Annons

Panasonic GH3

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En väldigt spännande kamera. 1300 USD borde bl ca 11.000 SEK med moms. Alltså ungefär samma pris som OMD i runda slängor. Den verkar ergonomisk på bilderna och mer funktionell än design - jag tycker om den. Nu verkar jag förstå hur Oly och Pana nischar sig också med sina gluggar. Oly med sin mindre kamera och små fasta gluggar utan OIS men stabilisator i huset och Pana som satsar på mångsidighet (även multimedia med film) med zoomar som ändå är lite större så man kan lika gärna ha OIS i dem.

För min del lockar GH-3 mer än OMD men ovisst om jag köper ändå i nuläget - den kostar ju förstås. Verkar dock riktigt grym!
 

Utvandraren

Aktiv medlem
GH3 förbättrar säkert videokvaliten över GH2, även om skillnaden mot en hackad GH2 knappast blir stor. Sensorn är enligt spekulationer samma Sony-sensor som i OMD, och därmed klarar den inte längre olika bildförhållanden (4/3, 3/2, 16/9) utan att beskära bilden, vilket är synd.

Själv skulle jag hellre se acceptabla videoegenskaper i OMD, då den ska ha en bildstabilisator som kommer nära en steadycam. Panasonics OIS-bildstabilisering är ganska oanvändbar för video.

Jag uppgraderar inte min GH2 till en GH3.
 

366

Aktiv medlem
GH3 förbättrar säkert videokvaliten över GH2, även om skillnaden mot en hackad GH2 knappast blir stor. Sensorn är enligt spekulationer samma Sony-sensor som i OMD, och därmed klarar den inte längre olika bildförhållanden (4/3, 3/2, 16/9) utan att beskära bilden, vilket är synd.

Själv skulle jag hellre se acceptabla videoegenskaper i OMD, då den ska ha en bildstabilisator som kommer nära en steadycam. Panasonics OIS-bildstabilisering är ganska oanvändbar för video.

Jag uppgraderar inte min GH2 till en GH3.
Hej,
Jag har upptäckt det roliga med rörlig bild (genom att jag använt tjejens GF2:a). Har läst på länge om för och nackdelar gällande olika kameror och insåg tidigt att GH2 var som gjort för detta. I samma veva insåg jag att GH3:an var på väg att släppas. Jag har nu väntat ett par månader på GH3:an och den borde väl trilla in i butik när som nu...

Jag är givetvis en glad amatör när det kommer till film, är det då värt att köpa GH3? Bara huset kommer väl gå på 10000+ Eller skulle ni satsa på någon annan kamera från Panasonic. GH2? GF5?

Ovan nämner du att GH3 har samma sensor som OMD? vad står den förkortningen för? :)

tack för alla input
 

mapem

Aktiv medlem
Hej,

... GH3 har samma sensor som OMD? vad står den förkortningen för? :)

tack för alla input
OMD är Olympus OM-D E-M5 som troligen, det har aldrig bekräftats, har en sensor från Sony. När OMD kom i våras väckte den sensation genom dels sitt retroutseende, dels sin mycket höga bildkvalitet som för första gången förde upp m4/3 till samma nivåer som APS-C-kameror och till och med kan jämföras med några år gamla FF-kameror.

GH3 har antagligen (inte bekräftat det heller) samma sensor som OMD. Men sen skiljer det lite i hur data från sensorn behandlas i kamerans mikrokretsar och det tycks som om OMD fortfarande leder bildkvalitetsligan för m4/3-kameror. Men meningarna är lite delade om det, och det pågår animerade diskussioner på diverse internationella internetfora om detta.
 

366

Aktiv medlem
OMD är Olympus OM-D E-M5 som troligen, det har aldrig bekräftats, har en sensor från Sony. När OMD kom i våras väckte den sensation genom dels sitt retroutseende, dels sin mycket höga bildkvalitet som för första gången förde upp m4/3 till samma nivåer som APS-C-kameror och till och med kan jämföras med några år gamla FF-kameror.

GH3 har antagligen (inte bekräftat det heller) samma sensor som OMD. Men sen skiljer det lite i hur data från sensorn behandlas i kamerans mikrokretsar och det tycks som om OMD fortfarande leder bildkvalitetsligan för m4/3-kameror. Men meningarna är lite delade om det, och det pågår animerade diskussioner på diverse internationella internetfora om detta.
Att det ska vara så svårt att välja :)

Men tack för att du förklarade detta för mig.
 

mapem

Aktiv medlem
Du verkar vara intresserad av att filma, och den allmänna uppfattningen är väl att Panasonic generellt sett är bättre än Olympus på det. Så prioriterar du video så är GH3 antagligen bättre än OMD. Å andra sidan säger en del att OMD:s interna stabilisering nästan funkar som en steadycam vid fimning....Själv filmar jag aldrig med min OMD så jag vet inte.
 

366

Aktiv medlem
Du verkar vara intresserad av att filma, och den allmänna uppfattningen är väl att Panasonic generellt sett är bättre än Olympus på det. Så prioriterar du video så är GH3 antagligen bättre än OMD. Å andra sidan säger en del att OMD:s interna stabilisering nästan funkar som en steadycam vid fimning....Själv filmar jag aldrig med min OMD så jag vet inte.
Du har helt rätt, film är numer ett för min del. Så det var just bildstabilisatorn som lockade... Men jag kanske får investera i en steadycam vid tillfälle istället. Hur man än vrider och vänder så är det svårt att få allt man vill ha :)
 

366

Aktiv medlem
Var hittar jag era bilder/filmer tagna med GH3:an?
Jag har haft kameran en vecka nu och är mer än nöjd. Den enda optiken som jag har är än så länge:

Panasonic Lumix G 14/2,5 Asph

Jag tycker kameran är mycket smidig, enkel att förstå och att navigera sig runt i. Är på jobbet nu men ska försöka lägga upp lite bilder och kanske även en liten filmsekvens vid tidpunkt :)
 
ANNONS