ingen roll, det är antalet pixlar som avgör hur stort och med vilken upplösning du kan printa. Men, anledningen till att jpeg-filen är så mycket mindre än råfilen är ju för att den komprimerats och delar av bilden har kastats bort och kan aldrig återskapas. Därför bör du, om du ska printa så stort som 3x4 meter, använda råfiler som du konverterar till tiff eller psd istället för jpeg.

Tar jag in jpeg bilden i Photoshop & kollar på Image size ligger resolution på 72 pixels/inch. Om jag ändra den till 300 blir ju bilden på 16,042x10,696 pixlar & 40Mb.
Kan man göra så för att få en större bild som har fler pixlar utan att det blir fel...???
Det går utmärkt att interpolera bilden på det sätt du beskriver ovan. Beroende på hur detaljerad den är bör du skärpa den efter interpoleringen och innan den printas. Beroende på var du tänker låta printa bilden behöver du förmodligen inte interpolera den till 300 ppi utan kanske istället 200 ppi, men du bör kolla med labbet som ska printa bilden vilken upplösning de använder till så stora bilder.
 

Melmis

Aktiv medlem
Nej, storleken på filen spelar i sig ingen roll, det är antalet pixlar som avgör hur stort och med vilken upplösning du kan printa. Men, anledningen till att jpeg-filen är så mycket mindre än råfilen är ju för att den komprimerats och delar av bilden har kastats bort och kan aldrig återskapas. Därför bör du, om du ska printa så stort som 3x4 meter, använda råfiler som du konverterar till tiff eller psd istället för jpeg.



Det går utmärkt att interpolera bilden på det sätt du beskriver ovan. Beroende på hur detaljerad den är bör du skärpa den efter interpoleringen och innan den printas. Beroende på var du tänker låta printa bilden behöver du förmodligen inte interpolera den till 300 ppi utan kanske istället 200 ppi, men du bör kolla med labbet som ska printa bilden vilken upplösning de använder till så stora bilder.[/QUOTE

Men om jag skickar till Crimson. Fixar dem att göra den till 300ppi om det behövs för att printa i den storleken jag vill beställa? Eller måste jag fixa det själv?

Sen funderar jag också på..
Jag använder mig av Bridge & sen lite finlir i Photoshop. När jag sen sparar ner bilden är den plötsligt i 300ppi.
Men när jag för över den från kameran till datorn är den 72ppi.
Är det för att jag väljer att spara i högsta kvalite (12) i Photoshop.
 

Melmis

Aktiv medlem
Finns det en lista över vilka mått på pixlar jag behöver för att printa olika storlekar?
Eller rättare sagt känns det ju som det handlar om hur långt betraktaren ska titta på motivet som har att göra med hur många pixlar du behöver.

Jag menar framkalla en 10x15cm eller
3x4m fototapet. Vad behövs.

Finns det några riktlinjer rakt upp & ner.
Förvirrad, ja....
Tacksam för tips & råd, jaaaaa!
Tack 😃
 

alfin

Aktiv medlem
Men om jag skickar till Crimson. Fixar dem att göra den till 300ppi om det behövs för att printa i den storleken jag vill beställa? Eller måste jag fixa det själv?
Antingen gör du det själv eller så gör Crimson det åt dig. Du har bättre koll om du gör det själv, framför allt vad gäller slutskärpningen.

Sen funderar jag också på..
Jag använder mig av Bridge & sen lite finlir i Photoshop. När jag sen sparar ner bilden är den plötsligt i 300ppi.
Men när jag för över den från kameran till datorn är den 72ppi.
Är det för att jag väljer att spara i högsta kvalite (12) i Photoshop.
Det har inget med jpeg-kompressionen att göra. Din kamera taggar jpeg-bilderna med 72 ppi, men i PS har du ändrat upplösningen på bilden till 300 ppi. Det gör du under Image Size.
 

alfin

Aktiv medlem
Finns det en lista över vilka mått på pixlar jag behöver för att printa olika storlekar?
Eller rättare sagt känns det ju som det handlar om hur långt betraktaren ska titta på motivet som har att göra med hur många pixlar du behöver.

Jag menar framkalla en 10x15cm eller
3x4m fototapet. Vad behövs.

Finns det några riktlinjer rakt upp & ner.
Förvirrad, ja....
Tacksam för tips & råd, jaaaaa!
Tack 😃
Crimson printar normalt 300 ppi. För stora bilder 200 ppi. Om du använder deras mer professionella tjänst 400 ppi, om din bild är mer än typ 230 ppi från början... Läs på deras hjälpsidor, det står där.

I PS Image Size tar du bort bocken i Resample Image längst ner. Då kan du testa med olika upplösning hur stor din print blir. Vid 72 ppi blir din bild 135x203 cm och ändrar du till 300 ppi blir bilden 32x48 cm utan att du interpolerat bilden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Finns det en lista över vilka mått på pixlar jag behöver för att printa olika storlekar?
Eller rättare sagt känns det ju som det handlar om hur långt betraktaren ska titta på motivet som har att göra med hur många pixlar du behöver.

Jag menar framkalla en 10x15cm eller
3x4m fototapet. Vad behövs.

Finns det några riktlinjer rakt upp & ner.
Förvirrad, ja....
Tacksam för tips & råd, jaaaaa!
Tack
Ja

ex:
du har en fil som är 3000 pixlar bred.
Du printar på 10 tum.
3000/10=300 pixels per inch = 300 ppi

bara o räkna vilken kvalité du får, ppi är ett kvalitétsmått.
Printar du stort så kan du sänka ppi-kravet pga att betraktningsavståndet ökar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sen funderar jag också på..
Jag använder mig av Bridge & sen lite finlir i Photoshop. När jag sen sparar ner bilden är den plötsligt i 300ppi.
Men när jag för över den från kameran till datorn är den 72ppi.
Är det för att jag väljer att spara i högsta kvalite (12) i Photoshop.
ppi är ett kvalitétsvärde som är kopplat till ett fysiskt mått.
En digital fil har inga fysiska mått.
(ppi) inch existerar först när du använder bilden på en fysisk yta.
 
ANNONS