Annons

Skärmkalibrator Spyder 5 Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Sitter just nu på en Macbook pro 15" med retina skärm, och funderar på att skaffa mig en kalibrator.
Den som jag har tittat lite på är Spyder 5 pro.....och undrar om någon har erfarenhet från den och vad ni tyckte om den ?

Visst kostar den ca 1600 kr, men det kan det kanske vara värt eller ?

Hittade denna filmen om den.:
https://www.youtube.com/watch?v=uUQkVYPwQiU
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej

Sitter just nu på en Macbook pro 15" med retina skärm, och funderar på att skaffa mig en kalibrator.
Den som jag har tittat lite på är Spyder 5 pro.....och undrar om någon har erfarenhet från den och vad ni tyckte om den ?

Visst kostar den ca 1600 kr, men det kan det kanske vara värt eller ?

Hittade denna filmen om den.:
https://www.youtube.com/watch?v=uUQkVYPwQiU
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-spyder-5-en-prisvard-skarmkalibrator.htm

Ett annat alternativ är i1Profiler Display. Lite dyrare, men de flesta som testat dem noggrant anser den vara något bättre.
 

mstoltz

Aktiv medlem

stefohl

Aktiv medlem
Tackar....nja jag tycker 1600 kr är lite väl över min budget redan så, det får nog bli där omkring.
Men tack för tipset :)

Verkar inte som någon har testat Spyders produkter och speciellt då Spyder 5 pro .
Den länk som jag lagt in leder fram till den test jag gjort på den kalibratorn. Så att säga att ingen testat den är lite felaktigt. Jag har också tagit del av flera andra tester.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Den länk som jag lagt in leder fram till den test jag gjort på den kalibratorn. Så att säga att ingen testat den är lite felaktigt. Jag har också tagit del av flera andra tester.
Nu hängde jag inte med riktigt :)
Hade du testat Spyder 5 pro och den var felaktig ?

Oj nu när jag klickade, så kom jag in på rätt länk tror jag, innan hamnade jag på en helt annan sida....skumt
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har en Spyder 5 express till min Mac Mini med Philips 26" skärm. Jag laddade ner programvaran, skruvade in en licensnyckel som fanns i boxen och hängde den på skärmen.
10 min senare så hade Spydern justerat färgerna lite, det var inte mycket så det var väl inte så fel från början men nu ser det mycket bättre ut, tycker jag.
Licensnyckel räcker till två datorer, så har du bara en dator kan du dela på kostnaden med en kompis.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Jag har en Spyder 5 express till min Mac Mini med Philips 26" skärm. Jag laddade ner programvaran, skruvade in en licensnyckel som fanns i boxen och hängde den på skärmen.
10 min senare så hade Spydern justerat färgerna lite, det var inte mycket så det var väl inte så fel från början men nu ser det mycket bättre ut, tycker jag.
Licensnyckel räcker till två datorer, så har du bara en dator kan du dela på kostnaden med en kompis.
Aha ok, men så att om man skulle byta dator efter att använt nyckel på 2 datorer, så funkar inte detta ?

Ja jag är lite i valet och kvalet om jag ska köpa den eller inte, visst ser färgerna rätt ok ut när man jämför med crimson och ens skärm.....men ändå skiljer det sig lite.

Sedan verkar det som att det hänt nått med min skärm igår......jag var inne och provade skärmprofilerna i min macbook pro 15" Retina, och när jag sedan satte tillbaka den till vilket jag tror är standard, dvs FÄRG-LCD, så verkar bilderna lite väl platta, dvs inte riktigt det där trycket i dom längre.

Vet ej vad som hänt riktigt.

Men frågan är om det är värt dom 1600 kr och om det gör så mycket skillnad .
 
Aha ok, men så att om man skulle byta dator efter att använt nyckel på 2 datorer, så funkar inte detta ?

Ja jag är lite i valet och kvalet om jag ska köpa den eller inte, visst ser färgerna rätt ok ut när man jämför med crimson och ens skärm.....men ändå skiljer det sig lite.

Sedan verkar det som att det hänt nått med min skärm igår......jag var inne och provade skärmprofilerna i min macbook pro 15" Retina, och när jag sedan satte tillbaka den till vilket jag tror är standard, dvs FÄRG-LCD, så verkar bilderna lite väl platta, dvs inte riktigt det där trycket i dom längre.

Vet ej vad som hänt riktigt.

Men frågan är om det är värt dom 1600 kr och om det gör så mycket skillnad .
Har du inte en kalibrerad skärm så kan du aldrig veta om de bilder du redigerar får det slutresultat hos andra som du har tänkt.

Du ska ha en nästan osannolik tur om du sitter med en skärm som inte behöver kalibreras.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Har du inte en kalibrerad skärm så kan du aldrig veta om de bilder du redigerar får det slutresultat hos andra som du har tänkt.

Du ska ha en nästan osannolik tur om du sitter med en skärm som inte behöver kalibreras.
Ja så är det faktiskt.....
Tror ni att en Macbook Pro 15" med Retina skärm går att kalibrera med spyder 5 pro ?

Jag hade en gammal pc ( laptop innan ) som jag provade att kalibrera med spyder 4 pro, men det blev helt konstig efter det.
Men såklart det var en gammal laptop ca 6 år gammal nu väl.....och det är ju en klar skillnad mellan en retina skärm och en gammal pc laptop.

Något extra viktigt man ska tänka på när man kalibrerar sin skärm med spyder 5 pro ?
Tänkte på ljusförhållande i rummet osv osv ?
 

zlotte

Aktiv medlem
Köpte en Spyder 5 Pro för bara 2 veckor sen. Fungerar helt utmärkt, ger mycket mer trovärdiga färger än min tidigare Spyder 3 Pro.
 

Hankki

Aktiv medlem
Köpte en spyder 5 elite på black friday men jag har inget att jämföra med ifall den är bättre eller sämre än andra.
Min skärm, en ca 8 år gammal billig acer, var inte så långt ifrån färgmässigt men däremot hade jag den alldeles för ljus. Det visade också att skärmen klarar 97% av sRGB, så nästa investering blir troligtvis skärm och även datorn börjar vara till åren.
På min jobb laptop, hp probook 4515s kanske, var det större skillnad och även betydligt mindre färger den visar. Den blev mycket trevligare att arbeta med fast jag inte så ofta redigerar bilder med den.

Visst kostar det en del men ändå rätt lite i förhållande till kamerautrustning och dator/skärm.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Köpte en spyder 5 elite på black friday men jag har inget att jämföra med ifall den är bättre eller sämre än andra.
Min skärm, en ca 8 år gammal billig acer, var inte så långt ifrån färgmässigt men däremot hade jag den alldeles för ljus. Det visade också att skärmen klarar 97% av sRGB, så nästa investering blir troligtvis skärm och även datorn börjar vara till åren.
På min jobb laptop, hp probook 4515s kanske, var det större skillnad och även betydligt mindre färger den visar. Den blev mycket trevligare att arbeta med fast jag inte så ofta redigerar bilder med den.

Visst kostar det en del men ändå rätt lite i förhållande till kamerautrustning och dator/skärm.
Grattis.....men jag tror att jobbar man professionellt med fotografering, dvs kanske har detta som sin inkomstkälla, ska man absolut använda Elite, men för oss hobbyfotografer som säljer lite bilder då och då kanske det räcker med en Pro.

Däremot, får man en Elite för det priset som du på ex en black friday, så är man dum om man inte tar det :)

Jag har ju tjänat in en del på bildförsäljning, så en del av dom kommer jag nog ta till en Spyder 5 Pro.
Känns bra att sedan kunna säga att man har en riktig kalibrerad skärm.

Hörde nånstans att man bara kunde använda den på max 2 datorer....licens mässigt menar jag då....stämmer detta....?

Eller kan man använda den på hur många datorer som helst ?
Tex på min, mina 3 döttras, kanske hjälpa nån kompis osv ?
 

Hankki

Aktiv medlem
Som jag förstod licenstexten så fick man använda den på alla datorer hemma, ej på jobbet, och ifall du har en laptop som jobbdator. Däremot tror jag inte det är tillåtet att dela licens med en kompis som någon skrev. Tror jag hittade det i FAQ avdelningen på spyders hemsida men det kan ju ha ändrat till 5:an.

Länkarna är till gratis program och fungerar till många olika kalibrerare, har inte testat hur det fungerar.

http://dispcalgui.hoech.net/
http://argyllcms.com/

Jag funderade länge mellan pro och elite men just 20% hos scandinavian photo på black friday gjorde att skillnaden inte blev så stor efterson elite var ganska billig där och pro var dyr.

Jag köpte den faktiskt på min firma för att få bort momsen men än så länge är en såld bild en bonus och det mesta går på nöjeskontot, har varken hoj eller båt så fotoutrustning får lite mer :)
 
ANNONS