Annons

Problem, kalibrering, Macbook pro

Produkter
(logga in för att koppla)

revox

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte nyligen en ny macbook pro 15" och nu har jag problem att få hårdvaru-kalibreringen på min externa skärm att ligga inom godkända toleranser.

- Gråskalan blir fel och man kan också se ganska tydliga färgstick eller variationer om man testar gradientverktyget i photoshop.
- Ljusstyrkan blir inte heller det värde som man ställt in.
- Kalibrerar man flera gånger efter sig varierar resultatet väldigt mycket.

Jag trodde först att det var min kalibrator som var fel på men har nu testat en ny och det blev samma fel där.

Testade också att ansluta min gamla dator igen och då funkar kalibreringen som vanligt med värden som ligger med ganska bra marginal till gränserna.

Har följande utrustning:
Skärm: NEC spectraview reference 271
Kalibrator: X-rite i1 display
Dator: Macbook pro (den senaste med bara USB-C)
Operativ: osx 10.12.6 (på gamla macbook pron från 2011 är det v10.12.5)
Kalibreringsprogram: spectraview profiler v5.8.1

Jag lyckas inte komma på vad som är fel. Tidigare har jag kört kommunikationen till skärmen (så hårdvaru LUT kan programmeras) via skärmkabeln, men testade nu också separat USB-kabel.

Tre bilder på hur resultatet av kalibreringen kan se ut. Dom två första är från nya datorn och den sista från den gamla (som råkade ha fel datum, alla kalibreringar är gjorda idag)







Väldigt tacksam för hjälp! :)
 

revox

Aktiv medlem
Nu har jag testat lite till:

Jag verkar få korrekta färger även med nya datorn om jag kalibrerar externa skärmen med gamla datorn som då lägger in värden i skärmen (LUT) samt skapar en icc-profil. Sedan lyfter jag över icc-profilen till nya datorn.

Kan hårdvaran i nya macbook pron ha nåt hyss för sig? (borde väl iof hittat det på nätet då)
Adaptern från USB-C till displayport borde väl inte kunna orsaka detta fel? (Datorn skall ju prata med skärmen via displayport, så den kan ju kanske få problem att lägga in kalibreringsvärdena ifall det är något knas med nya portarna)
 

stefohl

Aktiv medlem
Nu har jag testat lite till:

Jag verkar få korrekta färger även med nya datorn om jag kalibrerar externa skärmen med gamla datorn som då lägger in värden i skärmen (LUT) samt skapar en icc-profil. Sedan lyfter jag över icc-profilen till nya datorn.

Kan hårdvaran i nya macbook pron ha nåt hyss för sig? (borde väl iof hittat det på nätet då)
Adaptern från USB-C till displayport borde väl inte kunna orsaka detta fel? (Datorn skall ju prata med skärmen via displayport, så den kan ju kanske få problem att lägga in kalibreringsvärdena ifall det är något knas med nya portarna)
Ett fel jag inte har hört om tidigare, men om du får en bra profil med din gamla dator och en dålig med den nya, då är det ju något fel på din dator. Men, som sagt var, det är inget som är ett känt problem med de nya datorerna, så det är ditt ex som är felaktig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har också fått problem med min Macbook pro retina från sent 2012.
Jag har en 30 tum Dell kopplad till den.
Senast jag kalibrerade den fick jag en uppgradering av Dell/X-rites programvara. Ungefär samtidigt fick jag en ny beta från Apple av MacOS 10.13.1.
Hårdvarakalibreringen/profilering gick bra efter ett par försök. Den nya programvaran är inte exakt lika den gamla i sin funktion. Slutresultatet hade bra värden och låg klart under delta 1.
Färgtemperatur på 6500 och allt såg bra ut.

Vad jag snabbt upptäckte var att skärmen börjat växla mellan en mycket blåvit skärm till en varmgul.
Växlingen verkar ske slumpvis. Tittar man vilken profil skärmen använder så är den korrekt.
Trots detta växlar hela tiden färgtemperaturen. Jag har inte lyckats hitta orsaken.
Skall jag skylla på Dells nya version av programvaran eller ligger problemet hos MacOS?

Laptopens skärm är opåverkad men där har jag en profil gjord med den äldre versionen av Dells programvara.

Skall kalibrera/profilera om båda skärmarna igen och se vad som händer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan det vara funktionen "night shift" i osx som spökar? (Den kan man ju ställa in så den ger lägre temp/gulare på kvällen)
Nej det är avslaget. Det var det första jag kollade.

Upptäckte idag att den inte längre verkar byter färgtemperatur.

Återställde datorn från en backup och la på den senaste betan av 12.13.1 igen i går kväll.
Så kanske är problemet löst.

Färhantering ger verkligen en dimension till som kan hålla en sysselsatt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Produktionsmiljöer och stabilitet hör inte ihop med betaversioner om inte en leverantör explicit säger så. :)
Bättre ha två datorer om man vill experimentera med prereleaser och betor etc.

Färghantering kan vara tillräckligt stökigt i sig själv i början.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Produktionsmiljöer och stabilitet hör inte ihop med betaversioner om inte en leverantör explicit säger så. :)
Bättre ha två datorer om man vill experimentera med prereleaser och betor etc.

Färghantering kan vara tillräckligt stökigt i sig själv i början.
Jo jag vet men är ju så nyfiken.
Det har fungerat bra under flera år som betatestare.
Har nu sett att den verkar växla färgtemperatur men int lika ofta.
Får kalibrera/profilera igen.
 

revox

Aktiv medlem
Nu äntligen verkar kalibreringsbekymret ha löst sig!

Efter att ha uppdaterat osx till 10.13.1 så går kalibreringen igenom med bra resultat!
 
ANNONS