Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

På jakt efter ett nytt stabilt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Frepe_

Ny medlem
Hej,

Fick för ett tag sen för mig att jag ville prova ett teleobjektiv och så plötsligt kom ett erbjudande på Sigma 150-600 Contemporary så jag slog till. Har provat det lite på mitt nuvarande stativ men det är dömt att misslyckas (stativet gick för runt 400 kr vill jag minnas). Tänkte därför kolla efter ett nytt. Det är dock en helt ny värld för mig, har mestadels fram tills nu fotat handhållet. Hade därför uppskattat om ni kunde ge mig lite input vad jag ska se mig efter, eventuellt också komma med förslag? Har hört mycket gott om manfrotto. Tack på förhand!

Mvh Fredrik
 

ChristinaJ1

Medlem
Fotostativ

Hej! Jag har inget svar men sitter själv i "samma båt". Blir intressant att få följa denna tråd, då jag själv söker ett stabilt stativ till Nikon D7100 med objektiv Tamron 150-600mm. Har införskaffat ett Gimbalhuvud för jag vill försöka fota fåglar i flykt. Men vad finns för stativ som helst inte kostar mer än ca 2 - 3.000:- utan huvud. Jag är ca 170 lång och vill inte "böja" mig p.g.a ryggont. Mvh Christina J
 

gunte

Aktiv medlem
Berlebach, underbart trästativ ,stabilitet, skönhet, funktionalitet på hög nivå...
Mv/G
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har i princip två stativ, ett Manfrotto av lite större modell som jag mest använder inomhus och ett Stabil trästativ för utomhusanvändning (http://www.stabil.nu/stativ/).

För mig som är 191cm lång passar det längre av Stabil-stativen som tyvärr har nackdelen av att vara lite långt hopfällt. För den som är 170cm eller strax däröver räcker säkert Stabil Resväska. Stativhuvudet bygger ju på en del.

Tänk på att alla stativ blir betydligt stadigare av att inte ha någon mittpelare men däremot få en tyngd hängd under stativhuvudet, till exempel en påse med sten eller kanske kameraväskan.
 

månis

Aktiv medlem
Hej,

Fick för ett tag sen för mig att jag ville prova ett teleobjektiv och så plötsligt kom ett erbjudande på Sigma 150-600 Contemporary så jag slog till. Har provat det lite på mitt nuvarande stativ men det är dömt att misslyckas (stativet gick för runt 400 kr vill jag minnas). Tänkte därför kolla efter ett nytt. Det är dock en helt ny värld för mig, har mestadels fram tills nu fotat handhållet. Hade därför uppskattat om ni kunde ge mig lite input vad jag ska se mig efter, eventuellt också komma med förslag? Har hört mycket gott om manfrotto. Tack på förhand!

Mvh Fredrik
Hej jag kör med ett Manfrotto tror det heter 055probe eller något liknande.Och till det använder jag Manfrottos videohuvud.Mitt tyngsta objektiv väger c:a 7 kilo och det är inga problem!!
Med vänlig hälsning P Månsson
 

LGNLGN

Aktiv medlem
billigt blir dyrt

Har under åren försökt köpa stativ så billigt det bara går. Det har gjort att jag istället har gjort det i flera omgångar då jag inte har blivit nöjd. Idag har jag en kombination av två. Ett allround Manfrotto 190XPRO3 som jag är ganska nöjd med. Går att använda även för macro men ilsknade till vid ett makro-tillfälle och kompletterade med ett bättre macrostativ som heter STABIL MAKRO

Skulle jag göra om stativ resan från början skulle jag satsa på två Stabil - stativ. Ett STABIL TREDEL och ett STABIL MAKRO som jag redan har.

Är också mycket besviken på mitt val av snabbplatta. Behöver byta ut alla mina rappliga snabbfästen som jag och min fru har till ett system som är bättre. Stativ och kulleder för flera tusen och så har man försökt snåla på snabbkopplingen. Lågprisdäck på en Ferrari..... Mitt råd är att verkligen kolla på referenser och känna att det sitter som det ska.

Stativ är väl den enda fotoprylen man har som mer att se som engångs investering och inte en återkommande kostnad. Det är dyrt att investera men å andra sidan har man dem mycket mycket länge
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Beträffande snabbfästen finns det enligt min erfarenhet bara ett system som fungerar på riktigt, nämligen ARCA. Det är ett gammalt system som är väl etablerat och konstruktivt väl fungerande. Genom sin kilkonstruktion nyper fästet rejält mot plattan och det hela blir otroligt stabilt och vibrationsfritt.

Jag har under åren köpt på mig en hel del fästen och plattor. På mina stativ har jag ett ARCA-fäste monterat direkt på stativöverdelen. Sedan har jag en rejäl ARCA-platta på undersidan av stativhuvudena. På så sätt kan jag lätt flytta stativhuvudena från det ena stativet till det andra vilket ger en stor flexibilitet. Jag kan också transportera stativhuvudet separat, och då kanske också bättre skyddat, från själva stativet.

ARCA snabbfästen kan köpas på många ställen men jag tror störst utbud finns på ebay. Det gäller bara att inte köpa det allra billigaste vilket jag gjort vid ett tillfälle. Jag fick då ett fäste som var funktionsdugligt men hade en kosmetiskt ganska enkel ytbehandling i form av målning i stället för den normala anodiseringen. Det finns dessutom en sak till att tänka på, nämligen ansättning av kilspåret med skruv eller spännarm. Med skruv är det inte så noga med fabrikat på plattorna eftersom de, i och för sig små, skillnader i storlek som kan finnas mellan olika tillverkare tas upp av skruven. Med spännarm så kan man råka ut för att den inte nyper ordentligt på vissa plattor om man har en blandning av olika fabrikat. Spännarmen måste då justeras fram och tillbaka. Detta behövs dock inte om alla plattor kommer från en och samma tillverkare (om det är en någorlunda seriös tillverkare som håller sina måttoleranser).
 

jasod

Medlem
Varför inte ett SIRUI?

Jag sökte ett lätt hopfällbart stativ som är så litet att det kan gå i en kabinväska. Det jag hittade var ett SIRUI T2205X med ett huvud K-20X som klarar en last på 25 kg. Det är i kolfiber och kostar några tusenlappar men det var det värt.
Mycket nöjd med mitt val eftersom det klarar min canon 5D III med 100-400 mm galant och jag alltid kan ha det med mig överallt.

Trevlig helg

Janne S
 

ChristinaJ1

Medlem
Jag har i princip två stativ, ett Manfrotto av lite större modell som jag mest använder inomhus och ett Stabil trästativ för utomhusanvändning (http://www.stabil.nu/stativ/).

För mig som är 191cm lång passar det längre av Stabil-stativen som tyvärr har nackdelen av att vara lite långt hopfällt. För den som är 170cm eller strax däröver räcker säkert Stabil Resväska. Stativhuvudet bygger ju på en del.

Tänk på att alla stativ blir betydligt stadigare av att inte ha någon mittpelare men däremot få en tyngd hängd under stativhuvudet, till exempel en påse med sten eller kanske kameraväskan.
Tack för svar och länk. Har bara hört talas om trästativ och att de är bra. Ska tänka på dem och kanske vänta till fotomässan i höst och hoppas på att de finns där. Vore bra att få känna på dem lite först. Mest viktigt för mig att det går bra med ett "gimbalhuvud" och långa objektiv för fågelfoto. Mvh Christina
 

ChristinaJ1

Medlem
Jag sökte ett lätt hopfällbart stativ som är så litet att det kan gå i en kabinväska. Det jag hittade var ett SIRUI T2205X med ett huvud K-20X som klarar en last på 25 kg. Det är i kolfiber och kostar några tusenlappar men det var det värt.
Mycket nöjd med mitt val eftersom det klarar min canon 5D III med 100-400 mm galant och jag alltid kan ha det med mig överallt.

Trevlig helg

Janne S
Hej! Siriui, ja varför inte. Jag har fått förslag på Siriui T-1204XL, är det något du känner till, ska kolla T2205X. Läser recensionerna så jag blir vindögd. Vill få ett bra och hoppas på att inte behöva byta mer. Mvh Chrisrina
 

ChristinaJ1

Medlem
Tack för svar och länk. Har bara hört talas om trästativ och att de är bra. Ska tänka på dem och kanske vänta till fotomässan i höst och hoppas på att de finns där. Vore bra att få känna på dem lite först. Mest viktigt för mig att det går bra med ett "gimbalhuvud" och långa objektiv för fågelfoto. Mvh Christina
Hej igen, ser att det finns ett "Stabil snabb" på köp och sälj sidan. Tyvärr ingen höjd angiven, verkar att finnas 2 olika på länken som du skrev. Är detta något som går att ha ett Gimbalhuvud på tro och ett Tamron objektiv 150-600m påm??? Mvh Christina
 

jasod

Medlem
Sirui

Hej

Det SIRUI stativ du nämnde är säkert bra det också men klarar lite mindre last än mitt. Stativhuvudet kan ju skruvas av och ersättas med andra tillbehör, så jag tror det ska funka bra. Men detta kan du ju lätt kolla upp med din leverantör.

Hälsn
Janne S
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej! Siriui, ja varför inte. Jag har fått förslag på Siriui T-1204XL, är det något du känner till, ska kolla T2205X. Läser recensionerna så jag blir vindögd. Vill få ett bra och hoppas på att inte behöva byta mer. Mvh Chrisrina
Sirui gör mycket bra stativ men T2205X är definitivt för klent för 150-600. Min fru har ett, och det. fungerar bra för 70-200 men nog inte så väldigt mycket mer. Att döma av specifikationerna gäller det förmodligen T1204XL också, men jag har inte provat det. Om du väljer Sirui välj något ur deras lite kraftigare R-X serie.utan mittpelare.

Komplettera med gimbal huvud.
 

jasod

Medlem
Sirui T2205X

Sirui gör mycket bra stativ men T2205X är definitivt för klent för 150-600. Min fru har ett, och det. fungerar bra för 70-200 men nog inte så väldigt mycket mer. Att döma av specifikationerna gäller det förmodligen T1204XL också, men jag har inte provat det. Om du väljer Sirui välj något ur deras lite kraftigare R-X serie.utan mittpelare.

Komplettera med gimbal huvud.
Lite förvånad över att detta stativ ej skulle klara 150-600 Det skiljer ju bara 0,5 kg mot Canons 100-400. Har hon Siruis stativhuvud K-20X?

Hälsn
Janne S
 

unoengborg

Aktiv medlem
Lite förvånad över att detta stativ ej skulle klara 150-600 Det skiljer ju bara 0,5 kg mot Canons 100-400. Har hon Siruis stativhuvud K-20X?

Hälsn
Janne S
Vikten som tillverkarna säger ett stativ ska klara säger bara att stativet inte säckar ihop. Inte att man får skakfria bilder. Ju längre tele desto mer syns eventuella skakningar och vibrationer.
Själv skulle jag nog inte använda T2205X när brännvidden börjar närma sig 400 mm, i vart fall inte utomhus med fullt utdragna ben.

Sirui K-20X är säkert aningen bättre än den Benro B2 som min fru använder på sitt T2205X, men skillnaden är nog främst att Siruis huvud inte ändrar läge när man skruvar åt låsskruven. K-20X och B2 väger ungefär lika mycket och har ungefär lika stora kulor. Betvivlar att det skiljer så mycket i stabilitet när man väl låst. Jag använde det själv på mitt lite större gitzo stativ tidigare och hade inga problem med det, mer än att det är himla irriterande när utsnittet flyttar sig när man låser och möjligen att panoreringskruven var lite svår att komma åt då den inte stack ut över kanten på stativets fästplatta. Rent allmänt är det dock mera snabbarbetat att använda gimbal för långa telen.
 

Frepe_

Ny medlem
Får börja med att tacka alla för de givande svaren ni inkommit med. Förstår nu att det finns lite att reflektera över innan man bestämmer sig vilket stativ man ska gå på.
Liksom Christina så ska jag i första hand använda stativet vid fotografering av fåglar, stillasittande och under flykt.
Ska kolla närmare på Stabil och Sirui som ni har diskuterat nedan. //Fredrik
 

lofling

Aktiv medlem
Om du själv ska vara stillasittande så är ett tungt stativ säkert ok. Men att släpa på mer än nödvändigt tycker jag låter jobbigt. Kolfiberstativ är dyrare men tycker det var värt pengarna ändå. Jag köpte från Feisol och är nöjd. Skulle jag köpa igen skulle dock fundera en gång till på om jag inte skulle köpa Gitzo istället.

Det finns en hel del artiklar om stativ att läsa. Sammanfattningen brukar vara att köpa dyrt men bra från början istället för att köpa billigt för att sedan ändå behöva uppgradera flera gånger med följden att det blir dyrare i slutändan.
 

Fred-Åge

Medlem
Sirui gir mye for pengene,har selv et Sirui 3004x (tar 18 kg) +et hode K 30 (30 kg ?),gikk for et alustativ grunnet røff bruk.Annbefaller et karbon stativ grunnet vekten.Har selv kjøpt billig stativ (3 stativ regelen ) og ved det 3 stativet ble man fornøyd.Man kan skru av ene beinet og bruke det som etbeinsstativ.Har bare et 300mm objektiv,så kan ikke utale meg noe om større objektiv på Sirui 300x,ellers fornøyd med stativet.
 
ANNONS