Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icke vridbar blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Är i blixtköpartagen och prisskillnaderna är stooora. Kan egentligen bara välja mellan 3 blixtar: 2 Pentax och 1 Sigma.

* Sigman sägs vara lite svårare att jobba med (taskig instruktionsbok) och är klent byggd, men har nästan samma funktioner som Pentax540FGZ till priset av runt 2000 kr.

* Pentax 540FGZ kostar 4000 kr men där får man allt man vill ha. Men här är priset en nackdel...

* Pentax 360FGZ kostar runt 2000 kr och är inte vridbar. Håller dock högre kvalité än Sigman.

Vilken skall man välja?! Kraftmässigt så spelar det ingen roll för mig. Fotar mest inomhus i normala rum. Dvs inga sportbilder osv.

Så min fråga är, saknar man icke-vridbarheten hos de externa blixtarna?
 

Vevo

Aktiv medlem
Ja du kommer att sakna att det inte går att vrida blixten. Blixt rakt på är inte snyggt. Det funkar med rakt på blixtar vid HSS och upplättning.Annars så vill man vinkla blixten så man kan styra ljus/skuggor lite bättre. Jag har en Sigma och att den skulle vara klent byggd är inte sant. En usel manual kan jag hålla med om, men är man lite finurlig så löser det sig. Det kan vara värt att lägga några kronor extra och få något som funkar länge.

mvh/Ove
 

Albwah

Aktiv medlem
Själv har inte jag saknat att kunna vrida blixten. Visst, ibland kan det vara bra, men för det mesta klarar iaf jag mig utan det.

Edit: Du skriver att 360 inte är vridbar, den går att vrida upp men inte i sidled.
 
Senast ändrad:

lumor_

Aktiv medlem
Köp inte en som inte går att vrida! Att man kan vrida och studsa ljuset mot tak eller väggar för att mjuka upp är det jag tycker är det viktigaste med att ha en extern blixt.
 

snysop

Aktiv medlem
Albwah skrev:
Själv har inte jag saknat att kunna vrida blixten. Visst, ibland kan det vara bra, men för det mesta klarar iaf jag mig utan det.

Edit: Du skriver att 360 inte är vridbar, den går att vrida upp men inte i sidled.
Det är sidledsvridningen jag menar. Vinkla upp och ner går ju bra.
 

Olle

Aktiv medlem
Sidledsvridning är nödvändig om man fotar i höjdformat och vill slå blixten i taket.

Olle
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har en Sigma EF-500 DG Super som jag varmt kan rekommendera. Håller med om manualen men annars är den kanon. Den går att vinkla även i sidled vilket ger ett enormt lyft, i synnerhet vid porträttfoto där fula skuggor kan i stort sett elimineras helt. Se bifogat exempel tagen enbart med Sigmablixt vinklad bakåt - vanlig vit vägg bakom.
 

Bilagor

ANNONS