Annons
Gammal 2017-10-27, 17:35
Sven Blomquist

Tummen upp Ingen stor sak
elmfeldt skrev: Jag sa att vi behövde en stund att fixa så att plus kan välja bort annonsen. Vi släppte uppdateringen idag vid lunch.

Jag skulle säga att vi är ganska lyhörda Jämfört med många reklamfinansierade kanaler. Vi försöker hela tiden balansera mellan vad som känns rätt.

Att dra upp obskyra dejtingsajter är ett slag under bältet då du vet att de serveras av Google och jag är rätt säker att du också sett att man i inställningarna inte kan välja bort den kategorin och att det hela tiden kommer nya och vi spärrar så fort vi ser dem.
Jag blir irriterad men det är ingen stor sak. Fotosidan MÅSTE få intäkter på ett eller annat sätt och jag tror inte att medlemsavgifterna räcker till. Annonsintäkter är ett nödvändigt ont.
Tyvärr har alltför många uppfattningen att det finns fria luncher dvs innehåll på internet utan att det kostar på ett eller annat sätt. Det finns inga fria luncher dock.
Fotosidan är en seriös site och David sköter sitt jobb fint. Tack.
Gammal 2017-10-27, 18:02
elmfeldt
Redaktör

Jag har respekt för lite magsyra när det gäller stora annonser :)

tack! Trevlig helg!
Gammal 2017-10-27, 18:16
ztenlund

elmfeldt skrev: Jag sa att vi behövde en stund att fixa så att plus kan välja bort annonsen. Vi släppte uppdateringen idag vid lunch.
Min synpunkt är att frågan aldrig borde uppstå för betalande medlemmar som stängt av stora annonser, men så har bevisligen inte varit fallet. Att jag sedan får se den i nuläget är en annan femma, men jag förbehåller mig faktiskt rätten att tycka att annonstypen är riktigt usel.

Jag skulle säga att vi är ganska lyhörda Jämfört med många reklamfinansierade kanaler. Vi försöker hela tiden balansera mellan vad som känns rätt.
Notera att jag tillstår att det finns andra som är betydligt värre, men jag tycker inte att det är ett bra försvar. Ska man mäta sig mot lägsta möjliga standard så blir det ett race mot botten. Sedan inser jag att det här snarast är att beteckna som ett branschproblem. Samtidigt är den här sortens annonser precis den sortens beteende, förvisso i kombination med ännu värre avartar, som har lett till att varenda webbläsare värd namnet sedan länge har inbyggd popupblockerare. Det är också precis det som gör att även andra utanför kretsen av principiella annonsvägrare installerar annonsblockerare.

Att dra upp obskyra dejtingsajter är ett slag under bältet då du vet att de serveras av Google och jag är rätt säker att du också sett att man i inställningarna inte kan välja bort den kategorin och att det hela tiden kommer nya och vi spärrar så fort vi ser dem.
Det är klart att jag vet och eftersom det har varit en lång följetong just på FS så tog jag det som exempel på dåliga annonser. Att ni sedan tar in dem från en extern aktör gör dem ju inte bättre, eller hur? Googles intelligens är minst sagt måttlig. Om jag ska spetsa till det lite så består annonserna till hälften av irrelevant skräp och till hälften av sådan man redan känner till, eller ännu dummare, redan har köpt. Singlarna är inte heller det enda skräpet som kommit in den vägen, utan vi har ju även t ex annonser med ljud.

Samtidigt så tycker jag att du bör observera att jag klagar på en ganska liten andel av annonserna. Jag vill undvika att ha en annonsblockerare, för jag är inte dummare än att jag inser att annonserna behövs. Då får ni ju samtidigt också ta att ni får lite balanserat ovett för sådana annonser jag (eller andra) tycker är riktigt dåliga. Det inkluderar om ni tar in externa annonser som ni inte har kontroll över. FS är ändå inte Pelles stick- och knypplingsblogg.
Gammal 2017-10-28, 10:01
elmfeldt
Redaktör

Tror inte man skall underskatta Googles intelligens eller andra algoritmer.

"För Google blottar vi vårt inre. Det menar Seth Stephens-Davidowitz, en före detta dataanalytiker på Google, i den fascinerande boken ”Everybody lies: Big data, new data, and what the Internet can tell us about who we really are” (Harper Collins). "

https://www.svd.se/bara-google-vet-v...nnerst-inne-ar

"This week, researchers from the University of Cambridge and Stanford University released a study indicating that Facebook may be better at judging people's personalities than their closest friends, their spouses, and in some cases, even themselves. The study compared people's Facebook "Likes" to their own answers in a personality questionnaire, as well as the answers provided by their friends and family, and found that Facebook outperformed any human, no matter their relation to the subjects."

https://www.wired.com/2015/01/facebo...sonality-test/

Nu har vi ju inga smarta algoritmer men förmodligen skulle vi kunna ganska exakt säga vilken fotografprofil medlemmar har.
Gammal 2017-10-29, 08:36
bromesko

Fråga

Jag har ju hoppat av bronsklubben så är det därför Nikon´s svartruta syns varje gång man besöker FS. Äger Nikon sidan nu ?
Gammal 2017-10-30, 01:10
Mike H

Så här står det om mig: Ditt Plusmedlemskap gäller till 2018-05-23 .
Jag får upp nikonreklamen varje gång jag tittar in på sidan. Bra att jag är medlem fram till maj nästa år. Då får jag tid på mig att hitta en ny tidning, och något annat forum att besöka.
Sedan får dom/ni tycka att jag överreagerar. Det bryr JAG mig inte om. Precis som Fotosidan inte bryr sig om vad jag tycker...

Dessutom tycker JAG att fotosidan är köpta av nikon. Det är bara att läsa "testerna".
Gammal 2017-10-30, 03:44
martinot

Mike H skrev: Dessutom tycker JAG att fotosidan är köpta av nikon. Det är bara att läsa "testerna".
Nyfiken (då jag aldrig märkt något sådant); tänker du på test av objektiv eller kamerahus?
Gammal 2017-10-30, 23:45
Mike H

Kamerahus.
När det gäller tävlingar här så är det alltid nikongrejor man vinner. Nikon passar inte mig, pga olika anledningar.
Gammal 2017-10-31, 10:27
Christer2

Mike H skrev: Kamerahus.
När det gäller tävlingar här så är det alltid nikongrejor man vinner. Nikon passar inte mig, pga olika anledningar.
Enkelt att lösa: Delta inte i sådana tävlingar eller delta och se till att förlora.
Gammal 2017-10-31, 11:27
Mike H

Christer2 skrev: Enkelt att lösa: Delta inte i sådana tävlingar eller delta och se till att förlora.
Förstår inte vad du menar?
Detta svar var inte till dig.
Gammal 2017-10-31, 12:07
Christer2

Mike H skrev: Förstår inte vad du menar?
Detta svar var inte till dig.
Om du inte vill vinna Nikongrejor, eftersom du tydligen inte tycker om Nikon, så kan du lätt undvika detta genom att inte ta del i tävlingar där priserna utgörs av Nikonprodukter. Hur svårt kan livet bli???

Jag sitter dessutom med handen i isvatten för närvarande - eftersom jag tvingades klicka mig fram till Fotosidan, bort från Nikons "världsförstörande" och tidsslösande reklam. Ja, livet är svårt.
Gammal 2017-10-31, 12:19
Mike H

Christer2 skrev: Om du inte vill vinna Nikongrejor, eftersom du tydligen inte tycker om Nikon, så kan du lätt undvika detta genom att inte ta del i tävlingar där priserna utgörs av Nikonprodukter. Hur svårt kan livet bli???

Jag sitter dessutom med handen i isvatten för närvarande - eftersom jag tvingades klicka mig fram till Fotosidan, bort från Nikons "världsförstörande" och tidsslösande reklam. Ja, livet är svårt.
Då tycker jag att du startar en tråd om hur du älskar att fotosidan sponsras av Nikon.
Gammal 2017-10-31, 14:42
Christer2

Mike H skrev: Då tycker jag att du startar en tråd om hur du älskar att fotosidan sponsras av Nikon.
Jag ÄLSKAR inte Nikon men jag accepterar deras existens och jag accepterar Fotosidans beslut hur de försöker finansiera den här sidan. Att Nikons reklam tar upp så mycket plats beror kanske på att de är villiga att betala mer och/eller att de är stolta över sin nyaste skapelse och "drar på" lite extra.

Att döma av all exalterad text för en tid sedan på Fotosidans Forum, när 850 kom ut på marknaden, så förefaller det vara en populär kamera.

Nej, jag är inte enögt nikonfrälst - har både Nikon och Canon och Sony och ... så jag ser mig inte som inmålad i ett hörn. :-)
Gammal 2017-10-31, 23:54
Mike H

[QUOTE=Christer2.......eftersom du tydligen inte tycker om Nikon ...[/QUOTE]

För tydlighetens skull: Jag har aldrig sagt, eller skrivit att jag inte tycker om nikon. Dom gör helt klart bra produkter.
Men jag skrev: "Nikon passar inte mig, pga olika anledningar." Har haft nikon men bytt till annat märke bland annat p.g.a. mina ganska små händer.
Men det är inte det denna tråd handlar om.
Som jag förstått det så skulle betalande medlemmar slippa nikons reklam. Men det gör inte jag....
Gammal 2017-11-01, 01:09
Sten-Åke Sändh

Sven Blomquist skrev: Jag blir irriterad men det är ingen stor sak. Fotosidan MÅSTE få intäkter på ett eller annat sätt och jag tror inte att medlemsavgifterna räcker till. Annonsintäkter är ett nödvändigt ont.
Tyvärr har alltför många uppfattningen att det finns fria luncher dvs innehåll på internet utan att det kostar på ett eller annat sätt. Det finns inga fria luncher dock.
Fotosidan är en seriös site och David sköter sitt jobb fint. Tack.
Ja men det argumentet är ju helt tomt och irrelevant som jag ser det. Varför sänkte man i så fall PLUS-kundabonnemanget till typ en tredjedel av vad det kostade förr för ett guld-abonnemang om man nu är på ruinens brant utan Nikon-blaffan. Det kostade väl kring 500 då och nu kring 150 eller så för PLUS-abonnemanget.

Jag hade gärna betalt mer, när jag nu ändå tänker använda mer funktionalitet än tidigare.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.