Annons

Fel färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns som vi vet även nivåer i helvetet. Om vi nu kallar utskrifter för ett helvete.
Åtminstone inom fotografin bland det mest komplicerade områden man kan ge sig in i.
Endera så köper man tjänsten eller så printar man själv.

Att printa själv har för och nackdelar. Fördelen är bättre kontroll och att man lär sig sin egen skrivare och dess egenskaper med tiden.
Att köpa tjänsten är ofta billigare men man har mindre kontroll och ofta är det inte en print utan ett elektroniskt tryck som man får. En bild som ligger inom sRGB medan en utskrift klarar arGB.

Personligen skriver jag ut allt själv förutom böcker. Där måste jag beställa jobbet.

Jag har både goda och dåliga erfarenheter av båda varianterna.
Ibland slutar min skrivare fungera och jag får spendera tröstlösa timmar för att få det hela att fungera igen.

Beställer jag tjänsten så vet jag lite vad som händer efter jag laddat upp bilderna.
Jag använde först Apple och deras boktjänst och det blev väldigt bra de första gångerna. Sedan la de tydligen över det på ett annat tryckeri och det blev kass.

Så jag bytte över till Crimson. Det blev OK men inte lika bra som det bästa från Apple.

Tror detta är något vi måste ha i huvudet. Att när vi lämnar ut jobbet tappar vi också kontrollen till en viss del.
Det borde finnas bättre profiler och mer information.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har säkert en väldigt annorlunda syn på detta än Stefan. Jag printar för min och min familjs höga nöjes skull. Ibland för någon jag gjort ett jobb för. Har inga deadlines eller kunder som jagar mig. Så nej jag har ingen kalibrerad lampa att kolla utskrifterna i.
Jag väntar helt enkelt till bilderna torkat och mognat och kikar sedan på dem i dagsljus. Kan min printer och mina inställningar.
När det gäller att hänga printar i sett eget hem har jag en del synpunkter.
För det första gäller det ljus. Vi tappar mellan 30-40 år ett steg i bländare för att tala fotospråk.
Så vi går från 2,8 till 4 kan man säga.
Sedan tappar vi beroende på individ cirka ett steg var 10 år. Så vid 50 är vi på bländare 5,6 och vid 60 på bländare 8 osv. Jag närmar mig nu vid 65 snart bländare 11.
Inte undra på att vi skriker på ljusare sökare och mer ljus därhemma.
Har lite kikat på Ikeas system men har inte hittat nyttan ännu.
Jag har också många bilder hemma hängande men anser ännu att det är viktigast att belysa dem tillräckligt. Om ljuset sedan håller museumkaraktär eller inte spelar mindre roll.
Så jag kör vidare med en lite förenklad variant på vad som är optimalt.
Jag har också stämt av i dagsljus och det finns inget som ett statiskt enhetligt dagsljus för det varierar ju med dagen och tidpunkt. Så ett artificiellt dagsljus är ju ändå en rätt bra idé trots allt men det jag menade med mitt inlägg ovan är ju att jag attraherats av att kunna ha ett allmänljus i arbetsrummet som är hyffsat bra för att bedöma bilder i utan att varje gång behöva resa mig från dator och stol och slå på arbetslampan.

Du har definitivt en poäng när det gäller syn. Det är dessutom inte heller bara så att vår syn förändras när det gäller upplevd ljusstyrka utan även upplevd ljus temperatur förändras. Detta är inget den enskilde normalt upplever för det sker så smygande att vi inte har någon koll på detta. Så det enda vi kan bedöma är vår egen skärm och hur den stämmer med våra printar.

Men jag har alldeles nyligen opererat båda mina ögon för gråstarr som Per pratar om och det har blivit helt fantastiskt. Jag har ingen astigmatism och operationerna gick perfekt. Jag har enligt min fantastiske ögonläkare en synskärpa som bara några promille av befolkningen har.

När jag opererat mitt första öga (vänster) såg jag när jag jämförde det med det oopererade högra att detta (som ändå var det bästa innan) två saker: Mitt vänstra var väldigt mycket skarpare men också otroligt mycket ljusstarkare med ett mycket vitare upplevt ljus, då mitt högra fortfarande hade som ett ljusgult filter över sig.

Nu ger båda mina ögon helt identisk syn (de är helt i synk vad gäller upplevd brännvidd) och jag behöver inga glasögon i vardagen när jag rör mig ute eller kollar på TV. Däremot använder jag minst 1,5 eller ibland 2,0 när jag läser och då funkar det fint med billiga läsbrillor.

Man kan mot tillägg köpa multifokala linser som gör att man slipper även läsglasögon och de kan kosta ca 30-35000 i tillägg men jag är mer än nöjd med det jag fått. Jag tror inte jag skulle valt det senare alternativet trots allt för min läkare berättade att en del inte blir nöjda med dessa och skälet är att de klagar över sämre kontrast med dessa och den vill i alla fall inte jag byta mot att slippa läsglas.

Jag har dock fått ett annat problem och det är en stark ljuskänslighet. Mina ögon är nu så ljusstarka att jag i starkt solljus MÅSTE ha solglasögon och såna har jag aldrig velat ha tidigare och det kan ju vara det som givit mig starren från början då jag rest mycket och även bott tidvis i Mellan Östern. Jag hade t.o.m. svårt att ta mig hem efter den första operationen då jag inte hade några solglas med mig då. Jag har dessutom måst byta ut mina gamla nu odugliga (för svaga) solglasögon till de enda jag kan ha nu (Maui Jim - som är helt fantastiska men väldigt dyra).

Jag tror jag har haft en väldig tur som fått ny fantastisk syn på äldre dar (är 67) men även om jag inte ska rekommendera någon att operera sig (för det finns säkert risker också) så tycker jag i alla fall att ni ska gå och kolla era ögon. Jag hade dessutom aktivt högkostnadskydd när jag började denna resa, så jag har inte betalat en enda krona för allt de hjälpt mig med, så även om delar av vården är ett minne blott så finns det fortfarande delar som fungerar fantastiskt bra.

På den privata ögonklinik som utförde dessa operationer så är vad jag vet alla ögonläkarna invandrare och min kommer från Iran liksom min tandläkare jag haft i säkert 25 år och det glömmer vi ofta bort när allt elände med utanförskap och invandring debatteras. Sanningen är ju idag att vårdapparaten skulle helt braka ihop om inte alla dessa människor fanns där idag för oss. Vi måste räkna plusen också någon gång ibland även om en del andra erfarenheter av Sveriges mer än 50 år av försök att integrera migranter förskräcker stora delar av landets befolkning idag - inte minst när det gäller våra marginaliserade förorter.
 

alfin

Aktiv medlem
På den privata ögonklinik som utförde dessa operationer så är vad jag vet alla ögonläkarna invandrare och min kommer från Iran liksom min tandläkare jag haft i säkert 25 år och det glömmer vi ofta bort när allt elände med utanförskap och invandring debatteras. Sanningen är ju idag att vårdapparaten skulle helt braka ihop om inte alla dessa människor fanns där idag för oss. Vi måste räkna plusen också någon gång ibland även om en del andra erfarenheter av Sveriges mer än 50 år av försök att integrera migranter förskräcker stora delar av landets befolkning idag - inte minst när det gäller våra marginaliserade förorter.
Skärpning nu Sten-Åke. Hur fan fick du in ovanstående i en tråd om fel färger vid utskrift?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skärpning nu Sten-Åke. Hur fan fick du in ovanstående i en tråd om fel färger vid utskrift?
Det var andra som drog in vården och möjligheterna att få en operation - inte jag. Om du retar dig på att det även finns positiva effekter av invandring så kan jag inte hjälpa dig (och sannolikt inga andra heller) för det är helt enkelt ett faktum att vårdapparaten idag går runt till stor del för att det finns en massa människor där som inte har ursvenskt ursprung. Jag har även flera nära anhöriga som opererats för cancer nyligen och det har varit mängder av invandrare både från läkare ända ner till vårdbiträden med invandrarbakgrund även i dessa fall. Ni har er fulla rätt att tycka vad ni vill om detta men för mig är det här inte alls politik utan bara ett konstaterande kring sakernas tillstånd. Det är så här det ser ut vare sig man uppskattar det eller inte och jag bryr mig inte om vem som utför vården så länge den faktiskt fungerar och det har den faktiskt gjort i de fall jag refererat till.

I övrigt är det högst relevant att diskutera synen i hela fotoprocesskedjan som ju definitivt är någon personligt med en hantering av utskrifter som försöker vara objektiv och enhetlig i sin hantering och där fotografer i allmänhet nog tror att uppfattning om bilder man ser i tryck uppfattas lika av alla. Det är alltså inte helt sant.

En starroperation som min som ändrat på så mycket i grunden för hur JAG ser mina och andras bilder och den påverkar som sagt inte bara synskärpan utan även det upplevda ljusets färgtemperatur och det var verkligen inget jag ens kunnat drömma om. Så jag har ett helt annat utgångsläge nu när jag behandlar bilder och skriver ut än tidigare. För mig är det lätt förbluffande.

Jag har idag en helt annan uppfattning om min och andras syn än tidigare och den har gått från att jag undermedvetet trott att väl alla uppfattat mina bilder på i princip samma sätt till att jag idag är långtifrån lika säker på det som tidigare. Jag är mycket osäkrare på det idag.
 

alfin

Aktiv medlem
Om du retar dig på att det även finns positiva effekter av invandring så kan jag inte hjälpa dig (och sannolikt inga andra heller) för det är helt enkelt ett faktum att vårdapparaten idag går runt till stor del för att det finns en massa människor där som inte har ursvenskt ursprung.
Varför tar du upp i det i en tråd som handlar om fel färger vid utskrift var frågan. Tror få i det här landet har synpunkter på invandring av högutbildad arbetskraft som bidrar, men det har fortfarande ingenting med tråden att göra och är väldigt långt ifrån ämnet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför tar du upp i det i en tråd som handlar om fel färger vid utskrift var frågan. Tror få i det här landet har synpunkter på invandring av högutbildad arbetskraft som bidrar, men det har fortfarande ingenting med tråden att göra och är väldigt långt ifrån ämnet.
Därför att folks ögon faktiskt påverkar vad den enskilda individen faktiskt ser. Sedan var det andra som lyfte att de inte trodde de kunde få hjälp med exv. ögonoperationer då vården urholkats idag och många står i kö.

Som jag påpekade så hade mina ögon ett gult filter före operationen och att detta faktiskt försvann efter operation.

Jag lyfte även att belysningen är väldigt viktig för betraktandet. Efter mina ögonoperationer så har mina ögon blivit mycket ljusstarkare och det har också fått mig att ta ett nytt grepp på hela produktionskedjan från skärm, över mina RAW-konverterare och till min utskriftsmetod.

Nu har jag äntligen fått till det så att mina utskrifter faktiskt stämmer med min BENQ-skärm om jag betraktar dem med dagsljuslampa och jämför dem med vad jag faktiskt får ut ur min Epson SC-P600.

Det jag gjort är att kalibrera om, sänka både ljusstyrka och kontrast på skärmen tills den matchade utskriften. Jag kör den i sRGB och bilderna är också exporterade i sRGB till JPEG (max kvalitet 12). Jag har även uppdaterat Epsons orginaldrivrutinen till min skrivare. Jag har lämnat Scandinavians drivrutin de tagit fram till mina Scandinavian Semi Gloss (då den inte ger samma färger riktigt som Epsons) och jag skriver inte längre ut från någon av mina RAW-konverterare eftersom det ger vissa färgdiffar i print som gör att resultatet inte riktigt kan mäta sig med det jag får ut ur EPSONS egen Photo Print. Det är EPSON-standard sRGB raktigenom och det matchar faktiskt bättre än vare sig Lightroom, Capture One eller DxO (ja, jag stänger av färghanteringen i drivisen när jag printar från dessa :). Så jag är egentligen tillbaka i Epson Photo Print eftersom det faktiskt ser bäst ut för mig så nu.

Jag är med på den diskussion om skärm och print ni haft men jag har landat i att köra sRGB rakt igenom och jag är helt medveten om vad jag gör men jag föredrar att ha full koll på en skärm som täcker sRGB 100% än och använda Epson standard som ju är sRGB. Annars får jag faktiskt ut något som jag faktiskt inte har full koll på.
 
Senast ändrad:
ANNONS