Annons

Camera RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Susanna1

Medlem
Jag försöker ladda ner något så att jag kan öppna raw-bilder i mitt photoshop (elements 6) men det fungerar aldrig. Dels försökte jag installera program men det står bara att det inte lyckades hela tiden. Sen har jag sett att man bara ska ladda hem något och kopiera en fil till en plug-inmapp men det fungerar inte heller. När jag gör det hittar jag däremot att det redan finns en fil som heter "Camera RAW" (i plug-inmappens "Filformat") men det fungerar ändå inte när jag öppnar. Det står däremot att det är en CR2-fil och inte en RAW-fil som jag har för mig att det ska stå. Vet någon hur man löser detta? Alla säger att det är så himla bra att fota i raw.

Tacksam för hjälp :)
 

Minita

Aktiv medlem
Ditt Photoshop 6 är på tok för gammalt skulle jag lägga min gissning på. Programmet var aktuellt runt 2009 och mycket har hänt sedan dess. Enklast och dyrast är att köpa ett nytt program. Som alternativ och då tror jag att du har Canon, så hänger det med programvaror från Canon som gör att du kan hantera dina RAW filer från din kamera. Du har t.ex. programmet DPP med på en skiva. Tillslut finns även möjligheten att tanka ner en konverterare som Adobe kallar för "DNG".
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
CR2 är Canons rawformat. Tänk på att raw inte är något standardformat och är olika för varje kamera.
 

Susanna1

Medlem
Tack för hjälpen :) Jag installerade DPP igår och det fungerar bra där. Dessutom kan jag konvertera filen samtidigt som jag sparar efter redigering.

Men till en annan sak om ni har lust att svara: I slutresultatet ser jag egentligen ingen skillnad om jag har redigerat RAW-filen i DPP eller JPG-filen i Photoshop om jag har använt i princip samma redigering. Folk säger att skärpan blir bättre men det tycker jag inte gör någon skillnad. Det jag dock märkte var skillnaden om man överexponerar bilden (tog lite testbilder) där RAW-filen går att rädda men inte den andra. Finns det andra fördelar egentligen?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har inte upplevt att bilden du får från raw-filen skulle vara skarpare eller lättare att skärpa upp, däremot som du säger att det finns ett större omfång i raw-filen som gör att att det går att rädda utbrända delar eller ljusa upp svarta partier på ett bättre sätt. Det finns helt enkelt mer information att ta fram i en raw-fil.
 

Minita

Aktiv medlem
RAW filen tål att jobbas mer med. Varje gång du sparar om en JPEG så förlorar du info. RAW filen mår oftast bra av att få en grundskärpa vid framkallningen till t.ex. TIFF/PSD för att sedan slutskärpas när du gör sista steget till JPEG för publicering. Tänk på att olika användningsområden kräver olika skärpningar. En porträttbild skall upplevas som skarp men ändå mjuk. En detaljbild på tja... skruvar skall vara väldigt skarp utan att bli krispig osv.
 
ANNONS