Annons

Studioblixt utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Plåtar en hel del bröllop och fotosessionerna är som oftast eller alltid utomhus.
Många gånger använder jag min Canon Speedlite 580 II på kamerahuset (5D Mark III)
för att lätta upp paret i motljus exempelvis men ljuset blir ganska hårt. Sätter jag på bouncern stjäler den så mycket ljus så det inte räcker till oftast. Har därmed kommit på att jag behöver en kraftigare blixt och då en studioblixt eller motsvarande. Har två Visico LR 300 studioblixtar som jag tänker mig använda men behöver då ett nätaggregat med batteridrift och där har ju Visico ett bra produktalternativ eller är det bättre att köpa ett blixtpaket med batteripack och blixt? Vad tycker ni?
En annan sak som blir lite dum med studioblixt utomhus är ju synktiden. Vill ju oftast köra på lägsta blänader för att skapa ett kort skärpedjup men detta ger ju kortare slutartider än t.ex 1/250 och det hanterar ju inte en studioblixt. Är det gråfilter som gäller då eller har ni någon annan smart idé?
Tacksam för tips i ämnet
 

Peterus

Aktiv medlem
Du kan väl skruva ner effekten på blixtarna?! Räcker inte det så funkar ju gråfilter bra :)

Jag kör själv mina småblixtar med en softbox vilket räcker utmärkt!
 

Limegreen

Aktiv medlem
http://www.callumw.com/blog/how-to-do-high-speed-sync-with-studio-strobes/ Trigga studioblixtar med din 580 för att få highspeed sync. Kanske kan lösa problemet? Själv kör jag gråfilter (med hög kvalitet för att inte få färgstick).

Jag har kollat en hel del på det här med on-location batterilösning. Har kommit fram till att Profoto Batpac är bästa lösningen för mig. Visicos batteripack har fått skäll för att vara ojämna och taskiga i kvalitet. Fick tipset om Innovatronix men efter lite efterforskningar känns inte de heller 100 %.

På mitt senaste uppdrag nu skulle jag klättra på klippor och grejer, så då tog jag ett enkelt stativ, paraplydiffusor, 600 EX och triggade med min ST-E3, och visst det kanske är lite klent vid skarpt solsken, men det blev bra ändå, och smidigt.
 

Walle

Aktiv medlem
Du kan väl skruva ner effekten på blixtarna?! Räcker inte det så funkar ju gråfilter bra :)
Att skruva ner effekten på blixten/blixtarna hjälper föga när det är det naturliga ljuset som kräver en kortare slutartid än blixtsynktiden för att inte överexponeras.

Att trigga studioblixtar med en kameramonterad blixt i HS-mode funkar knappast bra. Länken ovan visar ganska tydligt hur dåligt det funkar (även om författaren av artikeln länken pekar på tycks vara av den motsatta uppfattningen). Jag tvivlar mycket starkt på att studioblixten hänger med i highspeed-sync-sekvensen, det handlar snarare om att studioblixtens brinntid är betydligt längre än brinntiden på den kameramonterade blixten. En högre effektinställning på studioblixten skulle troligen fungera bättre då brinntiden blir längre.

Gråfilter är nog det bästa alternativet dock.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag kör också med Visico blixtar och jag köpte Quantuum´s 300ws med batteripack, och det lilla jag testat tycker jag dom fungerar bra. Dom fungerar dessutom med dina blixtar eftersom de använder samma fattning som Visico. Nu har jag som sagt inte testat dom så mycket än, så jag vet inte hur länge dom håller laddning osv. Men för dom pengarna så är jag nöjd alla fall.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=129056

Här kan du se ett exempel där jag använde dom Nu använde jag en 150cm octabox på f/4 och 1/160 sek vilket inte är den smidigaste lösningen. Är sugen på en beauty dish, får bli nästa inköp.

Edit: Men som ni är inne på så blir det svårt med sync tiden i starkt solljus, här var de jag fotade i öppen skugga och då fungerade det bra.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla inlägg pga tidsbrist, men tänkte bara nämna att jag brukar köra med 580, som du, men tre stycken samtidigt genom ett paraply eller en stor softbox. Jag använder också radiosändare, som låter mig ändra styrka och dylikt direkt från kameran.

Mvh,
Jonas
 

Minita

Aktiv medlem
Kör som Jonas med flera 580. Kör de oftast "nakna". Tycker det är svårt med vinden o paraply/softbox. Minst 2 st 580 krävs för att kunna köra mot solen. Gärna med externt batteripack. Triggar med sändare från PW + AC3 som gör att jag från kameran kan justera upp till 3 speedlights.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Jag kör med ST-E3 då kan man bygga ut systemet väldigt mycket och enkelt.
Här använder jag Lastolite Ezybox II Octa 102cm med ett fäste för fyra 600EX-RT och det funkade bra i direkt solljus. Många bilder blir tagna med 1/8000 sec då jag gillar kort skärpedjup.
 
ANNONS