Annons

Dessa eviga prisfrågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om att fota ett lokalt band. Dom har sin 1:a platta ute i butik, runt om i EU + USA. Hur dom säljer har jag ingen aning om.

Nu vill dom ha bilder till sitt 2:a album.
Gissar att det blir 2-3 bandbilder, ett porträtt/bandmedlem samt lite studio/replokalsbilder. Levererat digitalt.

Jag är glad amatör som egentligen bara fotar natur.

Vad kan man ta betalt?
Jag hade tänkt 300/bild.

/H
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
njaaa ... lite billigt väl ... eller?

Pratar du inkl eller exkl. moms? Om bandet vill ha bilderna för kommersiellt bruk kan du nog salta notan mer. Tar du bilderna till en kompis blir det svårare att prissätta.
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Vandraren skrev:
Vad kan man ta betalt?
Jag hade tänkt 300/bild.

/H
Köper 10 bilder blir det 3000kr. Av det försvinner momsen, då har du kvar 2400kr. Grovt räknat går ungefär hälften av det bort till skatt, alltså har du kvar 1200.

Om det är värt det beror på hur mycket arbete du lägger ner på det.

Går du 100 meter till deras replokal och fotar i en halvtimma så är det ju väldigt bra betalt.

Ska du däremot ta ledigt från jobbet, köra 10 mil, ljussätta och fota en hel dag och sen efterbehandla bilderna ett par timmar så går du snarare back på det.

Själv har jag bara fotat band åt folk jag känner och då gjort det gratis.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Re: Re: Dessa eviga prisfrågor...

andreasc89 skrev:

Själv har jag bara fotat band åt folk jag känner och då gjort det gratis.
Det är iofs en jobbarkompis...
Momsoskattodeklareraochhitodit...
Få sitt namn spritt och kanske få fler uppdrag...

*funderar*

Får bli en flaska Lagavulin eller två tror jag...enklast så... :)

/H
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Dessa eviga prisfrågor...

Vandraren skrev:
Får bli en flaska Lagavulin eller två tror jag...enklast så... :)
Låter bra :)

ska man ta betalt försvinner ändå merdelen av pengarna, så när det gäller folk man känner funkar det bättre med tjänster och gentjänster
 

Chano

Aktiv medlem
Min kompis sa:
Hej: bara för att du är min kompis får du 3000 per bild.
Det är en kompis det!!
Att utnyttja din vänskap till att ta av din inkomst är det en kompis??
Mvh/.-Anders
 

LostInSpace

Aktiv medlem
vilket skivbolag ligger de på? min erfarenhet är att större skivbolag har råd att betala mer. inte för att det ska spela någon roll egentligen, vill de ha dig får de betala oavsett men verkligheten fungerar ju tyvärr inte riktigt så..

kommer det bara bli bilder till skivan eller kommer det bli promotionbilder och affischer också?

kommer det bli omslagsbild eller bara i bookleten? du får mer för omslagsbilden.

jag tycker du borde få minst 10.000 kr + moms för det du beskriver och vill de användra bilderna till affisch eller promotion så lägg på några tusen per användningsområde. är det dessutom worldwide så kostar det mer.

skivbolaget kommer förmodligen försöka pruta, de är väldigt bra på att först säga "ja men det låter ju rimligt" och sedan återkomma med olika saker som "vi har kollat budgeten här och har bara råd att betala xxx" eller liknande. så stå på dig. om bandet vill använda dig så får skivbolaget ge vika liksom. lycka till!
 
ANNONS