Annons

Kompaktkamera som verkligen är kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Jag har idag en Sony Z5 compact (telefon) som tar helt ok bilder, men den är sanslöst seg och jag är rätt trött på att alla vardagssituationer fångas i 24mm vidvinkel. Jag vill ha ett komplement till mobilen helt enkelt. Jag är medveten om att det finns självklara val här bland kompakter som RX100 och andra med 1" sensorer, dock har jag ägt just RX100 II och den fick stanna hemma allt som oftast pga av för stor.

Jag kan tumma rätt mycket på kvalitén då vi snackar om bilder som åker upp på Instagram eller delas med vänner över nätet bara. Så...

- gärna närmare 100g än 200g
- större sensor än mobilen
- snabb
- bra mätning IQ, orkar inte redigera bilder
- gärna nedåt 24mm och helst över 100mm åt andra hållet. (men behöver ingen superzoom)
- wifi är ett plus, men kan lösa det med SD-wifi
- inget emot om den har några år på nacken

De jag har spanat på är just nu:
Canon s120 (något stor, objektivet sticker ut)
Panasonic Lumix DMC-LF1 (fortfarande något stor och börjar på 28mm)

Känns som att dessa är såpass stora att jag lika gärna kan köpa en RX100 igen.

Vad finns det nedåt 150g som faktiskt är något att ha?
 

.Z.

Aktiv medlem
S120 tycker jag är mycket smidig, glider ledigt ned i jeansfickan. Nu brukar jag i och för sig även ha min rx100-3 i byxfickan men visst är det gränsfall.
 

ulfs01

Aktiv medlem
Finns inte Canon S110 kvar?

Har själv en Canon S110 I fickan nästan jämt. 24 mm vidvinkel, bra exponering. Wifi. Kass ljusstyrka vid tele enda nackdelen, man får aldrig det korta skärpedjup man vill ha.
 

Måns H

Aktiv medlem
S110

Jag har en S110 som jag är mycket nöjd med. Har valt bort 90 % av alla finesser och kör RAW. Är inte imponerad av jpg-bilderna.

Har ett "fodral" av en avklippt barnstrumpa som inte tar nån plats och kameran är alltid med.

(Ett tips: Titta på recensionerna här på Fotosidan och framförallt på bilderna som man hittar den vägen. En del kameror används inte alls, andra en hel del. Åtminstone om man tittar på vad som visas på fs.)
 

landen

Aktiv medlem
Tack för svar, kanske har stirrat mig blind på vikt, verkar ju onekligen som att S120 S110 har väldigt mycket behagligare form för att trivas i fickan. Tyckte RX100 blev väldigt kantig och obekväm. Inser att skärpedjup lämnar en del att önska på dessa kameror, men samtidigt så är det telefonen den ska klå kvalitetsmässigt.

Frågan är bara vart man köper dom.
 
ANNONS