Annons

Andrakamera för bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

jstolpe

Aktiv medlem
Hej på er.

Denna fråga kanske inte hör hemma i detta forum riktigt, men hur som helst.

Jag har en 5D Mark III som primär kamera för ett bröllop jag skall fotografera till sommaren och börjar mer och mer känna att jag måste fixa en andrakamera.

I ett svagt ögoblick så införskaffade jag för ett tag sedan en Sony NEX6 som ett komplement mest för att den var liten och smidig och gav fina bilder. Hade förväntningar att med adapter så skulle den kunna fungera som backupkamera också.

Nu efter lite mer funderande så känns det inte helt optimalt utan man skulle kanske ha skaffat en begagnad 5D Mark II eller liknande.

Hur som helst jag har också sneglat på en EOS-M just för storlekens skull och att man kan använda den på semester mm då man vill packa lätt. Det var därför jag valde NEX6 istället då jag fick höra om EOS-M fokuserade så långsamt mm.

Nu till min fråga:

Ska jag testa att införskaffa en Metabones Speedboster för mina EF objektiv eller skall jag byta till en EOS-M med adapter. Vilken kamera fokuserar snabbast eller lämpar sig bäst för att fotografera bröllop?

Tänkte mig 70-200 på min 5D III och 24-105 på min Nex6, (har även mitt 16-50 OSS).

Jag vet, med adapter så är säkert ingen av dessa två särsklilt bra för motiv som rör sig i gående takt, men ibland så står ju brudparen och gästerna rätt så stilla också.

Jag vill gärna kunna ha en spegellös som en kompletterande kamera just för sin storlek.
Eller ska man titta på EOS 100 istället?

Eller så har jag bara min Nex som ren backup och försöker att byta objektiv på min 5D III så gott det går. Det kanske är bättre än att försöka med något halvdant som andrakamera.

Många frågor och funderingar.

/ Stolpe
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har EOS M som backup till bröllop. Funkar bra, men den används knappt till uppdrag. Typ aldrig ;)

Varför använda speedbooster till 5D?
AF hastighet kommer öka på M med 2-3 ggr i slutet av månaden.
 

jstolpe

Aktiv medlem
Speedboster till NEX6 för att kunna köra 24-105 på f2.8 samt att man slipper 1,6 crop faktorn.

Jo EOS-M är lite intressant om den visar sig blir tillräckligt snabb.

/ Stolpe
 

Lille-bror

Aktiv medlem
jag har en 7D som andra kamera grymt bra ( jag tycker att den är bättre än 5Dmk2 ) men det är vad jag tycker

men funderar på att köpa en till 5Dmk3 och ha tre hus men det blir nog till hösten i så fall

lycka till

// Mattz
 

StaffanW

Aktiv medlem
Lite beroende på om du ska dra in pengar på fotograferingen eller inte. Om du ska ta betalt så är det mer motiverat att lägga mer pengar samt att du då antagligen också kan dra av momsen, vilket gör det bättre att köpa nytt.

Du skriver också Andrakamera, så om jag förstått rätt ska den också användas under bröllopet (en ren backupkamera som bara används ifall huvudkameran går sönder).

Så, mitt förslag är, har du firma och tänker ta många bröllop, köp en till 5DIII, bra bilder samt enklare att jobba med två lika dana hus.

Har du inte fimar och inte tänker ta betalt, köp antingen en så billig kamera som möjligt begagnad, som ändå ger bra bildfiler, tex 5D Classic. Alternativt lite som du är inne på, en andakamera som du kan använda i andra sammanhang också. Och eftersom du redan har 5DIII som är snabb och stor, så är väl den du har, Nex6 med 16-50 ett bra komplement.
 

joakim d

Aktiv medlem
Hade det varit jag hade jag prioriterat jobbet (bröllopsfoto) för kameraval och i så fall tänkt så att en andra kamera som är av samma märke och model blir betydligt smidigare att jobba med eftersom det är samma handhavande och samma objektiv och även samma kringutrustning som extrabatterier etc.

Så en 5D Mrk II som andrakamera låter som ett utmärkt val, 6D eller 5D Mrk III om pengarna finns.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Begagnat, absolut 5DII, men nytt skiljer det "bara" 3000:- till 6D och då skulle jag ta den. Om du nån gång i framtiden säljer 6D får du säkert tillbaks nästan hela mellanskilnaden mot 5DII beg försäljning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har EOS M som backup till bröllop. Funkar bra, men den används knappt till uppdrag. Typ aldrig ;)

Varför använda speedbooster till 5D?
AF hastighet kommer öka på M med 2-3 ggr i slutet av månaden.
Hinner inte bruden springa iväg då? ;)
Jag testade faktiskt den i Scandinavian Photos butik i Stockholm i torsdags. Förut tänkte jag "hur illa kan det vara?!". Svaret verkar vara mer illa än jag kunde ana... Den var ju något alldeles extraordinärt långsam på att fokusera, tyvärr kanske jag ska tillägga. Det går ju alltid att hoppas på att uppdateringen som ska komma gör det bättre, men jag är lite tveksam till om det räcker. Canon skrev väl upp till, så det kan ju betyda i stort sett vad som helst. De kanske lyckas, men jag är lite luttrad när det gäller dylika påståenden...
 

jstolpe

Aktiv medlem
Nu har jag varit förbi och testat Speedbostern på min NEX, men oj vad segt det var med fokuseringen. Då testade jag enbart på stillastående objekt samt en central fokuspunkt. Den jagade fram och tillbaka för att slutligen smyga fram till fokus. Tog säkert nära 2-3 sekunder att hitta fokus. Trodde i min enfald att den skulle vara lite snabbare.

Får nog fundera lite mer och så får vi se om jag låter min NEX6 bli en backupkamera endast och försöker att byta objektiv istället. Hade varit smidigt att slippa byta objektiv, men är det bara tillräckligt ljust kan jag ju använda Nex6 som andrakamera också. Ska avvakta och se vad recensionerna av firmwareuppdateringen till EOS-M ger också. Då kanske det skulle vara motiverat att byta till den istället.

De stora anledningarna till att jag valde NEX6 var formatet, dynamiska omfånget, kunna fota i relativt höga ISO mm. Men jag vill ogärna skaffa fler objektiv till den då jag hellre bygger vidare på mina EF objektiv istället.

(Hade en 7D Mark II funnits ute så hade nog en fått ersätta min NEX trots storlek, och hade en EOS-M Mark II funnits så hade nog den också varit intressant. Men nu blir det nog att avvakta och försöka att klara sig med det man har och fokuser på att ta fina bilder istället.)

Tack för de inlägg om detta ni adderat till mina funderingar, behövde bara spåna lite högt.

/ Stolpe
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hinner inte bruden springa iväg då? ;)
Backupkamera är backupkamera. Och primärkamera är primärkamera. Nu efterfrågades andrakamera och man kan alltid ställa sig till vad den ska användas till.
Själv har jag den som backup, dvs inte som andrakamera eller primärkamera.
Dessutom så de viktiga sakerna som ska dokumenteras rör sig inte så snabbt.

PLåta du med det du har.
Är det ngn som känner ngn som hört att en 5DIII har gått sönder?
Har plåtat en hel del nu och aldrig har det hänt något med mina kameror. De flesta har andrakamera så man slipper byta objektiv. Särskilt om man kör med primes.

/stefan
 
ANNONS