Annons
Gammal 2019-09-23, 17:21
KarlE

Erik Schalin skrev: I din gamla dator så har du en fil med extension lrcat.
Den är inte zippad.
Det är den filen du vill kopiera till din nya dator.

En lockfil låser starten av programmet. Den har inget att göra med lrcat-filen.
Men LR skall inte lämna kvar den om programmet stängs ner korrekt.

Det räcker med att kopiera lrcatfilen.
LR kommer att bygga upp en ny lrdata hiearki av sig självt. Har man många bilder så tar det också lång tid. O det kan vara en anledning att kopiera med den men det är inget måste.

Använder man färdiga recept och vill ha med dem till den nya datorn så måste de kopieras med.

Givetvis måste man också kopiera/flytta med sina bilder.
Hej
Det är på det sättet som jag gjort, kopierat lrcat filen på ett USB lagt in filen i LR mappen på den nya datorn och får felmeddelandet
Har provat med Backup filer, samma fel, ibland har det smugit sig in nån lock file som jag har raderat, har prövat fram och åter ett antal ggr. Felet måste igga i lrcat filen, jag hade en del strul på den gamla datorn sist jag använde LR på den, (den gick trögt o segt kanske tryckte jag på fel knapp ??)

På den nya datorn får jag ibland upp att lrcat filen måste uppdateras eftersom jag gått över till LR Classic som ju är nyare än min gamla köpversion 5.7?

Ja självklart är själva bildfilerna med, dom låg tidigare på en portabel disc
Gammal 2019-09-23, 17:28
Erik Schalin

KarlE skrev: På den nya datorn får jag ibland upp att lrcat filen måste uppdateras eftersom jag gått över till LR Classic som ju är nyare än min gamla köpversion 5.7?
Nej det kan du inte få "ibland".
Det meddelandet kan du bara få EN endaste gg för en katalog.

Låter som att du försöker använda din gamla LR5 fil om och om igen
Gammal 2019-09-23, 17:48
KarlE

Erik Schalin skrev: Nej det kan du inte få "ibland".
Det meddelandet kan du bara få EN endaste gg för en katalog.

Låter som att du försöker använda din gamla LR5 fil om och om igen
Jag har ju kört detta fram och åter ett antal ggr den gamla LR5 filen har jag utan att behöva uppdatera lagt rakt in i LR Classic, enligt beskrivningen så ska LR då säga att den måste konverteras till den nya ver av LR, men det har den inte gjort utan samma felmeddelanden har då kommit upp.
Jag har då försökt köra igång LR med lrcatfilen på USB minnet och DÅ har LR sagt att den måste konverteras, vilket jag då gjort, därefter har jag tagit den den konverterade filen och lagt in den i LR mappen, men likt förbannat så funkar det inte samma felmeddelande dyker hela tiden upp.....
Gammal 2019-09-23, 17:51
Erik Schalin

Låter inte bra.

hmmm nån som kommer ihåg vad för positiv effekt man kan få om man trashar LR preferencies?
Har glömt hur man gör men kan ta reda på det.
Gammal 2019-09-23, 18:43
vestin

Det kan inte ha med detta att göra?

https://helpx.adobe.com/lightroom-cl...htroom-af.html
Gammal 2019-09-23, 21:35
AFJ

KarlE skrev: Jag har då försökt köra igång LR med lrcatfilen på USB minnet och DÅ har LR sagt att den måste konverteras, vilket jag då gjort, därefter har jag tagit den den konverterade filen och lagt in den i LR mappen, men likt förbannat så funkar det inte samma felmeddelande dyker hela tiden upp.....
Fråga. När du har kört konverteringen på USB-minnet - startar sedan LR och öppnar din konverterade fil?

I så fall tycks ju problemet uppstå när du flyttar filen till LR mappen.

I så fall, prova att skapa en helt ny mapp i rooten på C och kopiera den konverterade lrcatfilen från USB-minnet till den nya mappen och dubbelklicka den.
Gammal 2019-09-23, 21:36
AFJ

vestin skrev: Det kan inte ha med detta att göra?

Verkar inte helt omöjligt men TS har en helt ny dator om jag förstår rätt.
Gammal 2019-09-24, 07:09
fotograf-magnus-stalberg

AFJ skrev: Detta bör inte vara nödvändigt. T ex så innehåller ju mappen en undermapp som innehåller previews - den återksapas automatiskt.

Enligt min erfarenhet skall det räcka med bara lrcat-filen.
Det går betydligt snabbare att kopiera alla filerna än att vänta på att Lightroom ska återskapa dem. Jag flyttade min katalog förra veckan. 80 GB totalt. Runt 70 GB var previews.
Gammal 2019-09-24, 10:31
AFJ

fotograf-magnus-stalberg skrev: Det går betydligt snabbare att kopiera alla filerna än att vänta på att Lightroom ska återskapa dem. Jag flyttade min katalog förra veckan. 80 GB totalt. Runt 70 GB var previews.
Nu handlade det om vad som krävs för att komma igång vid en flytt till ny dator. Att kopiera previews är inte nödvändigt.

Lightroom kommer skapa previews när de behövs så även om det tar tid så är det knappast så betungande - åtminstone om man normal sett bara bläddrar i en litet urval av sina bilder.
Gammal 2019-09-24, 10:46
fotograf-magnus-stalberg

AFJ skrev: Nu handlade det om vad som krävs för att komma igång vid en flytt till ny dator. Att kopiera previews är inte nödvändigt.

Lightroom kommer skapa previews när de behövs så även om det tar tid så är det knappast så betungande - åtminstone om man normal sett bara bläddrar i en litet urval av sina bilder.
Eftersom jag precis gjort det här (igen) så ger jag det råd som jag anser är säkrast för att slippa problem. Det senare är uppenbarligen något trådskaparen fått.
Gammal 2019-09-24, 10:58
fotograf-magnus-stalberg

vestin skrev: Det kan inte ha med detta att göra?

Jag tror att svaret finns i det tredje förslaget på den där länken. Det känns som en rättighetsfråga eftersom det inte är några problem att öppna filen från USB-minnet.
Gammal 2019-09-24, 11:03
AFJ

fotograf-magnus-stalberg skrev: Eftersom jag precis gjort det här (igen) så ger jag det råd som jag anser är säkrast för att slippa problem. Det senare är uppenbarligen något trådskaparen fått.
Så du tror att det är avsaknaden av previews som gör att TS har problem? Det går i så fall på tvärs med den gängse uppfattningen.

LR inbyggda backup-funktion kopiera endast lrcat-filen, det vore en vansinnig lösning om previews också var nödvändiga.

Jag gjorde själv en flytt till ny dator i början av året. Tog bara över lrcat-filen, inga problem.

Jag dubbelkollade också innan jag postade här - både med att kopiera endast en lrcat-fil och genom att extrahera en backup-fil, båda funkar, previews och helper mapparna skapas automatiskt.

Jag tror problemet har något att göra med rättigheter på mappar eller att originalfilen är skadad.

Att backup-filen är tom låter mycket märkligt.
Gammal 2019-09-24, 11:06
fotograf-magnus-stalberg

AFJ skrev: Så du tror att det är avsaknaden av previews som gör att TS har problem? Det går i så fall på tvärs med den gängse uppfattningen.

LR inbyggda backup-funktion kopiera endast lrcat-filen, det vore en vansinnig lösning om previews också var nödvändiga.

Jag gjorde själv en flytt till ny dator i början av året. Tog bara över lrcat-filen, inga problem.

Jag dubbelkollade också innan jag postade här - både med att kopiera endast en lrcat-fil och genom att extrahera en backup-fil, båda funkar, previews och helper mapparna skapas automatiskt.

Jag tror problemet har något att göra med rättigheter på mappar eller att originalfilen är skadad.

Att backup-filen är tom låter mycket märkligt.
Nejdå, det tror jag inte. Mitt råd gäller för att hela flytten ska bli så smidig som möjligt.

Jag tror precis som du att det här är en rättighetsfråga på den mapp som skapats på den nya datorn. Lösning till det har Peter gett i ett svar lite högre upp.
Gammal 2019-09-24, 11:46
AFJ

fotograf-magnus-stalberg skrev: Nejdå, det tror jag inte. Mitt råd gäller för att hela flytten ska bli så smidig som möjligt.

Jag tror precis som du att det här är en rättighetsfråga på den mapp som skapats på den nya datorn. Lösning till det har Peter gett i ett svar lite högre upp.
Ja, vi får avvakta och se tills TS återkommer med mera info.
Gammal 2019-09-24, 13:58
KarlE

AFJ skrev: Ja, vi får avvakta och se tills TS återkommer med mera info.
Tack alla för råd o då
Dessvärre så kommer jag knappt framåt, det som jag gjorde var att starta LR med adminbehörighet, då hoppade LR igång jag kunde sen välja katalog och då kom alla foldrar upp i grått på vänstersidan. Jag kunde markera en folder där och då visade sig alla filerna på skärmen som preveiws men UTAN bild, däremot så ser man filnr samt om det gjort ändringar och stjärnmarkeringar odyl.
Jag förstår att LR inte hittar orginalbilden finns det något enkelt sätt att snabbt få tillbaka bilderna (dom ligger på en extern USB disc)

En liten trist bieffekt är att jag inte kan starta LR annat än ifrån katalogen där LR ligger och då högerklicka "kör som admin"
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.

B+W Filter