Annons

Kamerans inställningar i RAW-redigering, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Hej! Har en längre tid kört jpeg-RAW, utan att egentligen vilja. Ofta är jag ganska nöjd med jpeg, men jag vill inte förlora möjligheterna som RAW ger. Att börja "från början" med alla bilder i RAW, med kamerans inställningar, känns som överarbete när många av mina bilder är mingelbilder och dyl.

SÅ till frågan, som jag har förstått det kan man använda Capture NX2 och därmed uppnå vad jag vill, men går det att lösa i Lightroom? Jag har egentligen ingen erfarenhet av NX2, utan har använt mig uteslutande av Lightroom innan. Om svaret är nej på ovan fråga, är det värt att gå över till NX2?
 

Tell

Aktiv medlem
Dra i spakarna tills det liknar din jpg eller till nånting som kanske är ännu bättre än din jpg o sen kan du göra dom inställningarna som standard genom att hålla in alt (option på mac?) o trycka på knappen nere till höger som säger typ "Ange standard".
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om du kört på kamerans egna bildstilar så finner du dom i LR under kamerakalibreringen. Då får du färgerna rätt.
Men brus och skärpa får du fortfarande fixa.

/Stefan
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Då kan du glömma alla program utom programvaran som följde med.
Men vad tjänar du på det om du vill köra RAW? Kör jpg och redigera dom istället.
Jag föredrar att personer som faktiskt har full koll svarar, eftersom jag som sagt är 99% på att det går i NX2, vilket inte följer med kameran. Dessutom finns det en stor vits i att kunna t.ex. ändra vitbalans i en bild utan att dessutom behöva återskapa allt som jpeg-motorn i kameran redan gjort.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ok, Nikons programvara. Eftersom Du är 99% säker så har du inte full koll. Men vitbalansering är ju enkelt att göra i jpg med utan större kvalitetsförlust. Men jag är 100 % säker på att förutom program utvecklade för Nikons kameror inte klarar få fram exakt det som din kameras jpg motor gör. (Om du har Nikon) samma sak gäller för Canon

Tillägg: svaret på din fråga om LR är ett definitivt NEJ. Om det är värt att byta kan bara du svara på. Båda programmen har som för och nackdelar och hur du jobbar är också viktigt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hmm

Ok, Nikons programvara. Eftersom Du är 99% säker så har du inte full koll. Men vitbalansering är ju enkelt att göra i jpg med utan större kvalitetsförlust. Men jag är 100 % säker på att förutom program utvecklade för Nikons kameror inte klarar få fram exakt det som din kameras jpg motor gör. (Om du har Nikon) samma sak gäller för Canon

Tillägg: svaret på din fråga om LR är ett definitivt NEJ. Om det är värt att byta kan bara du svara på. Båda programmen har som för och nackdelar och hur du jobbar är också viktigt.
Jag kör Canon och mig veterligt följer alla inställningar med in i DPP! Vilka inställningar menar du att man inte får som default när man öppnar bilden i DPP?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag föredrar att personer som faktiskt har full koll svarar, eftersom jag som sagt är 99% på att det går i NX2, vilket inte följer med kameran. Dessutom finns det en stor vits i att kunna t.ex. ändra vitbalans i en bild utan att dessutom behöva återskapa allt som jpeg-motorn i kameran redan gjort.
Ska du bara göra en likadan jpeg som kameran hade producerat av en nef så kan du lika gärna köra bilden genom ViewNX2. Det går att justera bilden lite också om man vill, men det är mer begränsat än CaptureNX2.

Det är bara att tanka ned senaste versionen från Nikon.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag kör Canon och mig veterligt följer alla inställningar med in i DPP! Vilka inställningar menar du att man inte får som default när man öppnar bilden i DPP?
Huh? Han frågade om LR....svaret är nej.
För Nikonkamer gäller Nikons mjukvara och för Canon så gäller Canons. Hjälper förtydligandet?
 

Falumas

Aktiv medlem
För dom flesta bilder räcker ViewNX bra och ViewNX är annars än väldigt bra filhanterare/bildvisare för CaptureNX. Jag kör NX-varianterna enbart för att få med inställningarna från kameran, det är en bra utgångspunkt för mig. Sätter jag på ett objektiv som behöver lite extra kontrast ändrar jag det en gång i kameran och inte i varje fil taget med objektivet.

/Karl
 
ANNONS