Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Albumomslag

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Håller på att designa ett omslag till ett album, alltså en sån sak som ser ut som pappersomslag på en bok. Har ni några tips på hur ni går tillväga för att få rätt mått (crimson prefix gissar jag) samt vad ni beställer printen på för material, måste det vara laminerat mm? Slutligen, hur får man vikningarna att stanna? När man öppnar albumet så sprätter papperet iväg. Funkar inte bra alls.
Albumet är ca 10x10 tum.
 

Popcorn

Aktiv medlem
Jag gissar att det är Lundebys Felicia du jobbar med, eller? Du kan få en mall från Lundeby eller så ber du mig snällt så kan jag maila över den som gäller för 10 x 10 albumet :). Hur många sidor?

Vad gäller beställningar kan du antingen beställa på Crimson förstås och då välja Prefixtjänsten (laminerat eller inte bestämmer du själv, det håller ju bättre med laminerat) eller så tar du den bekväma varianten och beställer från Lindkvist och får att klart och vikt så att vikningen håller sig, se direktlänk med prislista (sid. 3), http://www.lindkvistfotolab.se/documents/lindkvist-prislista-2009.pdf.

Räcker det som svar på din fråga :)?
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Men kolla! Jag kunde ju lika gärna ha mailat dig direkt men jag tänkte jag kan besvära någon annan emellanåt :)
100%igt svar! Bugar å tackar Linda!
PS. Snälla maila mallen för 12 blad (24 sidor).

Är det någon som vet hur man "förbockar" ett fotopapper så som Lindkvist gör? Bockar man det runt albumet så sprätter det ut för mycket. Kanske man behöver värme eller fukt i processen? Hmmmm.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Men kolla! Jag kunde ju lika gärna ha mailat dig direkt men jag tänkte jag kan besvära någon annan emellanåt :)
100%igt svar! Bugar å tackar Linda!
PS. Snälla maila mallen för 12 blad (24 sidor).

Är det någon som vet hur man "förbockar" ett fotopapper så som Lindkvist gör? Bockar man det runt albumet så sprätter det ut för mycket. Kanske man behöver värme eller fukt i processen? Hmmmm.
Edit: Mallarna låg till å med på deras sida, laddade mer dem så det är ok, har alla mallarna nu :)
 

Popcorn

Aktiv medlem
Toppen, så "slipper" jag maila :).

Vill man ha en riktigt snygg bigning som är helt rak och snygg samt håller formen bör du skaffa en riktig "bigningsmaskin" (heter det så?). Jag vet att en del skärmaskiner - fast inte de allra billigaste kanske - har den funktionen, kolla på t.ex. Svanströms vid Hötorget så finns det några där (i alla alla fall för något år sedan).

Om du böjer själv över ett rundat hörn eller liknande så kommer det inte att bli lika snyggt och du får jobba lite för att hitta rätt skarphet i böjen. Dessutom måste man ha lite länge flikar som böjer sig på insidan om albumet så den inte sprätter iväg lika enkelt när man börjar bläddra.
 

Spaning

Medlem
Toppen, så "slipper" jag maila :).

Vill man ha en riktigt snygg bigning som är helt rak och snygg samt håller formen bör du skaffa en riktig "bigningsmaskin" (heter det så?). Jag vet att en del skärmaskiner - fast inte de allra billigaste kanske - har den funktionen, kolla på t.ex. Svanströms vid Hötorget så finns det några där (i alla alla fall för något år sedan).

Om du böjer själv över ett rundat hörn eller liknande så kommer det inte att bli lika snyggt och du får jobba lite för att hitta rätt skarphet i böjen. Dessutom måste man ha lite länge flikar som böjer sig på insidan om albumet så den inte sprätter iväg lika enkelt när man börjar bläddra.


www.mattonbutiken.se . De har utmärkta skär/bignings maskiner.
 
ANNONS