Annons

Att fota på bröllops mässa!

Produkter
(logga in för att koppla)

Manneman

Medlem
I april månad skall jag gå på en bröllops mässa och tänkte
fota en del på de par som skall gå som mannekäng i olika
kreationer. Har en Nikon D80, undrar nu vilket objektiv som är
bäst för situationen. Jag har ett objektiv som är 18-200 mm, går
ju att zooma rätt bra, ett som är fast 50 mm.
Kommer säkert att använda min externa blixt SB-600 oxå.

Tacksam för lite synpunkter
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Svårt klara sig med ett 18-200 och en D80 om det är mörkt. Om det är bra upplyst så klarar du nog dig. Men var beredd att vrida upp ISO mycket, men se upp för brus! Men hellre brus än rörelseoskärpa (som du nog får räkna med om du kör en slutartid under 1/80) så gå inte under 1/80.

Är det utomhus så klarar du dig fint med 18-200! Inga problem!

Var försiktig med blixt, för det första så kan det störa (så kolla upp om det är ok), och för det andra så måste du stå ganska nära för att blixten ska räcka. Jag personligen skulle ha skippat blixten men om det är mörkt och du inte kan göra annat än att ta upp blixten så är det ju inget att göra åt (men dubbelkolla bara så att det är ok).


Edit: Kör med ditt 50 mm på nära avstånd. Ljusstarkt och snygg bokeh. 50 mm på en DX kamera funkar även på lite längre avstånd, men var beredd på att beskära. Om du inte har tillgång till att vara närgången så är det 18-200 som gäller.
 
Senast ändrad:

voitcanon

Aktiv medlem
Lite dum fråga men vad jag sett av catwalks så brinnner ju blixtarna av rätt friskt, är det bara en sterotyp bild av det på tv lr?
 

Rickard.v

Aktiv medlem
18-200 är ju bland det ljussvagaste man kan ha.
Jag vet då jag köpte det med min första systemkamera (D50). Men sålde det några månader senare.

Jag har också en D80 o bruset ökar rejält över 800 så där går gränsen även om jag använt 1600 på konsert.men ska det bli lite kvalitet på bilderna så max 800 med raw filer.

50mm är ju mycket ljustarkare. på 4-6 meter borde det funkar fint. Testa hemma hur långt bort du måste vara för att få helfigur.
Kanske inte är ett problem utan du är för långt bort. hmmm ..... Skaffa ett nytt objektiv. Fast 85mm.....
 
ANNONS