Annons

Ta med min splitter nya X100F till Bali?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Jag tror man kan jämföra frågeställningen med en semster på Österlen. Är det värt att få sämre bilder från Stenshuvud nationalpark pga risken att bli råka ut för ficktjuvar på Kiviks marknad? Frågelställningen ser lite fånig ut för oss som städnigt gör utflykter på Österlen, men är relvant för den som bara läst BombiBitt. Har man bara hört berättelser från Kuta beach är frågeställningen om säkerheten på Bali helt relevant.

Tycker jag som har rumlat med systemkamera i Kuta, även om det var ett bra tag sen nu.
 

fray-PA

Ny medlem
kondens på och i kameran

När man flyttar känslig elektronik mellan olika temperaturzoner är lösningen en plastpåse, suga ut luften och stäng plastpåsen. Efter ca 15-20 min. kameran har den nya temperaturen och är klar att använda, plastpåsen ligger i fickan och används igen vid byte av temperaturzon...

MVH,
PA
 

PMD

Aktiv medlem
Glöm inte att på Bali så tillhör DU gruppen "utlänningar".
Ja, precis, så det är därför inte utlänningar han är orolig för. :)

Om man bara iakttar normal försiktighet, och undviker att besöka områden som är kända för att ha hög brottslighet (sådant kan man ta man reda på genom sin researrangör eller den resebyrå man har köpt resan av) så kan behöver man inte vara överdrivet orolig oavsett vart man reser, i stort sett. Ungefär som man bör göra hemma i Sverige.

Sveriges ambassad i Indonesien har en hel del information för turister som kan vara värd att läsa igenom. Leta efter vad som står om Bali på den websidan.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Håller med till 110%

Jag har aldrig förstått de som skall åka på en fantastisk utlandsresa men lämnar fina kameror och objektiv hemma för att det är för jobbigt att ta med eller för stor stöldrisk.

Bilderna man tar på exotiska resmål är ju minnen för livet och får vara värt lite besvär och risk.
Är inte så orolig för rån eller stöldrisk, men däremot så väljer jag olika lätta/tunga och små/stora kamerahus/objektivuppsättningar beroende på hur jag vill resa, och på vad jag skall fotografera och de normalt förväntade kraven/förhållanden under fotograferingen.

Allt blir en kompromiss, och hur den kompromissen exakt utfaller (allt ifrån 1" pocket till flera stora DSLR med 500mm på) varierar som sagt från en resa till en annan.

(Vore man kompromisslös med kvaliteten så är det ju flera MF-hus med värsta objektiven som gäller. Sket man i allt så tog man bara med mobilen. Det finns även olika mellanting och kompromisser.)

Det enda jag brukar vara lite extra noga med är att försöka kopiera bilderna löpande. Om något snor min min kamera så är det ju "bara" att köpa en ny. Om däremot bilderna från alla fantastiska platser och upplevelser är borta så är det ofta omöjligt att återskapa.
Mycket vettig synpunkt/rekommendation.

Försöker också planera för det (även om jag inte alltid hinner få till det, så är det ju det som oroar mig mest).
 

alfin

Aktiv medlem
Vad gäller luftfuktigheten tror jag du kan glömma den helt. Har aldrig någonsin stoppat kameran i en plastpåse och aldrig upplevt några problem i Asien. Nu har jag i och för sig inte varit på Bali, men Thailand, Malaysia, inkl Borneo, Södra Kina, Taiwan och Filippinerna är nog likvärdiga.

Jag har rest på Asien i runt 20 år under min tid på Ericsson och bott i Shanghai i 4 år, men aldrig känt mig hotad på samma sätt som man kan känna i t ex Brasilien eller något utanförskapsområde i Stockholm när man fotograferar.

Däremot blev jag rånad i Manila 2013. Jag gick ut från hotellet på Roxas Boulevard en kväll, inte långt från amerikanska ambassaden, när en snubbe kom från ingenstans och riktade ett skjutvapen mot mig och ville ha min kamera och plånbok. Som tur var såg säkerhetsvakterna från hotellet vad som hände och en kille rusade fram med ett vapen riktat mot rånaren och skrek att han skulle försvinna. Strax därefter kom ytterligare en säkerhetsvakt med ett pumphagelgevär och rånaren drog lika snabbt som han kom.

Bifogar en bild på mina hjältar. Grabben till vänster i bild har en Baretta i ett hölster på sin vänstra sida under skjortan och "Supremo" har ett pumphagelgevär. Hur overkligt det än blir för en svensk som knappt sett en luftpistol, så är man tacksam för hjälpen. Dagen efter var jag tvungen att ta en bild av vakterna på uteserveringen. Bilden är tagen med en Sony RX100. Systemkameran vågade jag inte ta med ut den dagen. Men som sagt, det här var en enda episod på drygt 20 år. Allt handlar om sannolikheter.
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Du ska absolut inte vara rädd att ta med dina fina prylar utomlands. Har precis kommit hem från Filippinerna och då kånkade jag runt med bl.a. A7R2, 70-200/4, 14/2.4, 50/1.4 och 35/2.8.
Så länge du rör dig runt människor och har koll på dina grejer är det lugnt.

Angående klimatet så är det absolut värst att gå från luftkonditionerat rum direkt ut till gasande sol. Både min och min brorsas Nikon immade igen både utvändigt och invändigt.
Dessutom bet sig dammpartiklar sig fast väldigt hårt på sensorn då fukten kom på sensorn och sen torkade in partiklarna. Gick inte blåsa bort dom. Har sensorrengjort hemma i Sverige nu, men alla bilder är fulla med spår av dessa.
Det ösregnade även en dag när jag var ut med min rygga. Väskan höll prylarna torra i fullt ösregn i ca 30min innan jag kunde ta skydd. Försökte torka upp väskan över natten, men den förblev lite fuktig ändå så jag hade inte mkt val än att fortsätta använda väskan. Blev samma effekt. Kameran och objektiven var ok sålänge de var i ryggan, men när jag tog ut som i solen och värmen så blev det kondens inuti objektiven. Gick bort efter 30min eller så. Men störigt var det.

Ha så kul på resan. Och tulla inte på att ta med dina fina prylar. De är till för att användas!

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du ska absolut inte vara rädd att ta med dina fina prylar utomlands. Har precis kommit hem från Filippinerna och då kånkade jag runt med bl.a. A7R2, 70-200/4, 14/2.4, 50/1.4 och 35/2.8.
Så länge du rör dig runt människor och har koll på dina grejer är det lugnt.

Angående klimatet så är det absolut värst att gå från luftkonditionerat rum direkt ut till gasande sol. Både min och min brorsas Nikon immade igen både utvändigt och invändigt.
Dessutom bet sig dammpartiklar sig fast väldigt hårt på sensorn då fukten kom på sensorn och sen torkade in partiklarna. Gick inte blåsa bort dom. Har sensorrengjort hemma i Sverige nu, men alla bilder är fulla med spår av dessa.
Det ösregnade även en dag när jag var ut med min rygga. Väskan höll prylarna torra i fullt ösregn i ca 30min innan jag kunde ta skydd. Försökte torka upp väskan över natten, men den förblev lite fuktig ändå så jag hade inte mkt val än att fortsätta använda väskan. Blev samma effekt. Kameran och objektiven var ok sålänge de var i ryggan, men när jag tog ut som i solen och värmen så blev det kondens inuti objektiven. Gick bort efter 30min eller så. Men störigt var det.

Ha så kul på resan. Och tulla inte på att ta med dina fina prylar. De är till för att användas!

/Stefan
Det där med att fukt sätts av runt dammpartiklar på sensorn är ett större problem än kondensen på utsidan när man går från ett kallt luftkonditionerat rum till värmen och fukten utanför.
När man går ut blir det kondens på utsidan. När man går från den varma fuktiga luften till ett kallt luftkonditionerat rum är det risk att det sätter sig sig på sensorn eller andra ytor inuti kameran.
Ett sätt att begränsa detta är att ta av objektivet när man kommit till den kallare miljön några sekunder så kommer den fuktiga luften i kameran bytas mot torrare.
Samma sak gäller när vi i Sverige går ut på vintern från huset som har en varmare miljö med fuktigare luft.
 
ANNONS