Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur organisera resan till Lofoten?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
varför är det förresten avsevärt mycket billigare at boka bil via rentalcars än Hertz? även om rentalcars får fram just Hertz vid sökningen.
Det är (nästan) alltid mycket billigare, och bättre villkor, om man bokar via en mäklare som rentalcars. Själv brukar jag börja med att kolla på t ex kelkoo, som också jämför olika mäklare.
 

sumpan

Aktiv medlem
någon som vet om det är en bra extraförsäkring att täcka eller brukar den vara onödig?
Många visa-kort ersätter självrisk för hyrbil utomlands för upp till 10000kr. Gäller kanske för andra betalkort också? Om du köper självrisk-eliminering via en mäklarsajt som rental cars så har de oftast en egen försäkring för självrisk-eliminering. Det gäller då också att kolla upp vad och hur mycket den ersätter, och hyrfirman kommer att försöka sälja på dig deras egen försäkring och säga att den försäkring du har inte räcker.

Jag köper personligen aldrig mer än obligatoriska/grundläggande försäkringar. Hittills har jag aldrig haft något tillbud och om det händer nu så har jag ändå sparat in pengarna flera gånger om. Vet man med sig att det ofta blir problem kanske man borde tänka annorlunda.

Jag upplever också att man får bättre service om man bokat direkt via uthyrningsfirman men det kan ju vara tillfälligheter som kanske mest grundar sig på extremt dålig service vid några av de tillfällen jag bokat via mäklare. Uthyrningsfirmornas egna sajter kan ibland också ha bra erbjudanden om man signar upp på deras nyhetsbrev. Men generellt är mäklar-sajterna billigare.
 

martinot

Aktiv medlem
snabb fråga. Är narvik flygplats samma som evenes flygplats?
när jag söker på hyrbil och söker på evenes flygplats så kostar bilen 4750kr
om jag istället söker på narvik flygplats så kostar samma bil 3450kr

Vad har jag missat?
Det är två olika. Evenes är den stora flygplatsen för både Lofoten och Narvik som trafikeras av de flesta och större planen (jämför med Arlanda eller Landvetter). Sedan har både Lofoten och Narvik varsin mindre flygplats som ligger närmare, men som inte har lika stor och lika mycket trafik (jämför med Bromma eller Säve/GBG City AirPort).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är två olika. Evenes är den stora flygplatsen för både Lofoten och Narvik som trafikeras av de flesta och större planen (jämför med Arlanda eller Landvetter). Sedan har både Lofoten och Narvik varsin mindre flygplats som ligger närmare, men som inte har lika stor och lika mycket trafik (jämför med Bromma eller Säve/GBG City AirPort).

Ok men det är inge direkt nackdel med att flyga dit bilen är billigast att hyra väl?
Till narviks flygplats med andra ord?
 

PMD

Aktiv medlem
Ok men det är inge direkt nackdel med att flyga dit bilen är billigast att hyra väl?
Till narviks flygplats med andra ord?
Om du följer mina länkar i inlägg #41 så ser du att Narviks "egna" flygplats i Framnes har en rätt liten bana, vilket begränsar hur stora flygplan som kan landa där. Det kan kanske spela roll för hur krångligt det är att flyga dit. Den andra flygplatsen, i Evenes, tar jetflygplan och ligger närmare Lofoten. Titta på en karta!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om du följer mina länkar i inlägg #41 så ser du att Narviks "egna" flygplats i Framnes har en rätt liten bana, vilket begränsar hur stora flygplan som kan landa där. Det kan kanske spela roll för hur krångligt det är att flyga dit. Den andra flygplatsen, i Evenes, tar jetflygplan och ligger närmare Lofoten. Titta på en karta!

Såg det. Såg nu också att det var nästan dubbelt så dyrt att flyga dit samt att man måste mellanlanda så det är inget alternativ. Då blir det evenes även om bilen är lite dyrare. Eller rättare sagt så är det mycket dyrare. Men skit samma.

Evenes ligger ju riktigt bra till . Frågan är bara vart man ska ta vägen? Lär säkert finnas hur mycket som helst att titta på.

Tänkte hitta en bra tältplats/camping som jag kan utgå ifrån dom första nätterna. 😊
 

millgard

Aktiv medlem
Jag har varit några gånger på Lofoten, iofs med motorcykel och tält. Du har det hyfsat snabba alternativet att köra bil 45-an norrut till Slagnäs-Arjeplog-Bodø. Det tar ändå sin lilla tid men behöver inte vara dåligt spenderad sådan om man nu ändå har kameran med sig... Du vill ju uppleva saker och ting och få tillfällen till fotograferande. Innan du kommer till Bodø så har du Saltstraumen och då tar du väg 856 (tror jag den heter) mellan Rognan och Saltstraumen. Otroligt vackert och en liten försmak av vad som komma skall.
Lofoten angörs faktiskt bäst från havet - åtminstone om man söker scenerier. Det är otroligt häftigt när ögruppen "växer upp" ur havet (om det är finväder). Tältplatser hittar du överallt, liksom uthyrningsstugor (dyra). Det är en bra idé att laga maten själv, äta ute är dyrt medan maten i affären inte är särskilt dyr. Valbiff kan dock rekommenderas i Andenes, om du hade tänkt åka dit upp. Åk då endera vägen på västra sidan ön, som är vackrare.

Jag skulle LÄTT ta egen bil och spara pengarna, men det är jag det.
 

walkingthecamera

Aktiv medlem
Jag har varit några gånger på Lofoten, iofs med motorcykel och tält. Du har det hyfsat snabba alternativet att köra bil 45-an norrut till Slagnäs-Arjeplog-Bodø. Det tar ändå sin lilla tid men behöver inte vara dåligt spenderad sådan om man nu ändå har kameran med sig... Du vill ju uppleva saker och ting och få tillfällen till fotograferande. Innan du kommer till Bodø så har du Saltstraumen och då tar du väg 856 (tror jag den heter) mellan Rognan och Saltstraumen. Otroligt vackert och en liten försmak av vad som komma skall.
Lofoten angörs faktiskt bäst från havet - åtminstone om man söker scenerier. Det är otroligt häftigt när ögruppen "växer upp" ur havet (om det är finväder). Tältplatser hittar du överallt, liksom uthyrningsstugor (dyra). Det är en bra idé att laga maten själv, äta ute är dyrt medan maten i affären inte är särskilt dyr. Valbiff kan dock rekommenderas i Andenes, om du hade tänkt åka dit upp. Åk då endera vägen på västra sidan ön, som är vackrare.

Jag skulle LÄTT ta egen bil och spara pengarna, men det är jag det.
Funkar en vanlig bil på Norges vägar? Man behöver väl ingen 4x4 eller nåt va?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Funkar en vanlig bil på Norges vägar? Man behöver väl ingen 4x4 eller nåt va?
hehe vad tror du Norge är för land egentligen? :D
självklart kan man ha en helt vanlig bil i norge. det är ingen som helst skillnad på vägarna i Norge och sverige. Kanske till och med Norge har bättre vägar. Dom lägger fruktansvärt mycket pengar på just vägarbeten och nya vägar och sånt.


Har i alla fall bestämt mig för att jag ska bila upp till lofoten. Kommer köra 45:an upp så långt det går. Jag har inte bråttom så det får ta den tid det tar men jag räknar med att det inte tar mer än två dagar i alla fall.
 

millgard

Aktiv medlem
Det är MYCKET fina vägar på Lofoten, nästan allt är nytt eller nybelagt under de sista 15 åren. Eftersom det inte är tjäle i marken vintertid håller sig dessutom vägarna släta och fina.
 

PMD

Aktiv medlem
Har i alla fall bestämt mig för att jag ska bila upp till lofoten. Kommer köra 45:an upp så långt det går. Jag har inte bråttom så det får ta den tid det tar men jag räknar med att det inte tar mer än två dagar i alla fall.
Intressant nog tycker Google att snabbaste vägen för dig är via E4 och E10, men det är antagligen en mycket tråkigare väg och bara marginellt snabbare.

Du kan också överväga att köra större delen av sträckan i Norge. Enligt Google är den marginellt långsammare än att åka via E45, men risken är nog att det tar en hel del längre tid eftersom det finns rätt mycket fint att stanna och titta på längs vägen. :)

Här är de tre alternativen på Google Maps.
 

millgard

Aktiv medlem
Intressant nog tycker Google att snabbaste vägen för dig är via E4 och E10, men det är antagligen en mycket tråkigare väg och bara marginellt snabbare.



Du kan också överväga att köra större delen av sträckan i Norge. Enligt Google är den marginellt långsammare än att åka via E45, men risken är nog att det tar en hel del längre tid eftersom det finns rätt mycket fint att stanna och titta på längs vägen. :)



Här är de tre alternativen på Google Maps.


Att köra i Norge tar DUBBELT så lång tid som i Sverige...
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag är fullständigt övertygad om att E45 är betydligt snabbare än E4. Mycket mindre trafik och i stort sett fritt från fartkameror. Antar att Google har med hastighetsbegränsningarna i sina algoritmer.
 

PMD

Aktiv medlem
Att köra i Norge tar DUBBELT så lång tid som i Sverige...
Google Maps borde väl ha koll på körtiderna?

Jag är fullständigt övertygad om att E45 är betydligt snabbare än E4. Mycket mindre trafik och i stort sett fritt från fartkameror. Antar att Google har med hastighetsbegränsningarna i sina algoritmer.
Google utgår säkerligen från att man kör enligt hastighetsbegränsningarna (vilket i allmänhet också är det lämpligaste). Google brukar också ta hänsyn till aktuell trafiksituation.
 

millgard

Aktiv medlem
Nej Google tror att man snittar 80 kmh på norska vägar och 90 på svenska...

I verkligheten snittar man under 60 kmh på norska kustvägar och ungefär 100 kmh på E45.

You do the math, som man säger.
 

andreassofus

Aktiv medlem
som sagt, att köra i Norge tar fruktansvärt mycket längre tid. E4 är väl snabbast enligt maps i alla fall men den vägen ska ju vara sjukt tråkig. så jag väljer 45:an så långt upp det går. Sen tar jag mig till kiruna och sen tvärs över landet förbi abisko och vidare till lofoten.

Har alltid velat åka till abisko. Hur mycket får man se av det om man bara åker förbi på stora vägen som går där? Finns det vägar in i abisko annars så man kan ta en avstickare?
 

Benganbus

Aktiv medlem
har bestämt mig till 99% att jag åker upp till Lofoten i sommar. problemet är bara att jag inte vet alls hur jag ska packa. som jag ser det har jag två alternativ.

alt 1
flyga från oslo till bodö. sen hyra bil där och sen ta färja över till lofoten.

alt 2
bila upp hela vägen från värmland ca 145mil enkel väg (+ allt man kör i lofoten under en veckas tid)

Det jag funderar mest på är hur jag ska packa.

Väljer jag alternativ ett så måste jag flyga med all tältutrustning. hur ska jag få plats med tält+sovsäck+liggunderlag+trangiakök+alla kläder ? jag har en 55l vandringsryggsäck
dessutom en ryggsäck till med kamerautrustning. jag måste dessutom köpa all mat i Norge eftersom jag inte kan flyga med all mat.
har även en stor vanlig resväska. Kanske det får plats med all tältutrustning och sånt i den?

väljer jag alternativ 2. då kan jag packa bilen full med både tältutrustning och kamerautrustning samt mat som är betydligt billigare att köpa i sverige.

För och nackdelar
ALT 1
+ (stort plus) är uppe i lofoten väldigt snabbt. Flyg 1,5 timme + tiden det tar att hämta hyrbilen samt ta färjan över till lofoten.
- vet absolut inte hur jag ska packa för att få med mig allt i vare sig vandringsryggsäcken eller resväskan.
- dyrt att köpa all mat i Norge
- Väldigt dyrt att hyra bil i Bodö. från 4500kr + flyg ca 1500kr + båtresan (vet ej vad den kostar)

för och nackdelar
ALT 2
+ jag kan packa allt i bilen här hemma utan några problem.
+ Billigare att köpa mat i Sverige
+ Bensinen fram och tillbaka är bra mycket billigare än fly+bilhyra+båtbiljet
+ Jag kan känna mig mer fri när jag vill åka hem istället för att jag måste åka hem när jag bokat flyget.
- (Stort minus) det tar drygt 21 timmar konstant körning ENKEL VÄG för att ta sig dit upp. så jag räknar med minst 4 dygn som försvinner i bara bilresa fram och tillbaka.


Blev lite långt detta men jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska göra.
Någon här som varit där ? berätta gärna lite om hur ni gjorde eller ännu hellre, berätta hur jag ska göra :D

Mcv Andreas
Vi va fyra i en bil, start tidigt från Sth/S-tälje, första övernattningen i Tärnaby, nästa dag Bodö.
Beställa plats på färjan e bra.
På Lofoten hyrde vi in oss i hytter eller lägenhet, funkade bra.
/B
 
ANNONS