Annons
Gammal 2010-04-28, 16:53
jdandanell

Anders Svensson skrev: Det är klart vi skall hitta på något. Exakt vad vill du göra? Bygga en fotofälla?
Jag har t.ex. planer att sätta upp en remote-kamera på ett STCC-event och troligen låter jag inte det sitta uppe över natten utan det blir nog montering tidig morgon och nerplock på kvällskvisten. Bilder hade jag tänkt plocka lite då och då med hjälp av en trådlös sändare men ett EN-EL3 "äter" sändaren upp på ett nafs och den lär inte palla en hel dag. Kameran och pocketwizards klarar sig nog men sändaren lär behöva lite extra kräm.
Gammal 2010-04-28, 19:09
Anders Svensson

jdandanell skrev: Jag har t.ex. planer att sätta upp en remote-kamera på ett STCC-event och troligen låter jag inte det sitta uppe över natten utan det blir nog montering tidig morgon och nerplock på kvällskvisten. Bilder hade jag tänkt plocka lite då och då med hjälp av en trådlös sändare men ett EN-EL3 "äter" sändaren upp på ett nafs och den lär inte palla en hel dag. Kameran och pocketwizards klarar sig nog men sändaren lär behöva lite extra kräm.
Aha, sändaren sänder bilder från kameran ? Tockna där har man ju bara hört talas om. Men haken är nog att den måste hålla kommunikationen uppe med din router (acesspunkt) hela tiden och har inget sparläge där den pollar med längre mellanrum om någon vill aktivera kameran (jag kollade snabbt i manualen, den var ju kul, ju). Auto-off verkar ju triggas av att man kopplar loss kameran och är väl bara till för att kunna byta kamera utan att tappa tråden.

Jag ser ingen annan råd än att du bygger en megabatteripack DIY, men det går nog att hitta ett 15AH MC-batteri eller något i den stilen, så blir det kanske inte så tungt. Biltema har sk "gräsklipparbatterier" som skall vara kapslade och syraslabbfria.
Gammal 2010-04-28, 20:37
jdandanell

Anders Svensson skrev: Aha, sändaren sänder bilder från kameran ? Tockna där har man ju bara hört talas om. Men haken är nog att den måste hålla kommunikationen uppe med din router (acesspunkt) hela tiden och har inget sparläge där den pollar med längre mellanrum om någon vill aktivera kameran (jag kollade snabbt i manualen, den var ju kul, ju). Auto-off verkar ju triggas av att man kopplar loss kameran och är väl bara till för att kunna byta kamera utan att tappa tråden.

Jag ser ingen annan råd än att du bygger en megabatteripack DIY, men det går nog att hitta ett 15AH MC-batteri eller något i den stilen, så blir det kanske inte så tungt. Biltema har sk "gräsklipparbatterier" som skall vara kapslade och syraslabbfria.
Jag har inte bestämt plats för kameran än men en plan kan vara att montera kamera så pass nära presscentrat (där datorn troligen står) att man kan hålla kommunikationen uppe hela tiden. Jag vet inte om det är mitt enda alternativ om jag vill använda sändaren.

Nu brukar STCC ta slut en bra stund innan press-stopp så det är inte hela världen om jag inte kan komma åt bilderna innan racen är slut. Dock vore det väldigt fräckt att kunna surfa in på sändaren, välja bild från tumnagel och ladda hem bilder löpande under dagen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.