Annons

Hjälp med stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

LennieA

Medlem
Jag har några såna slingor, två meter i spiral som jag gjorde en "ljushylla" av som ger massor med ljus. Nu används den inte för foto men du har koll på att färgtemp inte är samma sak som spektrum... men du är kanske inte färgkänslig?

Du kan låta blixtarna gå genom ett A4 på 30cm håll. Kan det vara bra? Keep it simple. Du kan tom bygga en diffuserbox med några A3-A4 och tejp.

Hur räknar man på såna här modeller?
Nej det hade jag inte koll på. Färgen kommer nog spela mindre roll då vi mest troligt kommer vilja ändra den sen i all fall. Men för korrekt färgåtergivning så är det blixtar som gäller?

Låter rätt intressant att köra blixten genom ett papper. Blir aningens mera utrymmeskrävande dock. Blir det många matrial så blir det snabbt tråkigt att flytta blixten efter varje vinkel. Därav 8 lampor i en cirkel.
Det slutgiltiga målet är att koppla ihop allt mot en mindre dator så jag inte ska behöva ta bilderna från alla 8 vinklarna manuellt. Eller 9 blir det nog. Kommer nog behöva en med belysning uppifrån också tror jag.

Mattematiken bakom är långt utanför min kunskap :) Tekniken kallas för photometric stereo https://en.m.wikipedia.org/wiki/Photometric_stereo
 

iSolen.se

Guest
Nej det hade jag inte koll på. Färgen kommer nog spela mindre roll då vi mest troligt kommer vilja ändra den sen i all fall. Men för korrekt färgåtergivning så är det blixtar som gäller?

Låter rätt intressant att köra blixten genom ett papper. Blir aningens mera utrymmeskrävande dock. Blir det många matrial så blir det snabbt tråkigt att flytta blixten efter varje vinkel. Därav 8 lampor i en cirkel.
Det slutgiltiga målet är att koppla ihop allt mot en mindre dator så jag inte ska behöva ta bilderna från alla 8 vinklarna manuellt. Eller 9 blir det nog. Kommer nog behöva en med belysning uppifrån också tror jag.

Mattematiken bakom är långt utanför min kunskap :) Tekniken kallas för photometric stereo https://en.m.wikipedia.org/wiki/Photometric_stereo
Jepp, blixtar och andra ljuskällor avsedda för foto har brett spektrum, det räcker inte med dagsljus men är en bra början och har ni begränsad budget kanske ni kan börja med ovan slingor.

Ni tar alltså 8 separata bilder med blixten på olika ställen?
 

LennieA

Medlem
Jepp, blixtar och andra ljuskällor avsedda för foto har brett spektrum, det räcker inte med dagsljus men är en bra början och har ni begränsad budget kanske ni kan börja med ovan slingor.

Ni tar alltså 8 separata bilder med blixten på olika ställen?

Mjo nånstans måste man ju börja.

Ja, mina första tester har jag använt mig av en kass bordslampa med hyfsade resultat vad gäller höjddata. Färgen och skärpan blir skräp dock.

Jag testade litet med median blending för att få fram något bättre resultat men skit in skit ut heter det ju ;)
 

fredlund88

Aktiv medlem
om det är en fast installation så kan du svetsa ihop ett par vinkeljärn.
Sen är det bara o skruva fast kameran eller använda en stativplatta.
minimal konstnad = en skruv. o lite järn.
Min första tanke också så jag hade gjort likadant.

Bygg boxen med vinkeljärn så blir det även stabilt. Bara dumt att hålla på och snåla med att det inte blir stabilt iallafall när det är så billigt.

Och har man inte tillgång till svets går det att bulta ihop det också
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag slår ett slag för trä som byggmaterial. Lätt, billigt, lättjobbat och stabilt så det räcker. Beroende på hur snajsigt du vill ha det kan du enkelt göra sånt hoppfällbart/demonterbart, med gångjärn, vagnsbult/vingmuttrar etc.

Eller, varför inte köpa ett gammalt köksbord på Blocket och bygga boxen med det? :)
 

harbohonung

Medlem
Ska du bara ska ha lyse från ett håll åt gången kanske du kan lägga materialet på en snurrskiva?
Då blir det busenkelt att fota från massa vinklar.

/Alf
 

LennieA

Medlem
Ska du bara ska ha lyse från ett håll åt gången kanske du kan lägga materialet på en snurrskiva?
Då blir det busenkelt att fota från massa vinklar.

/Alf
I teorin skulle det funka, problematiken är att bilderna måste vara tagna i exakt samma vinkel så jag hade behövt att kameran roterar med objektet.
Klart det hade gått att rotera bilderna i Photoshop och aligna dom i efterhand men det lägger till några extra steg i pipelinen.

Som det ser ut nu så lutar det åt att jag kör med ett stativ som jag draperar med tyg. för att lättare kunna ställa undan utrustningen när den inte används. Sedan bygger jag en enklare ram som jag fäster belysningen i. Jag ska först testa med litet sämre led slingor och se ifall jag får ut något användbart av det annars blir det nog till att inhandla belysning med brett spektrum.
 

harbohonung

Medlem
Låter klokt.

Finns annars repro-bord:
https://kaffebrus.com/produkt/bord-for-reprofotografering-1
Ställ på snurrskiva - klart.
Lampan får förstås monteras på lämpligt sätt så den inte snurrar med.

Snurrskivan kan man sen göra märken i så man har alla vinklar klara. Bara fota och snurra.
Kör du med blixt kanske du inte ens behöver bygga ett tält. Kansker räcker att dämpa belysningen bara?

/Alf

I teorin skulle det funka, problematiken är att bilderna måste vara tagna i exakt samma vinkel så jag hade behövt att kameran roterar med objektet.
Klart det hade gått att rotera bilderna i Photoshop och aligna dom i efterhand men det lägger till några extra steg i pipelinen.

Som det ser ut nu så lutar det åt att jag kör med ett stativ som jag draperar med tyg. för att lättare kunna ställa undan utrustningen när den inte används. Sedan bygger jag en enklare ram som jag fäster belysningen i. Jag ska först testa med litet sämre led slingor och se ifall jag får ut något användbart av det annars blir det nog till att inhandla belysning med brett spektrum.
 

LennieA

Medlem
Låter klokt.

Finns annars repro-bord:
https://kaffebrus.com/produkt/bord-for-reprofotografering-1
Ställ på snurrskiva - klart.
Lampan får förstås monteras på lämpligt sätt så den inte snurrar med.

Snurrskivan kan man sen göra märken i så man har alla vinklar klara. Bara fota och snurra.
Kör du med blixt kanske du inte ens behöver bygga ett tält. Kansker räcker att dämpa belysningen bara?

/Alf
Hmm det där ser mycket intressant ut. Har hittat litet display skivor som roterar av sig självt, en sån hade man ganska smidigt kunnat hooka upp med litet sensorer och få kameran att ta en bild vid varje givet intervall och på så sätt få en smidigt fire and forget lösning.

Det enda problemet med stativet är att armen hamnar mitt i ljuskäglan när bilden rakt bakom ska tas. Kan man sätta kameran i en vinkel på ett sånt bord? Om jag kan rotera kameran 22,5 grader i förhållande till infästningen så kommer armen mellan två ljusvinklar och det borde funka fin fint.
 

harbohonung

Medlem
Kollade lite på den stora auktionssiten:
http://www.ebay.co.uk/itm/Z-Type-Desktop-Tripod-Pan-Tilt-Head-Quick-Release-Plate-Holder-DSLR-Camera-B1Z2-/122377869064?hash=item1c7e4a1708:g:jUcAAOSwOgdYtkP8

Ett gammalt videohuvud från nåt gamalt stativ borde funka också dom är oftast bara ledade på en ledd.

Till monopoder finns tilt huvuden som också kan funka.

Kul ide med displaysnurra och sensorer!!
Kan kanske bli lite långsamt?

Oavsett vilken lösning du hittar hoppas jag du postar lite bilder på hur du gör sen!
Ett riktigt roligt projekt!!

/Alf

Hmm det där ser mycket intressant ut. Har hittat litet display skivor som roterar av sig självt, en sån hade man ganska smidigt kunnat hooka upp med litet sensorer och få kameran att ta en bild vid varje givet intervall och på så sätt få en smidigt fire and forget lösning.

Det enda problemet med stativet är att armen hamnar mitt i ljuskäglan när bilden rakt bakom ska tas. Kan man sätta kameran i en vinkel på ett sånt bord? Om jag kan rotera kameran 22,5 grader i förhållande till infästningen så kommer armen mellan två ljusvinklar och det borde funka fin fint.
 

LennieA

Medlem
Kollade lite på den stora auktionssiten:
http://www.ebay.co.uk/itm/Z-Type-Desktop-Tripod-Pan-Tilt-Head-Quick-Release-Plate-Holder-DSLR-Camera-B1Z2-/122377869064?hash=item1c7e4a1708:g:jUcAAOSwOgdYtkP8

Ett gammalt videohuvud från nåt gamalt stativ borde funka också dom är oftast bara ledade på en ledd.

Till monopoder finns tilt huvuden som också kan funka.

Kul ide med displaysnurra och sensorer!!
Kan kanske bli lite långsamt?

Oavsett vilken lösning du hittar hoppas jag du postar lite bilder på hur du gör sen!
Ett riktigt roligt projekt!!

/Alf
Mjo det verkar ju vara ca 2 min per varv på dom snurrorna jag hittat. Det kanske kan gå att trimma dom litet, fast å andra sidan så kan jag starta processen med ett knapptryck och inte behöva gjöra något emellan så funkar det nog.

Ja jag får ta litet bilder under produktionen och kasta upp när jag är klar :)
 
ANNONS