Annons

Jag jämförde 550D, 60D och 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
på Dprewiev och såg ingen större skillnad, huset skiljer stort, men själva "bildkomponenterna" i kameran är snarlika. Kommer jag märka skillnad på exempelvis 7D's dubbla procesorer vid vanlig landskaps eller porträttfotografering eller är det framförallt vikt åt seriebildstagning?

Själv skall jag köpa 60D då den har vikbar skärm, men det är väl huvudanledningen, då jag tror bilderna blir lika med alla dessa tre kameror.
Har jag fel? Microjustering finns på 7D så det hoppas jag väl slippa behöva trixa med på min kommande 60D.

Är det värt att välja en 7D om jag bortser från ergonomin och dubbla Digic4 processorer?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
på Dprewiev och såg ingen större skillnad, huset skiljer stort, men själva "bildkomponenterna" i kameran är snarlika. Kommer jag märka skillnad på exempelvis 7D's dubbla procesorer vid vanlig landskaps eller porträttfotografering eller är det framförallt vikt åt seriebildstagning?

Själv skall jag köpa 60D då den har vikbar skärm, men det är väl huvudanledningen, då jag tror bilderna blir lika med alla dessa tre kameror.
Har jag fel? Microjustering finns på 7D så det hoppas jag väl slippa behöva trixa med på min kommande 60D.

Är det värt att välja en 7D om jag bortser från ergonomin och dubbla Digic4 processorer?
Rent bildkvalitetsmässigt vågar jag påstå att du inte lägger skillnad på EOS 350D från 2005 mot 60D som kom ut nu.
Det är i extremlägena och på papper man ser skillnad och vid extremt stora utskrifter.
Sen är det handhavande mellan 550D och de 2 andra som skiljer en hel del åt. 60D och 7D är snarlika och skillnad på handhavandet är väl om man använder vikbara skärmen.

/Stefan
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Tack för ditt svar. Då blir det en 60D, enkom för den vikbara skärmen, jag hade sparat en del slantar på att välja 550D då den passar mina händer bättre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag jämförde 550D, 60D och 7D på Dprewiev och såg ingen större skillnad, huset skiljer stort, men själva "bildkomponenterna" i kameran är snarlika. Kommer jag märka skillnad ...
Att bildsensorn är identisk i de tre kamerorna är sant, men det är också det enda. Och just bildsensorn är imho en av de minst viktiga komponenterna, iaf om man ska använda kameran till att fotografera med.

Det är mycket stor skillnad mellan de tre kamerorna när det gäller t ex sökare, af-system, möjligheter att snabbt och enkelt göra inställningar osv. Titta på kamerorna i verkligheten istf att bara läsa tekniska jämförelser på nätet.

När det gäller de dubbla processorerna i 7D så är de, såvitt jag förstår, nödvändiga både för att få hög bps och för det avancerade af-systemet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Att bildsensorn är identisk i de tre kamerorna är sant, men det är också det enda. Och just bildsensorn är imho en av de minst viktiga komponenterna, iaf om man ska använda kameran till att fotografera med.

Det är mycket stor skillnad mellan de tre kamerorna när det gäller t ex sökare, af-system, möjligheter att snabbt och enkelt göra inställningar osv. Titta på kamerorna i verkligheten istf att bara läsa tekniska jämförelser på nätet.

När det gäller de dubbla processorerna i 7D så är de, såvitt jag förstår, nödvändiga både för att få hög bps och för det avancerade af-systemet.
Yupp, 7D är att föredra om man lutar mer åt sportfotografering. Kör man landskap, makro och ev konsertfotografering så hade jag nog föredragit 60D.

550D hade jag aldrig valt nu när jag känt på xxD och xD serien. (med anledning till vad jag fotograferar och handhavandet)

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Yupp, 7D är att föredra om man lutar mer åt sportfotografering. Kör man landskap, makro och ev konsertfotografering så hade jag nog föredragit 60D.
Plåtar man bara stillastående motiv har man mindre nytta av det avancerade af-systemet och den höga bps i 7D. Men man har fortfarande glädje av t ex den överlägsna sökaren och möjligheten att snabbt och enkelt ändra inställningar (t ex har 7D tre c-lägen).
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Plåtar man bara stillastående motiv har man mindre nytta av det avancerade af-systemet och den höga bps i 7D. Men man har fortfarande glädje av t ex den överlägsna sökaren och möjligheten att snabbt och enkelt ändra inställningar (t ex har 7D tre c-lägen).
Jag såg att sökaren visar 96% på 60D, vilket är synd, men det är för mig inte värt de extra tusenlapparna för att få 100% Konsertfoto, lanskap, macro och porträtt är det jag plåtar.
Jag kände på 60D och 7D här på Mattsons foto i Lund och gillar greppet på båda kamerorna. Kanske att 60D kändes något "plastigare" om jag jämför med min 5D Mk II.

Tack för era svar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag såg att sökaren visar 96% på 60D, vilket är synd, men det är för mig inte värt de extra tusenlapparna för att få 100% Konsertfoto, lanskap, macro och porträtt är det jag plåtar.
Det skiljer iofs bara en tusenlapp i pris. När det gäller sökaren så visar 7D inte bara 100 procent av bilden, den ger också en "förstoring" på 100 procent, jämfört med 95 procent på t ex 60D. Tillsammans ger det en ganska mycket större och trevligare sökare.

Men personligen skulle jag nog tycka att den största fördelen vid normal användning är att 7D har tre c-lägen, 60D bara ett. Själv skulle jag gärna ha ännu fler... Dessutom verkar joysticken (för att t ex välja fokuspunkt) vara bortrationaliserad på 60D.

Å andra sidan kan jag förstå att den rörliga skärmen på 60D är en viktig fördel för många fotografer.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det skiljer iofs bara en tusenlapp i pris. När det gäller sökaren så visar 7D inte bara 100 procent av bilden, den ger också en "förstoring" på 100 procent, jämfört med 95 procent på t ex 60D. Tillsammans ger det en ganska mycket större och trevligare sökare.

Men personligen skulle jag nog tycka att den största fördelen vid normal användning är att 7D har tre c-lägen, 60D bara ett. Själv skulle jag gärna ha ännu fler... Dessutom verkar joysticken (för att t ex välja fokuspunkt) vara bortrationaliserad på 60D.

Å andra sidan kan jag förstå att den rörliga skärmen på 60D är en viktig fördel för många fotografer.
Joysticken ligger nu inne i direktkontrollratten, så samma funktionalitet finns som med den separata joysticken. Canon säger att man gjort så för att det ska vara smidigt att hantera joysticken även med batterigreppet och kameran i vertikalläge. Det jag saknar är precis som många andra säger 3 C-lägen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Joysticken ligger nu inne i direktkontrollratten, så samma funktionalitet finns som med den separata joysticken. Canon säger att man gjort så för att det ska vara smidigt att hantera joysticken även med batterigreppet och kameran i vertikalläge.
Aha. Jo, det kan nog vara en fördel i vertikalläge -- men i horisontalläge, med kameran vid ögat, blir det ju nästan omöjligt att snabbt och smidigt byta fokuspunkt.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Aha. Jo, det kan nog vara en fördel i vertikalläge -- men i horisontalläge, med kameran vid ögat, blir det ju nästan omöjligt att snabbt och smidigt byta fokuspunkt.
Så, nu har jag varit ute och testat 60D och är nöjd. Den presterar bra och reglagen och knapparna sitter bra, bortsett just avsaknaden av den lilla joysticken för att byta fokuspunkt. Den kunde de satt dit. Men annars är betyget bra. Den vinklingsbara skärmen är ljuvlig att jobba med.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag har känt på alla tre. 550 har lite titthålsfeeling när det gäller sökaren. 7D har "wow"-feeling, 60D något mindre vid känsla men bra. 550 är tre fingrar hög, 60D fyra nätt och jämt och 7D fyra. 550 känns något plastig men 60D har obetydlig plastfeeling om än den är i plast. 7D känns "dyr" på ett positivt sätt, härlig metall. Men kameran är tung. För mig är 60D en het kandidat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu har jag bara kollat priset hos Cyberphoto, men där skiljer det 1985:- för husen och 2200:- för paket med 18-135.
60d får du för strax under 12000 i ganska många butiker. 7D kostar under 13000 hos Rajala och Fotokungen.

Med objektivet du nämner kostar 7D strax under 16000 hos Rajala, 60D strax under 15000 i ganska många butiker.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Prisskillnaden mellan 60D och 7D tycker jag är alldeles för liten i relation till byggkvalitet och prestanda. Lutar du åt 60D skulle jag vänta, den lär falla rejält i pris då Nikon D7000 kommer ut i större antal i affärerna. 60D är enl många, även experter helt klart för högt prissatt.
 

herodes

Aktiv medlem
Prisskillnaden mellan 60D och 7D tycker jag är alldeles för liten i relation till byggkvalitet och prestanda. Lutar du åt 60D skulle jag vänta, den lär falla rejält i pris då Nikon D7000 kommer ut i större antal i affärerna. 60D är enl många, även experter helt klart för högt prissatt.
Fick min 60D igår.
Känns ovant att nästan allt knappandet måste göras med höger hand pga skärmen.
Fick ingen skiva med DPP i paketet och ring och påtalat detta.
Kräver bra optik minsann, annars blir det rätt dåligt resultat, inte bättre än 50D.
Tycker att 7D känns bättre totalt sett.
Fick en del konstiga fenomen vid några provskott. Gatlyktor någon kilometer bort lyser upp som stora röda fyrar på några bilder och på andra ser det normalt ut, samma objektiv Sigma 70 hsm macro, konstigt tycker jag. Ska prova mer och försöka fundera ut vad detta beror på, bilderna med röda fyrar är oanvändbara.
Inte vän med knappar och det runda hjulet på baksidan. Man får ihte ha stora fingrar. Hjulet är också rätt krävande tycker jag att manövrera med, eller kanske en vanesak.


/jan
 

elbe

Avslutat medlemskap
Ett pris för 60D mitt mellan 550D och 7D före jul är väl det mest troliga och naturliga...
 
ANNONS