Annons

hur jobbar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

squeeze

Aktiv medlem
Hej.

Jag undrar hur Ni jobbar i LR?
Är det något ni/man alltid eller oftast justerar på en bild.
skärpa, detalj, färger och sådant.
Och hur justerar ni, jag menar var drar ni reglagen :).

Vad brukar bli bäst osv.

Må väl!
 

JonSnow

Ny medlem
Det beror på vad man har för bild att utgå ifrån, finns ju inte två bilder som du behandlar likadant.
 

squeeze

Aktiv medlem
jo jag fattar det.

men jag tänkte kanske att det fanns något man alltid gör.
som gör alla typer av bilder lite bättre oavsett.

jag vet ju inte än, därför jag frågar.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det finns knappast något som gör alla bilder bättre oavsett som man kan göra med spakarna i LR. Det finns saker, men många gör LR automatiskt redan vid importen så dem behöver man inte bekymra sig om.

Dessutom skiljer det sig från kamera till kamera, på min gamla D300s fick jag öka mättnad/lyster hela tiden, på min D800 behöver jag sällan röra dem och lika ofta sänka som höja isåfall, däremot höjer jag nästan alltid skuggorna på D800. Det gjorde jag inte alls lika ofta och framför allt inte lika mycket med D300s.

Men märker du att du allltid alltid vill göra en viss inställning kan du ju göra en förinställning med de värdena och använda den vid varje import.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har två förinställningar som jag applicerar i nästan alla bilder jag importerar. En för vanliga bilder och en för hög-ISO. Där har jag ställt in grundvärden för objektivkorrigeringar, brusreducering, grundskärpa, samt klarhet/lyster/mättnad. Hög-ISO inställningen har en högre grad av brusreducering.
Dessa inställningar är för det mesta 90% rätt och ger även en touch av "min" look. En utmärkt utgångspunkt för att redigera vidare på respektive bild så att man slipper göra grovinställningar på varje ruta.
 

larssa99

Aktiv medlem
Förstår hur du menar

Nu jobbar jag mest i Photoshop, men jag brukar kolla nivåer, kontrast och skärpa för det mesta. Sedan är det skuggor och högdagrar.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag brukar jobba ungefär så här. Jag hoppar över de steg som inte behövs.
1) Korrigerar distorsion och lutning.
2) Beskär.
3) Fixar till färgerna (vitballans, kontrast, färgmättnad, osv)
4) Tar bort fläckar och oönskade detaljer.
5) Skalar ner
6) Skärper.

Ska tillägga att jag varken använder Lightroom eller Photoshop utan GIMP.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har en preset som appliceras på alla importerade bilder. Oftast blir de kanon. Ibland fixas mer umpf i bilden och en sån preset som ändrar kontrastkurva, kontrast, skuggor, darks men lämnar resten orörd appliceras. Sen jämför jag kamerans auto VB mot LR och beslutar åtgärd.
Sen har jag en preset för brus mellan 800 och 6400 och en för över 6400 som ändrar skärpa, brusred och simulerad brus.

Efter det är det dags för resten, penslar, gradient, kloning etc.
 

reboot81

Aktiv medlem
Kör LR;

  1. Objektivkorrigeringar
  2. Beskärning & lutning
  3. Exponering/Kontrast
  4. Vitbalans
  5. Finjusteing av klarhet,mättnad,lyster
  6. Korrigera fläckar och oönskade detaljer (sällan det behövs)
  7. Detalj-panelen: skärper och brusreducerar
  8. Export med extra skärpa beroende på destination. Rensar bort EXIF och lägger på vattenstämpel om det är aktuellt.

Använder nästan inga presets, känner att jag fortfarande lär mig hur en RAW-bild skall ”standardframkallas”.
Funderar ofta om jag kör fel ordning, eller om panelerna i LR är i fel ordning.
 

Parsi

Aktiv medlem
Hej.

Jag undrar hur Ni jobbar i LR?
Är det något ni/man alltid eller oftast justerar på en bild.
skärpa, detalj, färger och sådant.
Och hur justerar ni, jag menar var drar ni reglagen :).

Vad brukar bli bäst osv.

Må väl!
Mja, ungefär så här: RAW (CR2) och Lightroom.
Färger till "Camera faithful"
skärpa till noll.
Oftast har jag många bilder i rad, tagna med samma ISO och samma objektiv.
Jag importerar korrektion av distorsion, vinjettering och CA från objektivprofilen.
Jag ställer brusreduceringen, först färg, hamnar nästan alltid mellan 18-25.
Sedan luminosity-brusreducering som varierar kraftigt med ISO. OBS jag gör detta med skärpa satt till noll.
Ökar färgmättnad en aning för att kompensera för högt ISO och "faithful".
Nu skulle jag kunna importera denna inställningen till alla andra bilder tagna med samma ISO och objektiv. Men ibland har jag fotat med en fast manuell exponering också, så därför fortsätter jag och ställer exponering, kontrast, vitnivå, svartnivå, skuggor och högdagrar, samt vitbalans, i ungefär den ordningen, men jag går ju fram o tillbaka.
Sen importerar jag inställningen till alla bilder tagna på samma sätt.
Därefter går jag tillbaka och gör detaljer som rätar på horisonten, restituerar störtande linjer, och beskär, individuellt för varje bild. Eventuellt efterjusterar jag lite nåt annat också.

Så är det i stort sett klart. Skärpa är fortfarande noll.
Beroende på hur bilden skall användas, exporterar jag den oftast som sRGB jpeg i lämplig storlek, oftast nedsamplad, i full jpegkvalitet.

Sen tar jag in den (jpeg'en) i Gimp och skärper den försiktigt med unsharp mask, bara 0.3 till 0.5 i radius, låter Gimp packa den i ny reducerad jpegkvalitet till lämplig filstorlek.

Behöver jag bilden på nytt, till nåt annat, exporterar jag från LR igen, skärper o packar, i lämpligt format.
 

zlotte

Aktiv medlem
Gör nog inget ovanligt, drar ner Högdagrarna för att få fram mer detaljer i himlen och drar upp Skuggorna för att få mer detaljer i förgrunden.

Objektivkorrigering (oftast).

Ställer in vitbalansen och svärtan.
 
ANNONS