Annons
Gammal 2007-02-15, 20:24
Tyckaren

[QUOTE]paul innergård skrev:
Men nog har Canon fördelar sett till den rena bildkvaliten, känns ganska så odiskutebelt.

De skall ju fungera också... Kolla med fotograferna som bevakar VM i Åre.

D2x gänget har med sig två batterier upp i backen, fotar hela dagen, kopplar upp WLAN (på plats i backen) till Telias Homerun - vips så är bilderna på redaktionen.

Canon killarna har med sig "furton batterier" som i alla fall tar stryk i kylan, åker ner och in i värmen och gjuter nytt liv i batterierna, och upp i backen igen, inget WLAN utan måste ner igen för att skicka bilderna...

Hälsningar

Adam
Gammal 2007-02-15, 20:31
andreasc89

Tyckaren skrev:
../ inget WLAN utan måste ner igen för att skicka bilderna... /..
Canon har också WLAN om jag inte har helt fel (WFT-E1)
Gammal 2007-02-15, 21:17
Palletheking

[QUOTE]Tyckaren skrev:
paul innergård skrev:
Men nog har Canon fördelar sett till den rena bildkvaliten, känns ganska så odiskutebelt.

De skall ju fungera också... Kolla med fotograferna som bevakar VM i Åre.

D2x gänget har med sig två batterier upp i backen, fotar hela dagen, kopplar upp WLAN (på plats i backen) till Telias Homerun - vips så är bilderna på redaktionen.

Canon killarna har med sig "furton batterier" som i alla fall tar stryk i kylan, åker ner och in i värmen och gjuter nytt liv i batterierna, och upp i backen igen, inget WLAN utan måste ner igen för att skicka bilderna...

Hälsningar

Adam
Jag håller med om att sånt måste vara otroligt viktigt för de yrkesverksamma. Själv är jag bara en glad, kräsen amatör som inte vet hur WLAN fungerar och ytterst sällan törs ta med kameran när det är kallt eller dåligt väder. Men du har helt rätt i det du skriver, att man som professionell värdesätter prylar som fungerar och bra tillbehör för snabb distrubition.
Gammal 2007-02-15, 21:19
Mankan G

paul innergård skrev:
Men om folk inser vilken fantastisk kamera D2X är för pengarna, vad är inte då en D200. Jag tycker dock att Vare sig D2X eller D200 är optimala kameror. Det borde finnas potential för rejäla förbättringar sett till brus och dynamiskt omfång, och sist men inte minst, den interna uppräkningen för oss som inte är PS-genier.
Både D2X OCH D200 säljer bättre än motsvarande Canonmodell. Jag skrev inte mitt tidigare inlägg som en kritik mot Canon, långt ifrån. Ville bara påpeka att marknaden, alltså köparna, inte tycks anse att Canon "ligger före."

Att Nikon säljer bättre just nu och har gjort så under en längre tid, beror INTE heller på att D2X och D200 är nya, utan på något annat. Dessa två modeller har funnits sedan 2004 resp 2005. En orsak är förmodligen att Nikons kameror är helt moderna och kanske bedöms som mer prisvärda jämfört med konkurensen.

Eller bara att det finns ett uppdämmt behov hos Nikonanvändare efter en längre tids torka vad vet jag.

Nu tror/vet jag ioxå att D2X inte säljs i samma volymer som D200. Gissningsvis går det 10st D200 på varje D2X, förmodligen ännu fler. D2X är en nischprodukt liksom Eos1D-serien är. De fyller sin funktion hos vissa ytterst krävande fotografer.

D200 och konkurrenternas motsvarande modeller är volymprodukterna bland de vanliga krävande fotoentusiasterna. Givetvis ligger den största volymen ännu längre ner på stegen bland D40, D70, D80 etc....

Jag anser faktiskt inte att Canon i stort sätt inte har någon modell som är helt konkurrenskraftig just nu om man räknar in pris vs prestanda. Alla modeller är mycket bra men konkurrenterna ger är oftast prestanda per krona. 5D är väl undantaget som bekräftar regeln. Jodå, hag vet att om en vecka eller vad det nu är så blir det förmodligen tvärtom. Jag är faktiskt bara glad att Nikon har tagit ledningen just nu och att Pentax och Sony trycker på för att nu när konkurrensen hårdnar så måste ALLA tillverkare prestera bättre. Glad även om Canon tar tillbaks den inom kort. Jag bryr mig inte om vem som leder så länge som vi får bättre produkter till lägre priser. Canon fick vara i täten för länge och blev lite mätta.

Senast redigerad av Mankan G den 2007-02-15 klockan 21:25.
Gammal 2007-02-15, 21:38
Mankan G

macrobild skrev:
d2x med en canon 24 x 36mm sensor är helt ok kombination och önsvärd från min sida .
mikael
Är du tillbaka?

Hur gick det med resten av resan? Höll utrustningen och löste sig allt?

Mankan
Gammal 2007-02-15, 21:44
keckax

macrobild skrev:
Varför Nikon inte har en FF sensor. För 4 Photokina sedan fanns det Phillips, Sony. Kodak och några till som gjorde sensorer. Canon som är ett enormt företag började satsa pengar på egen sensortillverkning. Fotosidan som är en "hobbyverksamhet" i detta jättelika företag med dubbla omsättningen som IKEA har byggde upp en egen sensortillverkning.
De lyckades med CMOS som länge ansågs vara sekunda sensor jmf med CCD.Bla beroende på brusbilden hos CMOS.
CCD och Fujis sensorer kostar betydligt mer att framställa.Tar längre tid. Får Sony volym vad det gäller 24 x 36mm sensorer så är Nikon med i racet.Det är alltså främst en volym/ kostnadsfråga.
Mikael
Läste någonstans att Nikon med råge är störst i världen på optik till industrin (olika typer av microskop), vilket tydligen ska vara den stora produkten hos Nikon. Optik som kostar fantasisummor.

/K
Gammal 2007-02-15, 21:49
Mankan G

Fotodivisionen är numera störst hos Nikon. Läs mer på http://www.bythom.com/oldnews.htm

Thom Hogan sammanställt Nikons senaste siffror...
Gammal 2007-02-15, 22:02
keckax

Mankan G skrev:
Fotodivisionen är numera störst hos Nikon. Läs mer på http://www.bythom.com/oldnews.htm

Thom Hogan sammanställt Nikons senaste siffror...
Där ser man!

Tja, 2006 stack dom ut hakan och sa att dom ska bli nummer 1 i världen på fotosidan!

/K
Gammal 2007-02-15, 22:17
jimh
Kodsnickare

keckax skrev:
dom ska bli nummer 1 i världen på fotosidan!
På fotosidan har de alltid varit nummer 1 ;-)

(sorry...)
Gammal 2007-02-15, 22:32
keckax

jimh skrev:
På fotosidan har de alltid varit nummer 1 ;-)

(sorry...)
Bara i Asien va? Inte i USA och Europa.

Eller va det DSLR dom nämnde?

Eller kanske jag ska gå och sova nu... Hmm.

/K
Gammal 2007-02-15, 22:50
Mankan G

Mitt inlägg och Hogans siffror missförstods lite grann. Thom Hogan avsåg den inbördes rangordningen inom Nikon. inte vs Canon eller någon annan fabrikant. Divisionen Imaging är alltså större i omsättning och vinst räknat än Industial.

Om Nikon är större än Canon på en global nivå har jag inte en susning om.....
Gammal 2007-02-15, 22:53
macrobild

Mankan G skrev:
Är du tillbaka?

Hur gick det med resten av resan? Höll utrustningen och löste sig allt?

Mankan
kolla här http://picasaweb.google.com/mikael.risedal/Zwelihle

arbetet gick bra, men det mest spännande var att jag lärde känna två Xhosa killar som gjorde att jag fick tillträde til en ny kåstad som växer fram.
Mikael
Gammal 2007-02-15, 23:42
Tyckaren

[QUOTE]Mankan G skrev:
[B]

Nu tror/vet jag ioxå att D2X inte säljs i samma volymer som D200. Gissningsvis går det 10st D200 på varje D2X, förmodligen ännu fler. D2X är en nischprodukt liksom Eos1D-serien är. De fyller sin funktion hos vissa ytterst krävande fotografer.

Det är mycket större skillnad än så.

Och som vanligt fokuserar vi oftast för mycket på vad kamerakillarna vid fotbollsmatcherna använder för kameror - Det är ju samma killar och tjejer vi ser fotografera hela tiden på de olika sportevenemangen..... Allt från 50st - 200st är de.

Det är bra med konkurrens som du skriver.

Hälsningar

Adam
Gammal 2007-02-16, 00:28
photoboy

Mina tankar om Canon vs Nikon är

Nikon D200:
+ AF-belysning
+ sex stegs omfång på över/underexponeringsratten
+ auto iso
+ auto iso med slutartidsinställning
+ bättre blixtsynktid
+ vädertätning på billig modell
- objektiven skruvas i motsols, vilket jag tycker känns ologiskt
- APS-sensor

Canon 5D
+ 24x36-sensor
+ lägre brus (om än hårfint)
+ lägre iso
+ objektiven skruvas i åt 'rätt håll', medsols

Båda:
- ingen inbyggd bildstabilisering
- ingen automatisk dammborttagning
- ingen "Pentax-knapp" (för att snabbt ställa in autovärden att utgå ifrån i manuella lägen)

Rätta mig om jag har fel..

keckax skrev:
Så ska det låta! Jag håller med till 100%!! Jag kan inte se att Canon har sprungit särskilt långt!

/K
Gammal 2007-02-16, 08:13
Mankan G

macrobild skrev:
kolla här http://picasaweb.google.com/mikael.risedal/Zwelihle

arbetet gick bra, men det mest spännande var att jag lärde känna två Xhosa killar som gjorde att jag fick tillträde til en ny kåstad som växer fram.
Mikael
Underbara bilder. Känns som det är mycket värme på den platsen trots misären. Bakom den "varma" fasaden finns det väl en rätt hård vardag.....
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.

Elinchrom ELB 500 TTL