Annons

16-35 el 24-70 till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

PaulaF

Aktiv medlem
Innan ni hugger på mig, jag vet att det finns en sån tråd redan, men jag har en fullformatare och det ger en helt annan vinkel (hihi) på tråden. Ni som har erfarenhet av bröllop, snälla ge mig lite feedback.

Jag ska fota bröllop. HELA bröllopen från morgon till natt och vill görna få med hela storyn. Har i min kamera väska:
canon 5d mark ii
canon 40d (reservhus)
canon 50mm 1,4
canon 70-200 2,8 is
tamron 28-70 2,8

Min kamera har inte kommit än så jag har inte hunnit testa den med min tamron 28-70 men jag utgår ifrån att det kommer kännas som skräp, eller? J

Det jag saknar är en vidare vinkel och en grym normalzoom

Men jag har verkligen inte råd till både en 16-35 och en ny 24-70

1) Jag skaffar en 24-70 och förlitar mig på att 24 är tillräcklig vidvinkel och kan täcka kyrkan, festlokalen mm
2) Jag skaffar en 16-36 och förlitar mig på att min 28-70 kommer duga som vimmelobjektiv. Det kommer ju bli den som kommer tar alla spontanporträtt på vänner och familj.

TACK i förväg för att ni tar er tid, jag måste bestämma mig fort så jag skulle bli så otroligt tacksam.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Svaret finns bara inom dig.
Jag kan hjälpa dig att ställa frågor

Är din 28 tillräckligt vidvinklig?
Om svaret är nej hade jag köpt 16-35.

Är svaret ja då hade jag lånat ett 24-70 och testat om jag verkligen tillför ngt om jag byter.
 

PaulaF

Aktiv medlem
Tack snälla för snabbt svar och för att vara lite bollplank (precis vad man behöver)

Nej, 28 är inte vidvinkligt nog, men jag tänkte att 24 kanske var det. Jag har aldrig haft 24 + fullformat tidigare, det motsvarade ca 17 på min cropade men när jag tittar igenom lightroom så svarar det inte på om det räcker för mig som vidvinkel i ex kyrkan och på festen och i rummet när bruden gör sig i ordning.

Jag gillar ju vidvinklar, så länge människorna inte ser helt knasiga ut, och när allt kommer omkring så kanske jag aldrig var ute på den vidaste vinkeln när människor var med i bilden på nära håll.
 

Walski

Aktiv medlem
Innan ni hugger på mig, jag vet att det finns en sån tråd redan, men jag har en fullformatare och det ger en helt annan vinkel (hihi) på tråden. Ni som har erfarenhet av bröllop, snälla ge mig lite feedback.

Jag ska fota bröllop. HELA bröllopen från morgon till natt och vill görna få med hela storyn. Har i min kamera väska:
canon 5d mark ii
canon 40d (reservhus)
canon 50mm 1,4
canon 70-200 2,8 is
tamron 28-70 2,8

Min kamera har inte kommit än så jag har inte hunnit testa den med min tamron 28-70 men jag utgår ifrån att det kommer kännas som skräp, eller? J

Det jag saknar är en vidare vinkel och en grym normalzoom

Men jag har verkligen inte råd till både en 16-35 och en ny 24-70

1) Jag skaffar en 24-70 och förlitar mig på att 24 är tillräcklig vidvinkel och kan täcka kyrkan, festlokalen mm
2) Jag skaffar en 16-36 och förlitar mig på att min 28-70 kommer duga som vimmelobjektiv. Det kommer ju bli den som kommer tar alla spontanporträtt på vänner och familj.

TACK i förväg för att ni tar er tid, jag måste bestämma mig fort så jag skulle bli så otroligt tacksam.
Jag har använt Tamron 28-75 till fullformat och varit helt nöjd med kvaliteten. Utan tvekan jämförbart med Canons gamla 28-75. Med det inte sagt att alla Tamronobjektiv presterar lika bra som mitt gamla, men du borde i alla fall testa innan du säljer det.
 

snap01

Aktiv medlem
Innan ni hugger på mig, jag vet att det finns en sån tråd redan, men jag har en fullformatare och det ger en helt annan vinkel (hihi) på tråden. Ni som har erfarenhet av bröllop, snälla ge mig lite feedback.

Jag ska fota bröllop. HELA bröllopen från morgon till natt och vill görna få med hela storyn. Har i min kamera väska:
canon 5d mark ii
canon 40d (reservhus)
canon 50mm 1,4
canon 70-200 2,8 is
tamron 28-70 2,8

Min kamera har inte kommit än så jag har inte hunnit testa den med min tamron 28-70 men jag utgår ifrån att det kommer kännas som skräp, eller? J

Det jag saknar är en vidare vinkel och en grym normalzoom

Men jag har verkligen inte råd till både en 16-35 och en ny 24-70

1) Jag skaffar en 24-70 och förlitar mig på att 24 är tillräcklig vidvinkel och kan täcka kyrkan, festlokalen mm
2) Jag skaffar en 16-36 och förlitar mig på att min 28-70 kommer duga som vimmelobjektiv. Det kommer ju bli den som kommer tar alla spontanporträtt på vänner och familj.

TACK i förväg för att ni tar er tid, jag måste bestämma mig fort så jag skulle bli så otroligt tacksam.

Det jag tycker är viktigast på bröllops jobb är optik med bra bokeh o du har två som funkar till det ( 70-200 2,8is o 50mm 1,4) . Oftast så behöver man någon mera vidvinklig optik i tex kyrkan o för gruppbilder med fler än 60 gäster. Annars gillade jag canons 24-70 tyckte den var en riktigt bra allround optik med bra bokeh samtidigt så är 16-35 fin i motljus men med tanke på din övriga väska hade jag gått på 16-35. Det jag själv använder mest på bröllop är en vidvinklig optik o två fasta 85mm o 50mm samt en 24-70 jag kör faktiskt inte 70-200 längre till bröllop. Här får du en bild tagen med en 24-70 ;-) i två versioner.
 

Bilagor

ANNONS