Annons

Dum fråga: Funkar ALLA canon-objektiv till ALLA canon-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Frågan är som rubriken lyder.Jag kommer med all säkerhet att köpa någon av EOS-kamerorna och undrar om man kan använda vilka canon-objektiv som helst? Eller hur vet man vilka objektiv som passar?
 

dJb

Aktiv medlem
Det är ingen dum fråga för det gör dom nämligen inte..

Canon EF passar till alla EOS-modeller

Canon EF-S passar till 300D, 350D, 400D, 20D och 30D. De är anpassade till den mindre sensorn som sitter i dessa modeller. De passar dock inte till 1D-serien, 5D eller de äldre D30, D60 och 10D (eller de analoga EOS-husen).

Sen finns det äldre manuella objektivserier som FD och de passar inte till EOS-modellerna.
 

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Okej, hoppas du har lust att svara på det här (annars kanske du vet hur jag enkelt kan få svar på det, för det vet inte jag!):

* Vilka objektiv passar till EOS 400D förutom EF, EF-S?
* Vilka passar till EOS 5D förutom EF?

Försöker sammanfatta lite för mig själv. :)
 

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
rebecca.bergsland skrev:
Okej, hoppas du har lust att svara på det här (annars kanske du vet hur jag enkelt kan få svar på det, för det vet inte jag!):

* Vilka objektiv passar till EOS 400D förutom EF, EF-S?
* Vilka passar till EOS 5D förutom EF?

Försöker sammanfatta lite för mig själv. :)
Jahaaa, du mear att det BARA är EF och EF-S som passar till EOS400 och BARA EF som passar till EOS5D? *trög*
 

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Nu har jag letat överallt. Vilka canon-objektiv passar till vilka canon-kameror?

Sliter mitt hår här, har sökt som en galning.

Frågan är alltså som rubriken lyder! *hjälp*
 

contender

Aktiv medlem
Sen finns det ju även objektiv från andra tillverkare som passar. Som t.ex. Sigma,Tamron,Tokina. Dessa finns i olika fattning och de måste ha Canonfattning för att passa.
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Alla EF objektiv passar alla EOS-kameror.
EF-S objektiv passar bara Canons billiga dslr (300D, 350D, 400D, 20D och 30D).
 

joppis

Aktiv medlem
rebecca.bergsland skrev:
Jahaaa, du mear att det BARA är EF och EF-S som passar till EOS400 och BARA EF som passar till EOS5D? *trög*
Rebecca, det är få Canon-objektiv som har fattningen EF-S idag. Du kan hålla dig till EF-objektiv så slipper du tänka på det.

"BARA EF" är alltså en överdrift då typ 96% (siffra tagen ur luften) av sortimentet är EF.
 

bEPH

Aktiv medlem
EF-S kan man förenkla till EF-Small(men är egentligen en förkortning för annat), dvs. för små sensorer på kamerorna.
(om det nu hjälper)
 

P.R.

Aktiv medlem
Rebecca,

* 300D, 350D, 400D, 20D och 30D klarar både EF och EF-S.
* Övriga EOS-hus klarar bara EF.

Det står i namnet för vartenda objektiv om det är EF eller EF-S.

Om du är intresserad av 5D eller 1D-serien (du nämnde dem) skall du bara titta på EF-objektiv.

Om du däremot tittar på någon av kamerorna 300D, 350D, 400D (som du också nämnt), 20D eller 30D vore det ganska dumt att begränsa sig till bara EF. EF-S är speciellt anpassade till de här modellerna och har en hel del fördelar.

Om du senare någon gång vill byta till en kamera som bara klarar EF så säljer du då helt enkelt EF-S-gluggarna samtidigt med huset. Man måste inte behålla samma objektiv under hela sin livstid.

Visst kan en snickare använda en stekpanna till att slå i spikar därför att han i framtiden planerar att bli kock men det underlättar inte direkt hans arbete under alla år innan han byter yrkesbana.
 

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
P.R. skrev:
Rebecca,

* 300D, 350D, 400D, 20D och 30D klarar både EF och EF-S.
* Övriga EOS-hus klarar bara EF.

Det står i namnet för vartenda objektiv om det är EF eller EF-S.

Om du är intresserad av 5D eller 1D-serien (du nämnde dem) skall du bara titta på EF-objektiv.

Om du däremot tittar på någon av kamerorna 300D, 350D, 400D (som du också nämnt), 20D eller 30D vore det ganska dumt att begränsa sig till bara EF. EF-S är speciellt anpassade till de här modellerna och har en hel del fördelar.

Om du senare någon gång vill byta till en kamera som bara klarar EF så säljer du då helt enkelt EF-S-gluggarna samtidigt med huset. Man måste inte behålla samma objektiv under hela sin livstid.

Visst kan en snickare använda en stekpanna till att slå i spikar därför att han i framtiden planerar att bli kock men det underlättar inte direkt hans arbete under alla år innan han byter yrkesbana.
En poäng till dig för beskrivningen med snickaren och stekpannan! :)
Jag ska lägga det du skrev på minnet. TACK!
 

dosken

Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Rebecca, det är få Canon-objektiv som har fattningen EF-S idag. Du kan hålla dig till EF-objektiv så slipper du tänka på det.

"BARA EF" är alltså en överdrift då typ 96% (siffra tagen ur luften) av sortimentet är EF.
Det är faktiskt bara ca 92% Ca 54 av ca 59.

:)
 

ekemannen

Aktiv medlem
Sigma och Tamron med flera har sina egna beteckningar (motsvarande ef och ef-s) men om du är intreserad av ett av de märkena så svarar vi dig då.

/ Erik (som tycker att det finns fler än canon som gör bra objektiv till canon) !
 

joppis

Aktiv medlem
Rent krasst tycker jag man hålla sig till EF tills man känner att man behöver rejäl vidvinkel till sin APC-Sensor.

Exempelvis Canons 10-22 eller Tokinas 12-24.
 
ANNONS