Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

wikman

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Eftersom min blogg har RSS, så kan man tänka sig att de som verkligen vill veta vad som visas, prenumererar på den ;)

Sen ska jag och Magnus sitta brevid varandra och tävla om vem som kan lägga upp nyheten snabbast ;)

Här är min feed
Verkar som att Magnus vann ;-)
 

Maverick28

Aktiv medlem
Så.. Det enda som är släppt ännu så länge är alltså Canon 1DS III och en glugg samt en ny blixt..

MEN RESTEN AV DE 28 NYHETERNA DÅ!!!!! *ABSTINENS*
 

Scootie

Aktiv medlem
Digital SLR Canon EOS-1D Mark III NEW
Lens Canon EF 16-35 mm F2.8L II NEW
Accessory Feb 22 Canon Speedlite 580EX II NEW
Accessory Feb 22 Canon Original Data Security Kit OSK-E3 NEW
Accessory Feb 22 Canon Wireless Transmitter WFT-E2 NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon PowerShot TX1 NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon Digital ELPH SD1000 NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon Digital ELPH SD750 NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon PowerShot A570 IS NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon PowerShot A560 NEW
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Scootie skrev:
Digital SLR Canon EOS-1D Mark III NEW
Lens Canon EF 16-35 mm F2.8L II NEW
Accessory Feb 22 Canon Speedlite 580EX II NEW
Accessory Feb 22 Canon Original Data Security Kit OSK-E3 NEW
Accessory Feb 22 Canon Wireless Transmitter WFT-E2 NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon PowerShot TX1 NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon Digital ELPH SD1000 NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon Digital ELPH SD750 NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon PowerShot A570 IS NEW
Consumer Digicam Feb 22 Canon PowerShot A560 NEW
Skulle det inte vara 27 nyheter? För hoppas att det bästa är kvar då :)
 

Maverick28

Aktiv medlem
Skall det bli så att 400D forsättr att ha högre upplösning än Prosumet kameran eller??? *förvirrad*

Snacka om en tummetot idag då ;-)

Sedan är det ju så att det bästa är lanserat först med 1D III :) och nya 580 blixten samt gluggar..
 

Maverick28

Aktiv medlem
Men alltså....
De6t kan inte vara aallt för idag???
De har väl i pressmedelandena själva pratat om 27 nyheter...
Visst kanske allt inte är redovisat här men vi är väl rätt långt från den siffran eller har det kommit 10 skrivare???
 

StaffanW

Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Någon som vet om 10mp sensorn är samma i 400D och den nya 1D?

Egentligen är det inga nyheter på systemkamerasidan, "bara" fem uppdateringar.
Det är inte samma sensor.
Sensorn på 1D är större, och har därmed större enskillda pixlar. Skillnaderna mot 400D verkar vara (om man tittar på specen):
- brännviddsförlängning på 1.3 mot 1.6 för 400D
- ISO 3200 som standard och möjlighet till 6400
- 14 bitars färgdjup (bättre täckning i skuggor och högdagrar)

Så det är nog relativt stor skillnad (som sagt, allt är relativt).
 

Anders Östberg

Guest
Tror ni underskattar hur stor uppdateringen till 1D III egentligen är, det är *massor* av bra funktioner, bättre AF, högre ISO m.m. Jag tror detta blir en superkamera för sportfotografen, om det så bara är ett steg bättre brus effektivt sett så är det en jätteförbättring och i svåra ljusförhållanden skillnaden mellan nätt och jämt användbara bilder till rätt OK kvalitet.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Maverick28 skrev:
Men alltså....
De6t kan inte vara aallt för idag???
De har väl i pressmedelandena själva pratat om 27 nyheter...
Visst kanske allt inte är redovisat här men vi är väl rätt långt från den siffran eller har det kommit 10 skrivare???
Om jag räknat rätt på Canons hemsida, så har jag hittat runt 20 nyheter (skrivare, objektiv, digitala kompaktkameror mm). Ser lite mörkt ut för en 40D idag...
 

Zoso

Aktiv medlem
Väntar Canon så här länge på att släppa information om 40D så måste det ju vara något i hästväg till kamera, men jag tvivlar....

Vi får nog vänta tills EOS 20 Years Anniversary i vår, men då tror jag faktiskt på en 3D ! Ingen 40D alls alltså.

/kent
 

Maverick28

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Väntar Canon så här länge på att släppa information om 40D så måste det ju vara något i hästväg till kamera, men jag tvivlar....

Vi får nog vänta tills EOS 20 Years Anniversary i vår, men då tror jag faktiskt på en 3D ! Ingen 40D alls alltså.

/kent
Okej... Men har jag missat något eller är det inte så att Nikon gått om Canon på Prosumer marknaden??? Och att det i det skenet vore definitivt tid att uppdatera 30D eller??
Hur länge har 30D hängt med??? Sa de inte redan vi introduktionen av 400D något om att enna skall bytas ut uppdateras??
 

theseal

Aktiv medlem
Vi får väl höra vad jeppe har att säga om vad Canon säger på sin presskonferns som PÅGÅR JUST NUU!!

1D mk III verkar ju mer än lovligt ball med alla sina funktioner och sin "all new" konstruktion.


Vet inte om jag hoppas att 40D är revolutinerande eller om det är en "carry over" från 30D, så man kan sitta nöjd med sin 20D.....

spännande är det iallfall...
 

Maverick28

Aktiv medlem
theseal skrev:
Vi får väl höra vad jeppe har att säga om vad Canon säger på sin presskonferns som PÅGÅR JUST NUU!!

*LER* Ja.. Jag vet att den pågår nu ;-) men ändå....

Som sagt vi får se.. annars lär ju en herr wahlström få mer frågor om detta än om 1D III i eftermiddag ;-)
 

SixBySix

Aktiv medlem
Förmodligen släpps många fler nyheter i samband med focus imaging, några dagar innan PMA. Gissningsvis den 6:e mars. Jag tror fortfarande på 40D till PMA, förmodligen med någon eller några objektivnyheter 400/5,6L IS, 100-400/4L IS. Det är bara Canon som gillar att hålla oss på sträckbänken.
5Dn (alt. 3D, 7D) och 1DsMkIII är lite svårare att sia om. Mycket möjligt att de dröjer till augusti, speciellt 5Dn som lika gärna skulle kunna dröja till feb 2008 med tanke på dess unika ställning (tyvärr eftersom det är 5Dn som jag hade hoppats allra mest på.. tålamod är en dygd ;-)

Jag tror också fortfarande på en del uppdateringar av riktigt gamla objektiv-konstruktioner inom snar framtid, 20/2,8, 24/2,8, 28/2,8, 35/2, 50/1,8II, 50/1,4. Kanske rent av med APS-C varianter (eftersom det på L sidan redan finns fina alternativ till 1D serien (24/1,4L, 35/1,4, 50/1,2, 85/1,2).
Den enda fasta brännvidden som ännu släppts till 1,6x crop är ju 60/2,8 macro. Trotts att zoomobjektiven är absolut viktigast numer för tiden, tror jag inte man väljer att skrota fasta brännvidder helt, främst pga möjligheterna till bra ljusstyrka och kort skärpedjup, fin bokeh, samt smidigt storlek. Kanske 12/4, 15/2,8, 22/2 och en 30/1,4. Hmm, kanske lite önsketänkande, men den som lever får se. Sådana APS-C varianter har dock förmodligen en så pass liten marknad att den inte har hög prioritet och således kan dröja ytterligare 1-3år, om den överhuvud taget blir av.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Blir spännande att se hur Canon har löst "live-view"(LV) och ISO 6400 på 1DMkIII. Om LV använder ordinarie sensorn, och inte en extra sensor, verkar det ju som om man har gjort stora förändringar i CMOS konstruktionen.
Likaså ISO 6400. Det verkar ju knappast troligt att de släpper en sådan spec utan att bilderna håller riktig Canon standard i kvalitet. Det tyder också på stora framsteg i CMOS konstruktionen, och inte bara nya microlinser och förbättrad bildbehandling i Digic III processorn. Allt detta tyder på att 40D och såsmåningom 5Dn kan bli högst trevliga överraskningar, långt bortom besvikelsen med n- uppdateringen som blev 30D istället för den mer lämpliga benämningen 20Dn.
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
SixBySix skrev:
../ Det tyder också på stora framsteg i CMOS konstruktionen /..
Lite konstigt att dom släpper sådana uppdateringar i en proffsmodell direkt. Innan har väl prosumer kamerorna fungerat lite som test-objekt med ny teknik innan man släpper den till pro-segmentet.

T.ex. joysticken som först kom på 20D/30D och nu på en proffsmodell, samma sak med ögonstyrning av autofokusen (även om den aldrig nådde proffsmodellerna).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS