Annons

Vad är det första jag gör när jag fått min 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

hallqvist

Aktiv medlem
Hej!

Jag väntar på att min 30D ska dimpa ner i brevlådan.. tänkte förbereda mig så mkt jag kan.
Har laddat hem 30D manualen redan och håller på att läsa den. Jag kan inte se ngt där det står att man ska tex ladda ut batteriet fullt innan man sätter den på laddning första gången man använder den.... finns det ngra sånna saker jag ska tänka på när jag får kameran????

Tacksam för "tips och trix" jag ska tänka på när jag får kameran.

Mvh,
Hallqvist.
 

Karlsson

Aktiv medlem
Jag skulle börja med att ladda batteriet över natten, eller möjligtvis en timme extra mot vad som står i manualen.
 

marooned

Aktiv medlem
Vet man inte hur ett li-jon batteri ska behandlas, förtjänar man inte att äga en apparat innehållandes en sådan. (ironi) Det är ganska många på FS (och överallt på nätet/i samhället) som inte verkar ha den blekaste aning. (ingen ironi)

Batteriet är laddat från fabrik. Det finns bara en regel: lämna det aldrig oladdat längre perioder. Annars, gör var du känner för.
 

marooned

Aktiv medlem
De exploderar inte, däremot så försämras deras prestanda. Jag pluggar kemi, så jag borde veta mer, men kommer tyvärr inte ihåg allt från föreläsningarna. Det är faktiskt så att inte ens lärarna vet alla gånger vilka processer som påverkar vad. Kemi är en för komplex vetenskap.
 

Jordi

Aktiv medlem
Karlsson skrev:
Jag skulle börja med att ladda batteriet över natten, eller möjligtvis en timme extra mot vad som står i manualen.
Eh, när laddaren visar fullt laddar den inte batteriet längre, men för skoj skull kan man ju ha kvar batteriet i laddaren i en vecka.
Tänk inte så mycket, börja fotografera med kameran
i stället.
 

Karlsson

Aktiv medlem
marooned skrev:
Vet man inte hur ett li-jon batteri ska behandlas, förtjänar man inte att äga en apparat innehållandes en sådan. (ironi) Det är ganska många på FS (och överallt på nätet/i samhället) som inte verkar ha den blekaste aning. (ingen ironi)

Batteriet är laddat från fabrik. Det finns bara en regel: lämna det aldrig oladdat längre perioder. Annars, gör var du känner för.
Det är säkert så som du skriver men det brukar stå i många bruksanvisningar att det första man gör är att ladda upp batteriet (för att ta ett exempel Ixus 800IS). Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det innebär ju inget större besvär om man inte är hyperstressad att testa den nya kameran.

Sedan så står det också att man inte ska ha i batteriet i laddaren mer än 24 timmar för att undvika att kapaciteten försämras. Jag som trodde att den gick ner till någon typ av underhållsladdning.
 

Zoso

Aktiv medlem
Li-Jon batterier skall bara laddas tills dom är fullladdade, inga 16-24 timmar som det var för NiCad batterier, sen kan man ladda dom när man vill, dom behöver aldrig tömmas eftersom dom inte har något minne.

Så ladda tills det är fullt och inget mer, det försämrar bara prestandan på batteriet.

/kent.
 

marooned

Aktiv medlem
Karlsson skrev:
Det är säkert så som du skriver men det brukar stå i många bruksanvisningar att det första man gör är att ladda upp batteriet (för att ta ett exempel Ixus 800IS). Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det innebär ju inget större besvär om man inte är hyperstressad att testa den nya kameran.
Jo, men det beror på att tillverkaren inte vet hur länge kameran får stå oanvänd från att den lämnar fabriken. Batteriet mår dåligt av att laddas ur och stå så, det är därför tillverkaren vill att den ska laddas direkt.
 

aasaboe

Aktiv medlem
hallqvist skrev:
Hej!

Jag väntar på att min 30D ska dimpa ner i brevlådan.. tänkte förbereda mig så mkt jag kan.
Har laddat hem 30D manualen redan och håller på att läsa den.
Mvh,
Hallqvist.
Grattis!
Själv sitter jag med min veckogamla 30D och ett 70-300 och väntar på torrare väder och litet ljus... ;-)

Var hittade du en manual att ladda ned? Inte på svenska förmodar jag, men jag tar gärna en engelsk som komplement till min tyska. Det funkar hyfsat med tyska, men kunde vara bra med komplement som sagt.

Beträffande din batterifråga; när jag fick min laddade jag batteriet enligt bruksanvisningen, när laddaren markerade klart åkte det in i kameran och fick börja tjänstgöringen.
 

Denny

Avslutat medlemskap
En sak att tänka på är om det är damm på sensorn, så finns det garanti. Jag testade inte min nya 30D när jag fick den, och senare när jag tog kort med bländare 22 så såg jag det. När jag kollade med leverantören så är det "fabriksgaranti" på det, men gäller endast någon vecka om jag minns rätt. Så ta kort med bländare 22 mot något ljust papper eller dyligt för att se om det är damm på sensorn.
 

Zoso

Aktiv medlem
Denny skrev:
En sak att tänka på är om det är damm på sensorn, så finns det garanti. Jag testade inte min nya 30D när jag fick den, och senare när jag tog kort med bländare 22 så såg jag det. När jag kollade med leverantören så är det "fabriksgaranti" på det, men gäller endast någon vecka om jag minns rätt. Så ta kort med bländare 22 mot något ljust papper eller dyligt för att se om det är damm på sensorn.
Det spelar väl igentligen ingen större roll om det är damm på sensorn vid leverans, även om det är dåligt, man har ju garanterat damm på sensorn innom ett par dagar igen, så varför lämna ifrån sig kameran när man i allafall måste göra ren den innom den närmsta framtiden igen, och igen och igen..... det tar 5 minuter att åtgärda själv.

/kent.
 
ANNONS