Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja programlicens?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Precis som rubriken säger, är det OK för mig att sälja ett komplett program som idag är registrerat på mig?

Jag har högskolestatus och har köpt CS3 Extended, svensk version. I samband med att jag byter dator, så har jag köpt CS4 och inte en uppgradering. Det blev billigare för mig att köpa en CS4 extended svensk, än att uppgradera CS3. Så om ett tag, så har jag ett program "över".

Vad gäller?
 

Minita

Aktiv medlem
Nej. Det är inte studentversionen eftersom jag har den i företaget. Jag har kunnat utnyttja min högskolestatus men valde att betala lite mer för att få en version som jag kan använda kommersiellt.

Studentversionerna finns oftast enbart på engelska. Jag har en svensk som har leverats i kartong.
 

Minita

Aktiv medlem
Det verkar som om det skulle kunna gå. Jag har inte varit i kontakt med Adobe. Tänkte jag testar forumet här eftersom kunskapen verkar finnas.

Tja, Ni får väl spana på annonssidan om några veckor, så skall jag kontakta supporten så att allt skall bli 100% riktigt.
 

Minita

Aktiv medlem
Hur kunde det bli billigare att köpa CS4 extended än att uppgradera CS3?
Min "studentrabatt" gällde inte för uppgraderingar. Det finns enbart "hela paket". Likaså måste jag köpa "Extended" versionen som jag egentligen inte har behov av.

För Er som är nyfikna, så har jag köpt CS4 Extended svensk för 3 655.-
 

Melker Humala

Aktiv medlem
För det priset så har du nog köpt en studentversion och den kommer inte gå att uppgradera till CS5 när den dagen kommer. Troligen får du inte heller använda den kommersiellt. Normalt kostar Photoshop Extended i fullversion 16 575:- inkl moms.

Studentversionen kostar €169 ex VAT men finns nog inte på svenska. Dessutom står det så här på Adobes hemsida:

Restrictions on use of Student Editions:
You may purchase only one license of any Adobe Student Edition product. This license may be used only on your privately owned computer. Student Edition products may not be used for commercial gain.

Det priset du har uppgett verkar dock stämma på CS4 Design Premium Edition i studentversion som normalt kostar €299 ex VAT. Men det är ju fler program en Photoshop.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag har köpt via Mecenat och en säljare som var helt införståd med situationen. Så det skall nog vara helt i sin ordning. Däremot att sälja/överlåta CS3 blir till att kolla upp ordentligt.
 

Minita

Aktiv medlem
Hittade svaret själv. Dock så förstår jag inte varför jag inte kunde uppgradera mitt CS3/alt det var billigare att köpa från ny "plattform".



Vad skiljer Adobe Student Edition från Adobe Education box?

Student Edition
- Upp till 80 % rabatt
- Engelska versioner av utvalda program
- Endast för privat bruk (alltså ej för kommersiellt bruk
- Ger ej rätt till framtida uppgraderingar.

Education Box
- Upp till 60-70 % rabatt
- Engelska och svenska versioner av de flesta av Adobes program
- Gäller som grund för framtida uppgraderingar.
- För det mesta som ett vanligt kommersiellt program. Varken Education Box eller Student Edition får dock överlåtas till någon annan.
 

atotowi

Aktiv medlem
Adobe har 2 olika licensformer för studerande och anställda på utbildnings institut.
1. Studentversionen med restriktioner (ej kommersiell användning , ej uppgraderingsbar) 169 Euro

2 Lärare/anställd som är uppgraderingsbar och kan användas kommersiellt (ett fråge tecken på överlåtelsebar dock) 249 Euro

Studenter får köpa lärar/anställdlicens om de vill. Priset på uppgradering kan dock vara sådant att det blir billigare att köpa nytt. Vilket även jag kommer att göra men av andra anledningar.

Som sagt överlåtelsebarheten kan Adobe svara på, är det OK så fyller man enkelt i en blankett och postar till dom.
 

Minita

Aktiv medlem
Nu har jag varit i kontakt med Adobes support och fått klartecken. Det sista jag gör innan jag formaterar om burken är att inaktivera min licens. Därefter hittar jag en köpare, fyller i deras överlåtelseblankett och saken är klar. Köparen skickar in blanketten och programmet registreras på köparen med alla rättigheter.
 

j777

Aktiv medlem
Adobe har 2 olika licensformer för studerande och anställda på utbildnings institut.
1. Studentversionen med restriktioner (ej kommersiell användning , ej uppgraderingsbar) 169 Euro
Det där om att studentversionen inte går att uppgradera skulle jag vilja se en referens på. Vad jag hört så skall det gå men man får ingen studentrabatt på uppgraderingen utan betalar normalt uppgraderingspris. Det senare gör att det kan vara billigare att köpa ny än uppgradera om man fortfarande är student.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det där om att studentversionen inte går att uppgradera skulle jag vilja se en referens på. Vad jag hört så skall det gå men man får ingen studentrabatt på uppgraderingen utan betalar normalt uppgraderingspris. Det senare gör att det kan vara billigare att köpa ny än uppgradera om man fortfarande är student.
Det var den information jag fick från Adobe när jag skaffade CS3 när det var nytt. Men regler kan ju ändras
 

alfin

Aktiv medlem
Jonas,
vad är kostnaden för att uppgradera en studentversion till en kommersiell version? Kanske har du svaret där?
 

j777

Aktiv medlem
Jonas,
vad är kostnaden för att uppgradera en studentversion till en kommersiell version? Kanske har du svaret där?
Jag har inte den siffran men jag har uppfattat det som att det är samma pris för uppgradering oavsett om det är student eller inte. Vilket troligen gör att det är ointressant om man fortfarande är student. Men kan mycket väl vara intressant om man hunnit sluta studera.
 
ANNONS