Annons
Gammal 2019-12-07, 15:08
alfin

Flash Gordon skrev: Det är en intressant fråga. Vi har länge haft kameraprofiler och sedan presets.
NU har vi också fått LUT.

I On1 får jag först bestämma vilken kameraprofil jag vill använda. Där finns On1 och deras tolkning av de profiler som finns i kamerans jpg. Sedan ytterligare stilar som de säger är Fujis varianter.

Sedan får jag nya presets som plus medlem varje månad. Dessas kan använda alla inställningar i programmet.
Sedan har jag sedan något år tillbaka också LUT under effects. Har inte använt det tidigare men provade igår. De påverkar bilden minst lika mycket som den kameraprofil man väljer från början.

Förutom ordets betydelse är detta minst sagt förvirrande. Skall be On1 att förklara skillnaden.
Kameraprofilerna är färdigbakade utseenden som du kan applicera på dina bilder. I Fujivärlden efterliknar de ofta olika historiska filmtyper. Du ser inte i din råkonverterare hur mycket färgmättnad eller kontrast som lagts på, dina reglage står på noll och justerar du gör du det relativt kameraprofilens grundvärden. Det går att skapa egna kameraprofiler för ens egen kamera med flera program.

Presets baseras på kameraprofilerna och skillnaden mot de färdigbakade kameraprofilerna är att du ser hur de olika inställningarna gjorts och du kan efterjustera de olika värdena i det editeringsprogam preseten gjorts för. Du kan också enkelt skapa egna presets genom att spara dina inställningar. Presets fungerar bara i det bildbehandlingsprogram där de skapats och är i princip ett makro som ställer in de sparade värdena och vad de baseras på.

LUT:ar i bildbehandlingssammanhang är tredimensionella kuber som justerar färgmättnad, nyans och kontrast, så att man kan konvertera ett bildutseende till något diametralt annorlunda utseende i alla möjliga olika varianter. I videovärlden filmar man med typ S-log profiler som ger väldigt låg färgmättnad och kontrast och därmed maximalt DR och sedan använder man input-LUTs för att konvertera utseendet till en bas för vidare color grading. Detta går att applicera på stillbilder också och det är vad som kommit till olika Adobe bildapplikationer de senaste åren och andra som följer efter, tex ON1.

LUT:ar i bildskärmssammanhang fungerar på samma sätt och är också tredimensionella kuber som justerar mättnad, nyans och kontrast i bildskärmen. Skärmprofiler och arbetsfärgrymder däremot är vanligtvis av matristyp och fungerar i och för sig som look-up tabeller, men då tvådimensionella där ett RGB-värde översätts till ett annat för en annan färgrymd eller specifik skärm.
Gammal 2019-12-07, 15:48
alfin

Hittade det här från ON1:

https://www.on1.com/blog/tech-talk-what-the-luts/
Gammal 2019-12-07, 16:09
Flash Gordon

alfin skrev: Hittade det här från ON1:

https://www.on1.com/blog/tech-talk-what-the-luts/
Tack Lars,
Det där borde jag listat ut själv. Fast det gjorde jag inte.
Har nu gjort hemläxan och förstår skillnaden ,mellan profil, kameraprofil och LUT.
Nu får jag väl leka lite med alla mina LUT som jag har i ON1.
Provade lite i går och som med profiler blir resultatet ofta så kitschigt att man snabbt kör CTRL Z .
Fast tack för förklaringen. On1 hade ju en väldigt bra beskrivning. Den hade jag missat.
Gammal 2019-12-08, 11:01
martinot

alfin skrev: Kameraprofilerna är färdigbakade utseenden som du kan applicera på dina bilder. I Fujivärlden efterliknar de ofta olika historiska filmtyper. Du ser inte i din råkonverterare hur mycket färgmättnad eller kontrast som lagts på, dina reglage står på noll och justerar du gör du det relativt kameraprofilens grundvärden. Det går att skapa egna kameraprofiler för ens egen kamera med flera program.

Presets baseras på kameraprofilerna och skillnaden mot de färdigbakade kameraprofilerna är att du ser hur de olika inställningarna gjorts och du kan efterjustera de olika värdena i det editeringsprogam preseten gjorts för. Du kan också enkelt skapa egna presets genom att spara dina inställningar. Presets fungerar bara i det bildbehandlingsprogram där de skapats och är i princip ett makro som ställer in de sparade värdena och vad de baseras på.

LUT:ar i bildbehandlingssammanhang är tredimensionella kuber som justerar färgmättnad, nyans och kontrast, så att man kan konvertera ett bildutseende till något diametralt annorlunda utseende i alla möjliga olika varianter. I videovärlden filmar man med typ S-log profiler som ger väldigt låg färgmättnad och kontrast och därmed maximalt DR och sedan använder man input-LUTs för att konvertera utseendet till en bas för vidare color grading. Detta går att applicera på stillbilder också och det är vad som kommit till olika Adobe bildapplikationer de senaste åren och andra som följer efter, tex ON1.

LUT:ar i bildskärmssammanhang fungerar på samma sätt och är också tredimensionella kuber som justerar mättnad, nyans och kontrast i bildskärmen. Skärmprofiler och arbetsfärgrymder däremot är vanligtvis av matristyp och fungerar i och för sig som look-up tabeller, men då tvådimensionella där ett RGB-värde översätts till ett annat för en annan färgrymd eller specifik skärm.
Mycket bra förklaring och genomgång - tack!
Gammal 2019-12-08, 13:47
PMD

alfin skrev: Det spelar stor roll!
Nej, det spelar ingen roll för mitt resonemang. Det du påpekar är något annat.
Gammal 2019-12-08, 14:03
Flash Gordon

Har lekt lite med LUT i dag. Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om det hela.
Vi har redan kameraprofiler och mängder av presets. Vissa presets är en tillgång och andra är bara smaklösa och så kitschiga man mår illa.
NU har vi då också LUT och där är det samma sak.
Så jag tog en bild och lekte med den.

Först min egen framkallning utan mer än att bara ställa in grundvärdena.

För de två andra har jagg bara skapat nya varianter med samma värden och sedan lagt på en LUT. Den första var den LUT som gav minst effekt. Den andra en av de som gav stor effekt.
Gammal 2019-12-08, 14:56
Flash Gordon

Flash Gordon skrev: Har lekt lite med LUT i dag. Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om det hela.
Vi har redan kameraprofiler och mängder av presets. Vissa presets är en tillgång och andra är bara smaklösa och så kitschiga man mår illa.
NU har vi då också LUT och där är det samma sak.
Så jag tog en bild och lekte med den.

Först min egen framkallning utan mer än att bara ställa in grundvärdena.

För de två andra har jagg bara skapat nya varianter med samma värden och sedan lagt på en LUT. Den första var den LUT som gav minst effekt. Den andra en av de som gav stor effekt.
Bilderna kom visst inte med. Provar igen.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_ALM9826_ON1_2020.jpg
Visningar:	11
Storlek:	55.0 KB
ID:	149252  

Namn:	_ALM9826v1_ON1_2020.jpg
Visningar:	10
Storlek:	52.3 KB
ID:	149253  

Namn:	_ALM9826v2_ON1_2020.jpg
Visningar:	8
Storlek:	65.2 KB
ID:	149254  

Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System