Annons

Byta D200 mot vaddå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Satsa på en D7200, den är beprövad och du får råd med fina objektiv. D500 vet vi inget om, lanseringen är dessutom senarelagd av någon anledning..................Nikon har haft en del problems med sina nya modeller (D600/D800). Skulle jag varit intresserad av D500 skulle jag nog väntat 1 år efter att första kameran sålts för att få veta om ev barnsjukdomar. Mycket är nytt på D500, 153 autofokuspunkter t.ex det låter fint på papperet men jag vill nog se att det fungerar 100%................................i verkligheten.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad är det för galet med minnesbankarna? I den gamla 200an är det bara en minneskortsplats så jag fattar inte riktigt.
Proffskamerorna Har custominställningarna i menyerna "mminnesbankar" istället för customlägen på en programvalsratt. Detta möjliggör separat lagring av digitala och analoga (bländare, slutartid, mätmetod mm) inställningarna. Custominställningar på programvalsratten länkar dessa - man kan inte separera t ex en förvald vitbalans och bländarvärde. Detta emottog mycket kritik innan D2H kom med denna funktion. Vissa klagar på att man istället måste in i menyn istället för att bara vrida en ratt.
 

jansbeng007

Medlem
Satsa på en D7200, den är beprövad och du får råd med fina objektiv. D500 vet vi inget om, lanseringen är dessutom senarelagd av någon anledning..................Nikon har haft en del problems med sina nya modeller (D600/D800). Skulle jag varit intresserad av D500 skulle jag nog väntat 1 år efter att första kameran sålts för att få veta om ev barnsjukdomar. Mycket är nytt på D500, 153 autofokuspunkter t.ex det låter fint på papperet men jag vill nog se att det fungerar 100%................................i verkligheten.
Har missat detta med senareläggning. Hörde mitten av april men det kanske inte stämmer längre. Du har rätt så klart att man inte vill köpa barnsjukdomar men jag vill inte missa våren. Ja det blev nåt att tänka på.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Tester

I så fall; glöm det!
D500 har precis lika mycket/lite brus som D7200. Det som du får får 4 Mpix mindre är dubbelt så snabb seriebildtagning.
Ok det var ju ett tydligt besked för oss som svävar i tvivelsmål! Jag förutsätter att du fäller detta omdöme efter ingående jämförande tester med de två kamerorna!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad är det för galet med minnesbankarna? I den gamla 200an är det bara en minneskortsplats så jag fattar inte riktigt.
Minnesbankarna har inget med kortplatser att göra. Det handlar om att lagra förinställningar för autofokus, knapptilordningar m.m. På amatörratten finns två förvalsinställningslägen U1/U2 som man lätt skifta mellan. På proffskamerorna får man gå in och rota i menyer för att göra samma sak det finns visserligen fler lägen än två som på amatörratten, men det är inte alls lika snabbarbetat att i menyer som att vrida på en ratt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
: ) Tyvärr är inte kameror det enda intresset så det går inte tio år mellan utgifterna totalt sett. Du skulle bara se vad en handbyggd klassisk gitarr kostar. Allvarligt talat så är du på samma spår som jag själv (så det var gott att få stöd för den tanken). När jag köpte D200 så var den relativt ny på marknaden. Men det dröjde inte så länge innan D300 kom - lite trist - men vad hade jag kännt om jag gått på andras råd: Det duger gott med D100 - då hade jag varit akterseglad på bara nåt år. Och det är ju roligare att ligga i täten.
Skulle nog säga att båda ligger i framkanten. D500 ger troligen lite bättre AF, och snabbare bildfrekvens men redan på filmens tid klarade man de flesta fågel/djurmotiv med 5 bilder/s
D7200:ans lite fler pixlar är inte fel om man vill beskära för att komma lite närmare. Dessutom kan vi ju räkna med att folk om ytterligare 10 år har bättre skärmar. Så ur den synpunkten kan du nog välja vilken som.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Minnesbankarna har inget med kortplatser att göra. Det handlar om att lagra förinställningar för autofokus, knapptilordningar m.m. På amatörratten finns två förvalsinställningslägen U1/U2 som man lätt skifta mellan. På proffskamerorna får man gå in och rota i menyer för att göra samma sak det finns visserligen fler lägen än två som på amatörratten, men det är inte alls lika snabbarbetat att i menyer som att vrida på en ratt.
Från en gammal man som började sin fotobana med Nikon FE2: Gud bevate rattarna, död åt menyerna!!! :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Ok det var ju ett tydligt besked för oss som svävar i tvivelsmål! Jag förutsätter att du fäller detta omdöme efter ingående jämförande tester med de två kamerorna!
Plocka fram den här tråden igen i höst så får vi se om jag har rätt eller inte. Jag är i alla fall säker på att skillnaden i brus mellan D500 och D7200 inte är större än mellan D7200 och D7100, dvs knappt märkbar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Plocka fram den här tråden igen i höst så får vi se om jag har rätt eller inte. Jag är i alla fall säker på att skillnaden i brus mellan D500 och D7200 inte är större än mellan D7200 och D7100, dvs knappt märkbar.
Jag kan på ett generellt plan hålla med om att sensorutvecklingen saktat in senaste åren, helt enkelt eftersom vi redan plockat ut de "enkla" vinsterna ur den nuvarande tekniken, och det som finns kvar mer är av karaktären små inkrementella förbättringar tack vare bättre signalhantering m m.

Men, D7100 och D7200 har grunden samma sensor (eller samma grundkonstruktion, hur man nu vill se det). Medan sensorn i D500 är en helt ny konstruktion, så bara helt osett borde den ge lite bättre prestanda bara för att det är en helt ny och hoppningsvis lite förbättrad grundkonstruktion.

Jag har ju dessutom händelsevis fotat sida vid sida med D7200 och D500 under sisådär en halvtimme :)

Nu fick vi ju inte plocka ut bilder ur D500 (eller D5), det var ju förserieexemplar, och det vi såg på kamerornas skärm är ju jpeg skapade i kamerorna, inte råfilerna.

Men om jag får spekulera lite utifrån det jag såg där skulle jag gissa att prestanda på basiso och en bit uppåt är mycket likt det vi ser idag. Däremot misstänker jag att riktigt höga iso, från säg 6400 och uppåt, är synbart bättre med lite mindre färgbrus och bandning (en allmän utveckling bland nyare sensorer) även om luminansbruset nog inte är så annorlunda än idag. Plus att jag misstänker att kameraskapade jpeg-filer är påtagligt bättre på riktigt höga iso jämfört med D7200.
 

smislo

Aktiv medlem
D500 lätt, när du väntar 10 år mellan bytena har du råd att gå på det senaste. Om några år är du glad att du valde 500 och inte 7200.
Sitter i samma läge som du men jag har beslutat att byta systemet, mest pga. storlek och vikt. Väljer mellan SONY A6300 och FUJI XT-1 (10) eller kommande XT2 (20)??? Kanske inte intressant för dig med tanke att de inte har stora tele...Sony har bättre AF, FUJI bättre objektiv...
 

martinot

Aktiv medlem
Sitter i samma läge som du men jag har beslutat att byta systemet, mest pga. storlek och vikt. Väljer mellan SONY A6300 och FUJI XT-1 (10) eller kommande XT2 (20)??? Kanske inte intressant för dig med tanke att de inte har stora tele...
Håller med. Ett objektiv typ Nikon 200-500 kan fungera hyfsat handhållet på ett rejälare kamerahus som en småbilds-DSLR (tex D750 eller D810) eller en APS-DSLR i Pro-version (som D500, eller en D7200).

På mindre kamerahus ifrån Sony eller Fuji så blir det knappast någon bra balans eller grepp.

Sony har bättre AF, FUJI bättre objektiv...
Klockren enkel sammanfattning.
 
ANNONS