Annons

Avtal bröllopsfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Jag ska gifta mig i augusti och har bestämt och bokat fotograf men när vi skulle skriva på avtalet så tvekade jag. Jag upplevde det väldigt ensidigt.

Efter att jag skriver på så förbinder jag mig att betala hela kostnaden oavsett vad som händer. Är detta brukligt?

Jag hade nog inte reagerat på detta om det inte var så att när jag frågade om vad som hände om han blev sjuk så sa han att han i princip aldrig hade missat en fotografering och om det hände skulle han göra allt han kunde för att hitta en ersättare. Det låter ju bra men när jag frågade vad som händer om han inte lyckas sa han att jag har nog rätt att stämma honom då. Vore det inte bättre att avtala detta innan istället för att "uppmuntra" en stämning?

Det är en yrkesfotograf som är etablerad och duktigt och som kan ta ett bra pris för sitt jobb.Och det med rätta, han är riktigt duktig!

Han hänvisar inte till något standard avtal vilket jag är van att man gör i de flesta branscher. Finns det något jag kan be att han grundar sitt avtal på?

Jag vill fortfarande skriva avtal med honom och min tanke är att återkomma med ett förslag vad jag skulle vilja se i avtalet men jag vill vara säker på att det jag önskar är rimligt.

Ni som fotograferar bröllop, hur tycker ni ett rimligt avtal skulle se ut? Och vad hade ni själva skrivit på om det var ni som skulle gifta er?
 

snap01

Aktiv medlem
Så om han blir sjuk ska han ha betalt o dessutom fullt betalt? Nej det är inte ok helt fel. Är man sjuk o inte kan ordna en ersättare som kan leverera lika bra ska ingen betalning utgå. Jag tar en bokningsavgift oftast 10% av total belopp o om kunden hoppar av utan någon ej giltig orsak så betalar jag inte tillbaka den. Ej giltig orsak är tex att ångra sig eller ställer in bröllopet osv.

Jag tar betalt för resten av bröllopet vid överlämnandet av alla bilder. Det är alltid svårt att ordna ersättare om man är sjuk men själv så har jag aldrig ställt in ett fotojobb för sjukdom ändå gången jag inte skulle komma är om jag är inlagd på sjukhus.

Han väljer sitt avtal ni väljer att skriva på eller ej sedan om hans avtal håller inför konsumentverket är tveksamt samt att säga att ni får stämma mig om ni inte är nöjda känns inte seriöst. Jag anser att första prio är att få varje kund att vara nöjd med jobbet man gör det är A&O för mig. Om ni inte är nöjda med avtalet se till att han skriver om det eller välj annan fotograf. Lycka till
 

Kajzi

Ny medlem
Det är ju ingen lätt fråga det där om man blir sjuk. Är man lite förkyld så jobbar man ändå såklart, men något allvarligare kan ju alltid hända, och det är ju en idé att fundera på det innan det faktiskt händer.

När det gäller avtal så har Svenska Fotografers Förbund en mall som man kan följa, den finns här:
http://sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/avtmallbestallportrattfoto_0_ifyllbar.pdf

Även om man inte tar den rakt av så kan den ju vara en rätt bra utgångspunkt när man diskuterar avtal.
Lycka till!
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Att behålla alla pengarna och inte leverera låter galet! Om jag skulle vara så sjuk att jag inte kan fota betalar jag självklart tillbaka alla pengarna och gör mitt yttersta för att hitta en ersättare.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Det vanligaste är nog inte hela summan utan en handpenning vid avbokning, dock ganska hög. Anledning till det är att fotografen ofta missar ett annat fototillfälle och står arbetslös den helgen vid en sen avbokning. En genomsnittlig bröllopsfotograf har ju oftast bara sina 12 helger i juni/juli/augusti.

På den punkten är det nog bara acceptera och sen vid en avblåsning av bröllopet men innan betalning erlags försöka förhandla ner det. Det är ju fotografens utlägg och förluster som skall ersättas av konsumenten i det fallet.

Om fotografen får förhinder och inte lyckas hitta ersättare säger konsumentköplagen att han blir ersättningsskyldig för de skador han åsamkar er och det är ju ingen lätt sak att sätta en prislapp på och motivera. En seriös fotograf har ju ett stort goodwillintresse i en sån situation men visst är det som han säger att om han inte har något emot att få den dåliga publicitet som det innebär så är det stämning som gäller.

Det viktigaste i ett avtal tycker jag är användningsrätten av bilderna. Hur du får använda dem, är de högupplösta osv.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Att behålla alla pengarna och inte leverera låter galet! Om jag skulle vara så sjuk att jag inte kan fota betalar jag självklart tillbaka alla pengarna och gör mitt yttersta för att hitta en ersättare.
Inte bara galet, olagligt :). Däremot var det att behålla pengarna om brudparet avbokar/blåser av som det syftades på här.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Byt fotograf

Om du känner dig tveksam så byter du till en annan fotograf.

Till er som pratar ner risken för sjukdom: Har ni brandförsäkring eller tar ni det när det redan har
brunnit? Det är väl ett rimligt krav att fotografen visar upp en ersättare om han blir sjuk, krockar etc. Det kan inte vara särskilt svårt i en bransch med överskott på fotografer. Dvs om man vill.

Så byt fotograf och diktera villkoren för fotograferingen. Det är du som är kund och som skall betala kalaset.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Vi vill gärna slippa leta ny fotograf men troligen skickar vi över avtalet som länkades ovan och frågar om han kan tänka sig att grunda sitt avtal på det.

Stort tack för alla era svar! Det gör mig tryggare i tron att jag hade rätt som reagerade på avtalet.
 

snap01

Aktiv medlem
Om du känner dig tveksam så byter du till en annan fotograf.

Till er som pratar ner risken för sjukdom: Har ni brandförsäkring eller tar ni det när det redan har
brunnit? Det är väl ett rimligt krav att fotografen visar upp en ersättare om han blir sjuk, krockar etc. Det kan inte vara särskilt svårt i en bransch med överskott på fotografer. Dvs om man vill.

Så byt fotograf och diktera villkoren för fotograferingen. Det är du som är kund och som skall betala kalaset.
Pratar ner risken för sjukdom? Visst det händer att man är sjuk jag sprang runt i Turkiet på jobb o körde med 38,5 i feber i två dar var en tight deadline så det var bara att käka febernedsättande o dricka vatten fanns inget val. Oftast är det samma sak med bröllop dels så väljer brudparet ens för en stil man har o att hitta en kollega som kör likvärdigt som dessutom är inte bokad kan vara svårt om det är högsäsong. Däremot känner jag ingen kollega som har ställt in ett bröllopsfoto med kort varsel utan man kör det man har tagit på sig. Däremot hörde jag om ett brudpar där fotografen dog strax innan bröllopet o dom var inne på brölllopstorget medkort varsel o letade efter en ny fotograf. Så visst det kan hända men det är inte vanligt att fotografen ställer in.

Jag skulle inte låta kunden diktera mina villkor däremot så har jag vettiga avtal som är klara o tydliga o sedan gäller det bara att vara ärlig o ha en bra känsla för rätt o fel. För att ett bröllops plåtning ska bli bra krävs det att det är bra kemi mellan fotograf o brudpar jag har tackat nej till flera bröllop där jag känt att det inte skulle funka perfekt. Ett exempel är om kunden vill diktera mina villkor o bestämma pruta priser etc jag har räknat ut vad jag anser priset ska vara o ändrar inte mina priser o villkor efter var o varannan kund det skulle inte kännas seriöst. Däremot så känns ts fotografs villkor uppåt väggarna o jag hade övervägt en annan fotograf om jag vore i TS kläder.
 
ANNONS