Annons

sigma objektiv - trögt ta bort motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
Ja, som rubriken säger - det är ett elände att vb ta av motljusskyddet på mitt sigma 50 mm.
Någon som har ett stalltips??
 

befl

Aktiv medlem
Hej. I och för sig kan du vara glad för då sitter det och du slipper tappa det. Det bästa är nog att sitta ned och vrida på det många gånger så det slits ned lite. Benny
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Prova olika vinklar när du greppar motljusskyddet, alltså med tummen kl 7, 9 eller 11 och finger(ar) på motsatt sida. Annars kan man försiktigt smörja med tex siliconfett på en tops i spåren. Akta linserna!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ett helt annat objektiv jag har är också trögt om jag klämmer åt för hårt.
Då deformeras motljusskyddet och glider trögt. Med följd att jag klämmer hårdare, som resulterar i att det går ännu trögare. Osv.

När jag istället bara tar i helt lätt, och aktar mig för att klämma, så går det hur lätt som helst.
 

PMD

Aktiv medlem
Prova olika vinklar när du greppar motljusskyddet, alltså med tummen kl 7, 9 eller 11 och finger(ar) på motsatt sida. Annars kan man försiktigt smörja med tex siliconfett på en tops i spåren. Akta linserna!
Eller lite hudfett, som alla har t.ex. i pannan om man inte har duschat nyss.
 

Goro

Aktiv medlem
Har samma problem med sigma art 24-105. Motljusskyddet är sitter så hårt att jag är rädd att skada den 'externa' zoom-mekanismen... Har funderat på att fila lite på det, men silikon är ju att mindre destruktivt sätt!
 
ANNONS