Annons

Canon S95 är här!

Pixelmania

Aktiv medlem
Prestanda S95

.
Något att tänka på är också prestanda, antal bilder/sekund:

Enligt canons hemsida är nya S95 klart snabbare än S90, (continous drive)

S95: 1.9 b/s
S90: 0.9 b/s


MVH
.
 

herodes

Aktiv medlem
Skönare att hålla i (grövre yta)
Knapparna på baksidan sticker ut lite mer (och är vinklade)
Snurrhjulet på baksidan är något trögare (men fortfarande för litet enligt mig)
On/Off-knappen har bytt plats med Ring-func knappen
Den kändes något mindre
LCD-displayen är precis som på 1D Mk4 och 7D gjord av glas och inte plast.
Avtryckarknappen kändes bättre
Jag har monterat en gummiring från Lensmate kring snurrhjulet.
Funkar bra för mig.
 

uee

Medlem
"piratbatteri" Canon NB-6L fungerar det?

Undrar om någon har provat ersättningsbatteri för s90 eller s95. Typ från kaffebrus. Fungarer det med laddare och kamera?. Vill inte betala knappt 500:- om det fungerar med 150:-. Skulle vara bra med ett i reserv.
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Håller med om att den digitala zoomen kan man vara utan.
Det låter ju som att det går att filma ändå trots avsaknad av autofokus. Undrar om det brukar vara autofokus i Canons kompaktkameror eller om det är s.k. "fixfokus" som är standard?

Något som jag tycker det att synd att Canon numera ofta snikar in på är den optiska zoomen. Även om den inte funkar super på en kompakt så är det ändå trevligt när den finns där.
Felskrivet. Jag menar optisk sökare.
 

pby

Aktiv medlem
Hur funkar den i starkt ljus?

I starkt ljus verkar den kortaste slutartiden 1/1600 sekund vara lite snålt om man vill behålla stor bländaröppning för att slippa skärpeförlust pga. diffraktion. Vad jag uppfattat saknar S90/S95 gråfilter som finns på Ixus och G-serien. S95 minsta bländare f 8, motsvarar ju cirka f 38 på FF/småbild. Då bör diffraktionen vara påtaglig. Teoretiskt borde diffraktionen kunna vara ett problem redan på f 2, även om det vore imponerande med en zoom som maxpresterar på detta f-tal.

Märker man av diffraktionsproblem vid nedbländning på S90/S95? Jag har inte kunna hitta någon redovisning av hur kameran presterar på olika bländare. På FF/ASP-optik brukar skärpan vinna på nedbländning, men på små kompakter kanske full öppning är skarpast?
 

Sopmaskin

Ny medlem
Billigt!

Undrar om någon har provat ersättningsbatteri för s90 eller s95. Typ från kaffebrus. Fungarer det med laddare och kamera?. Vill inte betala knappt 500:- om det fungerar med 150:-. Skulle vara bra med ett i reserv.
Jag beställde 2 st "pirat"-NB-6L på teknikproffset.se för 69:-/st
Så billigt att det inte borde fungera, men med lite tur så....

http://www.teknikproffset.se/FOTO/Batterier/Canon/Batteri-NB-6L-Canon-IXUS-85-IS-IXY-DIGITAL-25-IS.htm
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Jag söker efter en lämplig kameraväska till min s95 och undrar vad ni har för sort till era?
Har varit i många affärer och letat men inte hittat någon bra.
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Det är ju det som är problemet. Jag hittar ingen som jag vill ha. Det var därför jag undrade vad övriga som läser tråden och har s95 har köpt för väskor till sina ;-).

Vet att det finns en variant, Canon DCC-1400, som passar s90 men ingen affär jag varit i har den i lager. Canon DCC-1450 som är tänkt till s95 finns inte att få tag i.
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Kameraväska

.
Har en liten Hama Kameraväska i läder som passsar, bra som skydd när man inte har S95 i byxfickan.

Storleken på Kameraväska beror på behov, om man ska få plats med extra batterier och minne m.m.

MVH
 
ANNONS