Annons

Enbenstativ och stativhuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne Bergström

Ny medlem
Jag är en glad amatörfotograf med en Canon 50D och ska köpa ett enbenstativ samt ett stativhuvud. Min budget är på ca: 1.500:-. Ibland har jag ett Canon 400 objektiv på, så jag kommer att använda stativet både till kamera eller objektivet ibland. Ska man ha tilt eller kula på stativhuvet eller? Jag tror att 3- eller 4-delat är bra, metall eller något annat material spelar inte någon roll. Har varit inne på en massa butiker på nätet men drunknar i alla varianter. Andra fotografers erfarenheter och tips på bra inköpsställen känns som ett måste i denna djungel..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad behöver du stativhuvudet till med ett enbensstativ?
Jag skruvar kameran rakt på stativet.
Kolfiber/(ej metall) är varmare o lättare att hålla.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har tilthuvud på mitt, och det tycker jag är bra. Anledningen är att jag då kan rikta kameran kraftigt uppåt, t ex för överflygande fågel, och ändå ha själva pinnen lodrät.
 

TEklund

Ny medlem
Hej Arne! Jag kan varmt rekommendera enbensstativet 680B från Manfrotto. Stativet är robust byggt, nästan lite väl tilltaget men det finns tunnare och lättare varianter både i metall och kolfiber. Övre halvan har ett gummigrepp vilket underlättar något när det är kallt ute.

Jag har använt det ett par år nu tillsammans med deras joystickhuvud 222. Huvudet gör att man enkelt kan ändra vinkel genom att bara greppa om handtaget och sedan släppa. Inga rattar eller vred man behöver fippla och slösa tid på.

Jag har även prövat kulledshuvudet 498rc2 men tycker att 222:an gör sig bäst på enbensstativ. Joystickhuvudet verkar dock vara på väg att utgå men går kanske fortfarande att uppbringa.
Dock lite osäker på om 222:an klarar vikten beroende på vilket 400-objektiv du har.

Det är värt att investera i ett huvud med snabbplatta som kan sitta på kameran även när man inte använder stativet. Jag tror det gör att man använder sitt stativ mer än om man behöver skruva på det på kameran var gång.
 

Odie

Medlem
Jag har provat några olika enbenta och kör nu med "Benro C-49T" kostar 1450:- det klarar en belastning på 25 kg tyvärr ryms inte huvudet i priset, jag har köpt ett "Sirui L-10" tilthuvud 1000:-
och klarar en belastning på 15 kg, på detta har jag en utrustning som väger ca. 5kg och kan bära det över axeln utan att det går sönder, som har hänt mig tidigare.

Vad du än väljer kolla så att det fixar vikten som du tänker använda på den, en del huvud är svåra spänna,så leden glider speciellt om huvudet är för klent.
Och jag tycker att tilthuvud funkar bäst.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har tilthuvud på mitt, och det tycker jag är bra. Anledningen är att jag då kan rikta kameran kraftigt uppåt, t ex för överflygande fågel, och ändå ha själva pinnen lodrät.
Jag har också tilthvud på mitt, men för att kunna växla mellan liggande och stående format.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har ett enkelt enbent stativ för några hundralappar utan stativhuvud.
Funkar väldigt bra.
Dyrare stativ är såklart bättre men jag är sas "lyckligt ovetandes" om hur mycket bättre dem är! ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt enbent stativ som jag tror är av märket "Cullman". Det är iallafall stadigt och inte jättetungt. På det har jag en enkel kulled som jag inte minns märket på. Jag brukar ha kulleden lagom hårt åtdragen så att det går att justera vinkeln med milt våld. Då rubbas den inte av misstag, och jag tycker att det är praktiskt att kunna vinkla kamera/objektiv-ekipaget åt alla håll.

Den här grejen (Manfrotto Teleobjektivstöd 393) skulle jag kunna tänka mig vore rätt bra på ett enbenstativ om man har ett stort och tungt objektiv. På mitt enbenstativ har jag nog bara använt objektiv upp till 200mm, tror jag.
 
ANNONS