Annons
Gammal 2019-04-29, 06:32
Bengf

keckax skrev: Allround. Jag är en amatör som vill ha både hygglig snabbhet som hög bildkvalitet.

/Kenneth

Z6 lär få FW som ger full funktionalitet med 12 bps alltså ej låst exponering.
Gammal 2019-04-29, 23:46
Dr. Glyko

Från trådskaparen:
”En annan irriterande detalj är att kameran snabbt går i viloläge. Sen tar det alldeles för lång tid att start upp. Jag vet, det handlar om mindre än en sekund, men otroligt enerverande.”

Det går att ändra på tider innan kameran går i viloläge. Finns på C3.
Gammal 2019-04-30, 09:10
smislo

Dr. Glyko skrev: Från trådskaparen:
”En annan irriterande detalj är att kameran snabbt går i viloläge. Sen tar det alldeles för lång tid att start upp. Jag vet, det handlar om mindre än en sekund, men otroligt enerverande.”

Tack för tipset.
Gammal 2019-04-30, 11:54
Flash Gordon

Med spegellösa som drar mycket ström när de är igång är det viktigt att kunna slå av strömmen när man tagit sin bild/bilder. Att låta den gå ner i viloläge drar extra ström. Därför bör också på/av sitta bra till.

På min Canon DSLR kan jag slå på den när jag börjar fota och sedan har jag oftast satt viloläge på längsta tiden. Jag får ändå ändå ut väldigt många bilder på ett batteri. Det är väl så de flesta av oss hanterar en vanlig DSLR

Min första Fuji X-PRO1 var trög att starta upp och också att väcka från viloläge. Det var väldigt irriterande för det gick inte att snabbt ta en bild när något dök upp. I de lägena är en sekund lång tid. Detta är givetvis en liten detalj. Fast en viktig sådan.
Gammal 2019-04-30, 15:40
smislo

För min del kan det vara väldigt irriterande när jag fotar handboll och oftast sitter vid det ena målet att kamera går i viloläge medan man väntar att "bollen" kommer till min sidan av plan och ibland hinner inte kamera vakna innan anfallet är slut.
Gammal 2019-04-30, 20:08
jonasfj
Avslutat medlemskap

Ja, det blir en avvägning mellan problemet med att vakna upp från viloläge och batteritid.

Vi har skaffat en uppsättning extra batterier och det är kanske en erfarenhet att dela med sig av. Det behövs!
Gammal 2019-05-03, 12:33
Dr. Glyko

jonasfj skrev: Ja, det blir en avvägning mellan problemet med att vakna upp från viloläge och batteritid.

Vi har skaffat en uppsättning extra batterier och det är kanske en erfarenhet att dela med sig av. Det behövs!
Självklart behöver man skifta batteri oftare med spegellösa än med DSLR. Däremot tror jag att bästa inställningen på Z för att spara batteri och samtidigt ha den helt redo för att fota är att använda monitorinställningen "prioritera sökaren". Då slocknar ju EVF utan att tända skärmen när du tar bort ögat från sökaren och i det läget borde kameran inte nödvändigtvis dra mer batteri än en påslagen DSLR. Samtidigt ska du, som nämnts, också förlänga tiden innan kameran går i vila för att inte missa snabba händelser.

Jag har märkt att sensorn som känner av om du tittar genom EVFn är känslig för smuts och lätt slutar fungera så det är bra att ha q-tips till hands.
Trevlig helg!
Gammal 2019-05-03, 15:45
jonasfj
Avslutat medlemskap

Dr. Glyko skrev: Självklart behöver man skifta batteri oftare med spegellösa än med DSLR. Däremot tror jag att bästa inställningen på Z för att spara batteri och samtidigt ha den helt redo för att fota är att använda monitorinställningen "prioritera sökaren". Då slocknar ju EVF utan att tända skärmen när du tar bort ögat från sökaren och i det läget borde kameran inte nödvändigtvis dra mer batteri än en påslagen DSLR. Samtidigt ska du, som nämnts, också förlänga tiden innan kameran går i vila för att inte missa snabba händelser.

Jag har märkt att sensorn som känner av om du tittar genom EVFn är känslig för smuts och lätt slutar fungera så det är bra att ha q-tips till hands.
Trevlig helg!
Det är en bra ide!
Gammal 2019-05-03, 17:04
Per Hesselgren

Alpha 7 III säljer bra i Japan
https://www.dpreview.com/news/358714...japan#comments
Gammal 2019-05-03, 17:14
Flash Gordon

Det intressanta är väl hur dåligt Canons spegellösa klarar sig efter lanseringen.
Även NIkon har väldigt låga siffror me Z6.
Varför kan vi alltid spekulera om.
Gammal 2019-05-03, 17:33
Astroscapist

Flash Gordon skrev: Det intressanta är väl hur dåligt Canons spegellösa klarar sig efter lanseringen.
Även NIkon har väldigt låga siffror me Z6.
Varför kan vi alltid spekulera om.
Först så slängde de ut adaptern gratis (ingick väl inte i början). Nu hör jag att de sänkt/sänker Z6 och Z7 samt rabatterar objektiven med.
Marknadsföreningsteknik?

/Stefan
Gammal 2019-05-03, 17:47
snap01

horvendile skrev: Jag halkar in på ett bananskal i den här frågan.
Båda fixar 4K utan cropfaktor, men Z6 använder alla pixlar och skalar sedan ned till 4K. Z7 klarar inte av att göra det utan kör någon lineskipping eller liknande, alltså hoppar över en massa pixlar. Även Z7 kan spela in 4K utan att hoppa över rader, men då från en crop av sensorytan.

Det gör viss skillnad. Man kan jämföra kvalitet tex här:
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z6/8
Hörde från en återförsäljare att det typ aldrig varit kö på z7 som det varit för tex d800 o d850. Dom säljer betydligt mer av z6 än av z7. Ska du filma så är z6 att föredra. Jag är själv kluven till vilken jag skulle köpa.
Gammal 2019-05-03, 18:18
Flash Gordon

Enligt CIPA är försäljningen ner med 20% mot föregegånden år som inte heller var bra. Detta gäller antal kameror. I omsättning lär det vara minus 6%.
Vi skall naturligtvis inte dra någon snabb slutsats av detta.
Canon skylde på mobilkamerorna.
Personligen tror jag det finns fler anledningar.

Jag kan lista upp några av mina argument. Fast det finns nog fler.

1. Tycker de nya spegellösa FF kamerorna är omogna och dyra.
2. Har redan en spegellös kamera men den kan inte ersätta min dSLR fullt ut.
3. Jag vet inte vad jag skall välja bland alla dessa alternativ.
4. Byta till spegellöst är för dyrt.v Jag kör vidare med det jag har.
5. Spegellöst är forfarande omoget. De är bra på mycket men fungerar dåligt i svagt ljus.
6. Den kamera jag har räcker till för mina behov.

Detta och många fler skäl kan vara anledningen till att försäljningen av alla typer av kameror går ner. Mest av allt faller enklare kameror. Ganska klassiskt förstås. De som gillar foto vill ha en riktig kamera och inte fota med en mobil.
Vänder inte trenden kan vi komma få se effekter inom kameraindustrin. Vissa tillverkare som redan har låga marknadsandelar kommer få dra sig tillbaka.
Konsumenter som fortfarande vill köpa en bra kamera kommer få betala mer för allt.
Det har vi redan upplevt.
I sin tur innebär det att vi kommer tillbaka till hur det var innan den digitala eran. De flesta av oss av oss kör vidare med vår gamla kamera och våra objektiv. Då är vi tillbaka till tiden på 90-talet och där systemkamera marknaden var cirka 7 miljoner kameror per år.
Mediumformat industrin överlevde med en försäljning på runt 10 000 kameror. Fast varje kamera var givetvis väldigt dyr.
Trenden visar på att kameraindustrin är på väg mot en ny marknad.
Gammal 2019-05-04, 06:54
snap01

PMD skrev: Om man exponerar "till höger" med hjälp av histogrammet så kan man i efterbehandlingen göra bilden så ljus eller mörk man vill med maximalt utnyttjande av sensorns kapacitet.
Om du inte exponerar för långt till höger, även min D850 klipper högdagrar o har ingen information kvar om du exponerar för långt till höger. Sedan beror det en del på hur motivet ser ut. Är det tex en bild i kraftigt motljus så kan du få stora utfrätta bildytor om du exponerar till höger.
Jag exponerar så rätt som möjligt för varje motiv precis som på dia tiden, visserligen tål min D850 betydligt mer felaktig exponering än dia film men just för långt till höger då kan det bli tvärkört. Så beroende på vissa motiv så hellre lite mer till vänster, lättare att leva med lite brus i lågdagrar som du ändå kan fixa skapligt i bildbehandlingen. Däremot har du klippt högdagrarna på fel motiv så ser det lätt riktigt illa ut.
Grunden är att exponera så långt till höger man kan utan att klippa högdagrarna kan stämma i många fall, men ska du få digitala bilden att se ut som en velvia film så är det inte en bra grund.
Gammal 2019-05-04, 17:41
Bengf

https://youtu.be/2jTYl0IvzYE

DPR jämför A7RIII, Panasonic S1R och Z7.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:49.

Miops Capsule360