Annons

Canon Mark IV VS 5dmrk III

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej .......Funderar på att byta min Mark IV ....mot 5d mark III..........Svårt beslut fotar mkt fåglar så jag behöver en snabb kamera mark IV är snabb men sugen på fullformat.....mitt fågeltele är ett canon 400mm 5,6L
min fråga är oxå kommer jag tappa många fokuspunkter med 5d mark III.......
Vill gärna ha tips
 

Minita

Aktiv medlem
Fokuspunkter tappar du inga. Du får några till. Tappar cropfaktorn X1,3. & hastighet. Jag fotograferar inga fåglar men stundtals hundar. Går säkert inte att jämföra men autofokusen har inga problem på en liten hund som rusar omkring. Känns inte som 5D III hade varit mitt primära val för fåglar.
 

correctamundo

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt någon av dessa kamerro utan mina reflektioner baseras på andrahands information men ändå så...

Du kommer såklart att förlora lite i fps och teleeffekt men vinna desto mer i bildkvalitet. Framförallt vid sämre ljus och behov av högre ISO. Men om man tittar på bilder publicerade av diverse fotografer tagna med den kamera du har så lämnar de egentligen inget ytterligare att önska ;-). Autofokusen i 5DIII ligger ju i frontlinjen men 1DIV torde ändock uppfylla alla rimliga krav på hastighet och exakthet? Eller? Vad gäller fps så är det nog individuellt vad man tycker sig behöva men jag har läst flera internationellt erkända och duktiga fågelfotografer uppskatta att allt från 6 fps och uppåt fungerar bra, ju mer desto bättre. Vilket leder mig till att tänka mig att 5DIII torde duga alldeles utärkt men att det såklart blir en kompromiss, en annorlunda kompromiss än din 1DIV är numer.
 
ANNONS