Annons

Foto på väggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Fontanero

Avslutat medlemskap
Är en nybörjare som gärna skulle vilja göra papperskopior på mina digitala bilder. Funderar på hur stor bild i cm räknat jag kan få ut på ett fotopapper med bibehållen skärpa? Har en Nikon D80. Någon som har provat?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Är en nybörjare som gärna skulle vilja göra papperskopior på mina digitala bilder. Funderar på hur stor bild i cm räknat jag kan få ut på ett fotopapper med bibehållen skärpa? Har en Nikon D80. Någon som har provat?
I tidskrifter och på små kopior (10x15) brukar man vilja ligga över 250Pixels Per Inch. Helst 300ppi.

För a4 brukar det räcka gott och väl med 200ppi.

Det handlar om betrakningsavstånd. En jätteposter ser ju inte så bra ut på samma betraktningsavstånd som man normalt har till en 10x15 =)
Vanlig posterstorlek (är det 70cm nånting?) skall inte vara något problem.

En bild med lite brus kan du dessutom interpolera upp ganska mycket utan att det syns. Att interpolera innebär att datorn gissar fram flera pixlar utifrån hur grannpixlarna ser ut.

Har du ett bildredigeringsprogram kan du kolla hur många ppi bilden blir vid en viss storlek i cm.
i photoshop tar du bara "image size" och knappar in dina värden. "Resample image ska inte vara ikryssat"

Sen ska bilden skärpas. Bilden tappar alltid skärpa när du ändrar storleken.
Jag är inte så jättebra på detta, men man brukar använda Oskarp Mask. Radien bör ligga kring "upplösningen/200", och mängden brukar jag sätta till ca 100%. Tröskelvärdet har jag på 0.


Kommer säkert ett bättre svar snart. Jag är som sagt ingen höjdare på utskrifter.
 

Fontanero

Avslutat medlemskap
Måste ha fått annat att tänka på, även om det är lite sent, vill jag tacka för svaret Tomas! :)

Mvh
Roger
 

larjo

Aktiv medlem
För att få samma färger, kontrast o ljushet i bilden behöver du ha en kalibrerad bildskärm. Skriver du ut själv så behöver den skaren oxo en färgprofil beroende på vilken papper du använder.
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Vad gäller antalet pixar är 100x70 cm inga problem för D80n, det handlar som Tomas sade om betraktningsavstånd.

Går du tex nära en stor reklamaffisch som sitter uppsträckt på ett vägg nånstans ute kommer du se jättestora punkter, står du på avståndet det är mening du ska titta på den ser det bra ut.

Beställer du en poster till hemmet lär det ju inte vara för att du ska betrakta den på 30cm avstånd.

Även 100x70cm med D80 tycker jag blir trevligt och bra att titta på även på lite närmre avstånd.

Mvh

Rasmus
 
ANNONS