Annons
Gammal 2010-04-28, 23:33
Tinyox76

Hmmm vågar man köpa härifrån?

NIKON D90 + OBJEKRIV AF-S VR DX 18-55 + OBJEKTIV AF-S VR DX 55-200

Det verkar vara ett kanonpris isf :)

http://www.pixmania.se/se/se/4182580...s-vr-dx-1.htmll
Gammal 2010-04-29, 07:44
Anders Svensson

Tinyox76 skrev: Hmmm vågar man köpa härifrån?

NIKON D90 + OBJEKRIV AF-S VR DX 18-55 + OBJEKTIV AF-S VR DX 55-200

Det verkar vara ett kanonpris isf :)

http://www.pixmania.se/se/se/4182580...s-vr-dx-1.htmll
Ännu mer kanonpris: http://www.kamera-express.nl/index.p...ubsubtype=2490

Men, ja, man vågar handla från Pixmania.

Det viktiga tycker jag är att använda kreditkort vid nätaffärer där man inte kan förvissa sig om att firman är helt OK.. Då kan man stoppa betalningen om man inte fått någon vara. Direktdragna bankkort är ungefär samma sak som att betala i förskott. Det skall man veta, och så får man avgöra själv vad man vågar. Jg vågade på den här holländska firman, och det fungerade utmärkt, i mitt fall.
Gammal 2010-04-29, 08:58
lofling

Jag skulle vilja säga att om du vill fota makro så bör du titta på ett makroobjektiv. De har tyvärr ganska dålig AF-hastighet (inget att fota springande hundar med kanske), men det behövs ofta om du vill ha bra förstoring av föremålet du fotar. Ett förslag är Tamron 90/2.8.

Tyvärr är skärpedjupet så kort vid makrofoto att det ofta behövs stativ (eller blixt, eller både och).

Mycket att fundera på alltså. Lycka till!
Gammal 2010-04-29, 09:59
perstromgren

Varför inte dela upp investeringen i två delar?

Köp en 50D+18-55IS eller en D90+18-55VR först och komplettera när du känner efter vad du behöver. Rabatten på objektiv nr två är inte alls lika stor i paketen, som det första paketobjektivet.

Vilken kamera du köper spelar nog inte så stor roll, det är mycket välkonstruerade prylar bägge två. Och den optiska kvalitén i objektiven lär nog inte hindra dig än på ett tag. Paketgluggarna är klart bättre än sitt rykte på den punkten.

Alltså: köp hus plus enkel paketglugg först, den får du nästan på köpet. Känn efter vad du behöver komplettera med och köp det sedan.

Per.
Gammal 2010-05-04, 00:49
Tinyox76

Glad
Tack allihopa för era kommentarer och förslag!

Nu har jag bestämt mig o lagt en beställning på en Nikon D90 med ett 18-55 + ett 55-250. Sandisk Extreme III 8g och en Lowepro Slingshot 200AW. :)

Hoppas att jag inte blir missnöjd men jag tror att det blir bra till o börja med. När jag är mer varm i kläderna och vet vad jag kommer att fotografera mest så får jag anpassa mig o köpa fasta objektiv:)

Återkommer med utlåtande så fort jag fått grejorna :)
Gammal 2010-05-05, 09:50
shaggy_d200

Vad var det som fick dig att välja D90'n av dessa två då?
Gammal 2010-05-05, 10:32
Kerille

Glad
Tinyox76 skrev: Tack allihopa för era kommentarer och förslag!

Nu har jag bestämt mig o lagt en beställning på en Nikon D90 med ett 18-55 + ett 55-250. Sandisk Extreme III 8g och en Lowepro Slingshot 200AW. :)

Grattis!

Ett kitobjektiv och ett extra tele är en soft början som jag också körde på när jag
köpte min första kamera. 55-250 lär funka kanon vid naturfotografering!
Gammal 2010-05-05, 13:36
jonas_erik

Tinyox76 skrev: Tack allihopa för era kommentarer och förslag!

Hoppas att jag inte blir missnöjd men jag tror att det blir bra till o börja med. När jag är mer varm i kläderna och vet vad jag kommer att fotografera mest så får jag anpassa mig o köpa fasta objektiv:)

Hej du ! Nikon har väl inget 55-250 ??? Du har väl inte gjort någon felbeställning och beställt objektiv till Canon ?
Gammal 2010-05-05, 14:36
perstromgren

Glad
jonas_erik skrev: Hej du ! Nikon har väl inget 55-250 ??? Du har väl inte gjort någon felbeställning och beställt objektiv till Canon ?
Han kanske inte har bestämt sig på riktigt och vill hålla en dörr öppen? :-)
Gammal 2010-05-05, 15:58
Tinyox76

Glad
jonas_erik skrev: Hej du ! Nikon har väl inget 55-250 ??? Du har väl inte gjort någon felbeställning och beställt objektiv till Canon ?
Ha ha , nej jag har inte gjort någon felbeställning däremot var tryckfelsnisse, eller snarare hala fingrar framme o skrev fel :) Det ska naturligtvis vara ett 55-200 nikkor :)

Tja om jag ska vara ärlig så var valet delvis på grund utav pris och tillgång. Dessutom så har jag varit o känt på båda kamerorna och Nikon känns helt enkelt bättre ergonomiskt. Bättre menyer osv. Men det är min åsikt.
Gammal 2010-05-05, 16:02
perstromgren

Tinyox76 skrev: Men det är min åsikt.
Det är faktiskt den enda som räknas!

Per.
Gammal 2010-05-05, 18:10
jonas_erik

Tinyox76 skrev: Ha ha , nej jag har inte gjort någon felbeställning däremot var tryckfelsnisse, eller snarare hala fingrar framme o skrev fel :) Det ska naturligtvis vara ett 55-200 nikkor :)

Tja om jag ska vara ärlig så var valet delvis på grund utav pris och tillgång. Dessutom så har jag varit o känt på båda kamerorna och Nikon känns helt enkelt bättre ergonomiskt. Bättre menyer osv. Men det är min åsikt.
Tänkte väl det eftersom du velade mellan Canon o Nikon ! Tänker man på båda när man beställer kan det ju bli fel ! Och visst har du rätt i att det är ens egen åsikt som gäller ! Ergonomin och menyhanteringen var ett av skälen till att jag också valde D90 framför 50D samt objektiven jag "suktade efter" var av Nikon.Du kommer att bli skitnöjd med din D90 lovar jag dig !MVH.
Gammal 2010-05-05, 19:45
Tinyox76

Fråga
jonas_erik skrev: Tänkte väl det eftersom du velade mellan Canon o Nikon ! Tänker man på båda när man beställer kan det ju bli fel ! Och visst har du rätt i att det är ens egen åsikt som gäller ! Ergonomin och menyhanteringen var ett av skälen till att jag också valde D90 framför 50D samt objektiven jag "suktade efter" var av Nikon.Du kommer att bli skitnöjd med din D90 lovar jag dig !MVH.
Vet inte om det är relevant i denna tråden eg men.. Vad är det som avgör vad ni väljer för objektiv. Hur kommer jag fram till det? Som ni märker är jag total novis men jag hatar o börja med billiga skräp grejor därför investerar jag hellre i nåt bra som jag kan växa med :)
Gammal 2010-05-05, 20:54
perstromgren

Tinyox76 skrev: Vet inte om det är relevant i denna tråden eg men.. Vad är det som avgör vad ni väljer för objektiv. Hur kommer jag fram till det? Som ni märker är jag total novis men jag hatar o börja med billiga skräp grejor därför investerar jag hellre i nåt bra som jag kan växa med :)
Bekymret i denna bransch är att "billiga" inte är "skräp"! I varje fall inte om det är den färdiga bilden du är ute efter. Jag rekommenderar alla att köpa en paketglugg, om inte annat för att senare kunna veta vad som lockar i stället.

Vet man inte exakt vad man behöver, så köper man den billiga, som alltså inte är skräp! Trevligt, va?

Per.
Gammal 2010-05-05, 21:06
Tinyox76

Glimt
perstromgren skrev: Bekymret i denna bransch är att "billiga" inte är "skräp"! I varje fall inte om det är den färdiga bilden du är ute efter. Jag rekommenderar alla att köpa en paketglugg, om inte annat för att senare kunna veta vad som lockar i stället.

Vet man inte exakt vad man behöver, så köper man den billiga, som alltså inte är skräp! Trevligt, va?

Per.
Låter mycket bra Per!

Med tanke på vad jag vill/kommer att fotografera så lär jag bli tvungen att inhandla en makroglugg om ett tag. Men ska först och främst lära mig kameran och att ta vettiga bilder. Har en känsla av att det kommer att vara ganska stor skillnad jämfört med min gamla Samsung Digimax 700 :)
Har man riktiga grejor så kan man iaf inte skylla på det längre... ha ha
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System