Annons

Behöver ersätta min EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

RickyB1

Medlem
Hej

Jag är fortfarande relativ nybörjare. Jag sysslar egentligen enbart med produktfotografering för en webbutik som jag driver.

Jag fotar (nästan) alltid mot vit bakgrund och skyltdocka och har "låst in mig" på specifika kamerainställningar (exponering/slutartid) och ljus så att det alltid blir så enhetligt som möjligt. I vissa fall krävs efterhandsredigering, speciellt mot vita plagg.

Hur som helst; jag känner att jag behöver ersätta min gamla Canon Eos 350D, men kan jag utgå från att allting nytt i handeln (under 4000:) är bättre än min nuvarande kamera? Jag sneglar på 100D, 1100D och 1300D t.ex.

Hur mycket bättre är kvalitén på bilderna rent allmänt? Tack!

P.S. vill gärna ha Canon eftersom jag utgår från att menyer och inställningar då mest liknar de jag redan har på min befintliga kamera.
 

hedtjarn

Aktiv medlem
Själv är jag en förespråkare för begagnadmarknaden. Just nu kan du hitta Canon Eos 7D mk1 för runt 3000kr. Otroligt mycket kamera för pengarna jämfört med om du skulle köpa en 100D eller en 1300D. Må så vara att det är en bjässe i jämförelse med din 350D, men den tål att bli släpad både genom lermyrar och salt/sandblästrande Atlandstränder :)

Sensorn på 18,9 megapixlar klagar vissa folk på att den är trött och usel, men den klarar mångt mycket mer än vad vissa låter påskina. Ska du använda den till produktfoto under gedigen belysning så kommer den fungera storartat.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Själv är jag en förespråkare för begagnadmarknaden. Just nu kan du hitta Canon Eos 7D mk1 för runt 3000kr. Otroligt mycket kamera för pengarna jämfört med om du skulle köpa en 100D eller en 1300D. Må så vara att det är en bjässe i jämförelse med din 350D, men den tål att bli släpad både genom lermyrar och salt/sandblästrande Atlandstränder :)

Sensorn på 18,9 megapixlar klagar vissa folk på att den är trött och usel, men den klarar mångt mycket mer än vad vissa låter påskina. Ska du använda den till produktfoto under gedigen belysning så kommer den fungera storartat.
Det beror på flat pattern noise.
http://kameratrollet.se/2015/04/07/felsok-din-canon/
https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=12041.0
https://marvelsfilm.wordpress.com/2009/10/10/canon-7d-pattern-noise-at-low-iso-problem/

Men en 7D kan förstås vara roligare att använda än en 1300D trots det.
 

larjo

Aktiv medlem
Hej

Jag är fortfarande relativ nybörjare. Jag sysslar egentligen enbart med produktfotografering för en webbutik som jag driver.

Jag fotar (nästan) alltid mot vit bakgrund och skyltdocka och har "låst in mig" på specifika kamerainställningar (exponering/slutartid) och ljus så att det alltid blir så enhetligt som möjligt. I vissa fall krävs efterhandsredigering, speciellt mot vita plagg.

Hur som helst; jag känner att jag behöver ersätta min gamla Canon Eos 350D, men kan jag utgå från att allting nytt i handeln (under 4000:) är bättre än min nuvarande kamera? Jag sneglar på 100D, 1100D och 1300D t.ex.

Hur mycket bättre är kvalitén på bilderna rent allmänt? Tack!

P.S. vill gärna ha Canon eftersom jag utgår från att menyer och inställningar då mest liknar de jag redan har på min befintliga kamera.
Ja, de kameror är du nämner är bättre än den du har. Det har hänt lite i menyerna sedan 350D men jag tror du kommer att känna igen dig. Har du ett kit-objektiv så passa på att byta ut det också. Har för mig att IS och STM varianterna är bäst. Men jag kommer inte ihåg vilket objektiv som följer med vilken kamera.
Lycka till
/Lars
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Om du inte har något emot begagnat, så borde du kunna få 60D eller 70D till ett bra pris och satsa pengar på ett bra objektiv (om du inte redan har ett sådant). Skaffar man kamera med flera Mpix så brukar man ofta önska sig ett bättre objektiv när man ser bilderna förstorade till 100%.
 

Iore117

Aktiv medlem
Om du inte har något emot begagnat, så borde du kunna få 60D eller 70D till ett bra pris och satsa pengar på ett bra objektiv (om du inte redan har ett sådant). Skaffar man kamera med flera Mpix så brukar man ofta önska sig ett bättre objektiv när man ser bilderna förstorade till 100%.
60D under 4000 kan gå.
70D under 4000 hoppas jag verkligen inte, eftersom jag ska annonsera ut mitt hus så snart jag hunnit fotografera det under helgerna.
 

RickyB1

Medlem
Väldigt mycket tack för svaren och insikterna. Jag kommer att hålla ögonen öppna lite på blocket och tradera och se vad jag kan hitta, och kanske då specifikt de modeller som omnämns.

God Jul! :)
 

millgard

Aktiv medlem
Jag gissar att vare sig du eller kunderna skulle se skillnad på vilken kamera du använt. Lägg 4000 på ett begagnat macro 105 eller liknande så gör det nog mer för kvaliteten.

Förutsatt att du kör med kitoptik nu alltså. Har du redan bra produktfotooptik, bortse från inlägget.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag gissar att vare sig du eller kunderna skulle se skillnad på vilken kamera du använt. Lägg 4000 på ett begagnat macro 105 eller liknande så gör det nog mer för kvaliteten.

Förutsatt att du kör med kitoptik nu alltså. Har du redan bra produktfotooptik, bortse från inlägget.
Fördelen med en ny kamera är Live View vilket är utmärkt om man ska fotografera produkter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mins jag fel om att det rekommenderades att köra ISO 400, så var problemet borta. 7D var för sin tid bra på att hålla DR lite högre upp på ISO stegen, det var som vanligt surr även då om dåligt DR på Bas- Iso, men att 7D tog igen och gick förbi andra konkurrenter när Iso skruvades upp.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Mins jag fel om att det rekommenderades att köra ISO 400, så var problemet borta. 7D var för sin tid bra på att hålla DR lite högre upp på ISO stegen, det var som vanligt surr även då om dåligt DR på Bas- Iso, men att 7D tog igen och gick förbi andra konkurrenter när Iso skruvades upp.
Under ISO 800 kan man skönja flat pattern noise http://www.clarkvision.com/reviews/evaluation-canon-7d/index.html
DR är 7D bättre på ISO 160 och 200 än på 100.

Ska man ha än bättre dynamik får man se till att använda dual ISO vilket kan göra underverk. Men för TS användning, produktfoto, blir vilken kamera med live view som helst bra i jämförelse med en 350D.
 

nivas

Aktiv medlem
Alla dagens kameror är bättre än 350D.
Det du kommer att märka störst skillnad på är mycket bättre kvalitet på displayen, bättre autofokus och högre upplösning på bilderna.
Framförallt displayen kommer att underlätta ditt arbete då det är mycket lättare att kontrollera slutresultatet redan i kameran. Liveview är också användbart vid produktfotografering.
Om du använder externa blixtar så kan det vara bra att kolla att den nya kameran har synkkontakt, inte helt självklart på nya hus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, inte på de enklare modellerna. Det är inte alla av dem som kan synka andra blixtar än Canons egna när man använder Live view heller. Det beror på om det finns en inställning för Silent mode för Live view på kameran eller ej. Silent mode får inte vara aktiv när man använder blixt. Sätter man på Canons blixtar talar de om för kameran att ändra den inställningen, men det fungerar inte alltid med andra tillverkares blixtar.
 
ANNONS