Annons
Gammal 2010-09-21, 16:40
herodes

Canis familiaris skrev: Jo, det går ju men en väska skulle vara bra. Min bor i en barnstrumpa för tillfälle
;-).
DÅ är det väl bara att gå till lämplig affär och prova så vet vi? :)

/jan
Gammal 2010-09-21, 17:37
Canis familiaris

Det är ju det som är problemet. Jag hittar ingen som jag vill ha. Det var därför jag undrade vad övriga som läser tråden och har s95 har köpt för väskor till sina ;-).

Vet att det finns en variant, Canon DCC-1400, som passar s90 men ingen affär jag varit i har den i lager. Canon DCC-1450 som är tänkt till s95 finns inte att få tag i.
Gammal 2010-09-21, 17:48
ErlandH

Canis familiaris skrev: Vet att det finns en variant, Canon DCC-1400, som passar s90 men ingen affär jag varit i har den i lager.
Vet inte vilka butiker du varit i, men Scandinavian på Norrmälarstrand ska ha den inne. Annars finns det ju liknande modeller fast i neoprene istf skinn i de flesta butiker.
Gammal 2010-09-21, 19:01
Canis familiaris

Tack! Jag söker vidare.
Gammal 2010-09-21, 21:38
Pixelmania

Kameraväska
.
Har en liten Hama Kameraväska i läder som passsar, bra som skydd när man inte har S95 i byxfickan.

Storleken på Kameraväska beror på behov, om man ska få plats med extra batterier och minne m.m.

MVH
Gammal 2010-09-21, 22:13
dagr

Canis familiaris skrev: Jag söker efter en lämplig kameraväska till min s95 och undrar vad ni har för sort till era?
Har varit i många affärer och letat men inte hittat någon bra.
Jag köpte en Casio Exilim fuskläderväska som fanns i utförsäljningslådan på Scandinavian Photo. Tror att den kostade 100 kr. Passar utmärkt.
Gammal 2010-09-21, 23:01
Canis familiaris

Exilims låter bra. Jag vill ha en så slimmad väska som möjligt. Extra batteri och ev. minneskort kan jag ha någon annanstans.

En Hama läderväska har jag till min gamla IXUS men den är för liten till denna. Tror iofs att den finns i en större variant också. Ska kolla upp det.

Tack för alla tips!
Gammal 2010-09-22, 17:09
Sopmaskin

herodes skrev: Blir intressant höra, med det priset vore det värt med åtminstone ett extra.

/jan
Så var det på ett mycket ovetenskapligt sätt konstaterat att ett 69-kronors-batteri tar ungefär lika många bilder som ett 450-kronors-dito.

Detta är en ungefärlig uppskattning eftersom jag ofta raderar bilder direkt när jag ser att det
inte blev som det var tänkt, så exakt hur många bilder jag kan ta på en laddning är jag fortfarande
glatt omedveten om.

Räkneverket stod på 100+ med båda batterierna när det var dags för byte och då vet jag inte hur många jag har kastat, men känslan säger ungefär lika många på båda.

Inte särskilt imponerande tycker jag, kan det bero på att jag sparar i både jpg och Raw?
Det borde ta en massa ström att spara ner stora filer...?

Sen återstår att se hur många laddningar det tål.
Gammal 2010-09-27, 19:36
Tomas J

Vad ska man välja för minneskort? Om man tar SanDisk SDHC, räcker ett Ultra 2 eller ska man gå på Extrem 3?
Då jag inte fotar i RAW så tänkte jag att ett 4GB skulle räcka men hur är det om man ska filma, krävs ett större då?
Gammal 2010-09-27, 19:44
herodes

Döda pixlar
Jag har fått ett gäng döda pixlar nära mitten som inte är så kul.
Syns rätt tydligt utan att behöva zooma in och vid 100% inzoomning ser man att det är ett antal pixlar som felar.

Får se vad Cyberphoto säger om detta.
Gammal 2010-09-27, 20:55
Canis familiaris

Hoppas att det går på garantin!
Gammal 2010-09-28, 06:41
Embridioum

Jag har beställt en S95 med nu.
Hoppas den kommer snart så jag kan börja testa den!

Jag är inte van vid manuella kontroller så det blir nog mycket auto i början och funktionsringen tror jag att jag kommer vara dålig på att använda i början, men nu måste jag lära mig lite mer om foto.
Gammal 2010-10-01, 21:13
tronic9

Har också en nyinköpt S95.
Har inte hunnit utforska några funktioner direkt.
Men måste man gå över i P läge för att komma åt Makro?
Övrigt skulle jag VÄLDIGT gärna att någon postade en liten lathund till denna kameras manuella inställningar, för oss dummies.
T.ex. halvmörkt ute, utan blixt, iso xxx, slutare osv osv
gärna några vanliga situationer där man kan laborera lite själv!
Vore oerhört roligt.

Använder en Olympus m410 väska från kanske 2004, mjuk läder med litet fack fram för minneskort eller extra batteri, använder man inte facket är väskan tunn ändå, för er som vill ha små väskor.
Antar de finns en hel drös gamla väskor där ute som passar som handsken för denna lite större kompaktkamera.
Gammal 2010-10-01, 21:36
Canis familiaris

Om du fotar i smart auto (har inte kameran framför mig men tror det heter så) så känner kameran av själv om det är makro och byter ut symbolen till höger på skärmen.

En fördel med denna kamera är att den är ljusstark och att fota inne i normalt upplysta affärer (och andra ställen förstås) utan blixt går utmärkt utan alltför högt ISO.

Använder f.f. en barnstrumpa till min s95 ;-). Vill kunna stoppa kameran i jackfickan så tills jag hittat en slimmad väska får strumpan göra tjänst.
Gammal 2010-10-01, 21:52
AFJ

tronic9 skrev: Övrigt skulle jag VÄLDIGT gärna att någon postade en liten lathund till denna kameras manuella inställningar, för oss dummies.
Jag tycker absolut att man skall studera kamerans manual. Tyvärr följde det inte med någon tryckt variant (förutom en kort starguide) men på CD:n finns det en fullständig manual. Jag kommer att läsa igenom den ett par gånger.

Om man nu köpt en dyr kompakt med många möjligheter är det verkligen på sin plats att lägga någon timme eller två på att lära sig kamerans finesser. Faktum är ju att kompaktkamerorna ofta är svårare att lära sig än en systemkamerorna eftersom många funktioner kräver att man letar i menyerna.

Beträffande makro-läget, om jag förstår rätt så aktiveras det automatisk när man är i "gröna rutan". Väljer man t ex P kan man aktivera det manuellt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:21.

Elinchrom ELB 500 TTL