Annons
Gammal 2014-07-06, 18:50
rajjejosefsson

Nybörjare, Filter för semestern
Undrar vad för filter man borde ha med sig till thialand när man åker, tänkte då de är ofta sol på semestern, har kollat runt men vet inte vilket man borde börja med, är inne på ND4 lite just nu.

nikon d7000 med nikkor 18-105 ED VR
Gammal 2014-07-06, 19:15
Znapper

Det beror ju på vad du ska foto förstås, jag fotar det mesta utan filter i de flesta sammanhang, men ett polarisationsfilter åker på då och då om jag vill få bort reflexer i fönster eller vatten t.ex. så kanske ett sådant kan vara intressant, det lär ju vara en del sol i Thailand har jag hört.
Gammal 2014-07-06, 20:07
rajjejosefsson

Znapper skrev: Det beror ju på vad du ska foto förstås, jag fotar det mesta utan filter i de flesta sammanhang, men ett polarisationsfilter åker på då och då om jag vill få bort reflexer i fönster eller vatten t.ex. så kanske ett sådant kan vara intressant, det lär ju vara en del sol i Thailand har jag hört.
Tänker ju fota allt möjligt när ja är iväg så blir ju endel ute i solen och vid havet och sen natur och annat kul man hittar under resan, som du säger du behövs de inte alltid. men är de för att kunna ha längre slutar tider kanske ja ändå inte behöver de då ja inte har stativ med mig? eller är det bra ändå?

vad för dimension är det jag ska ha till min 18-105? står nått om 68 på objektivet men hittar bara 67 när ja söker på nd4 filter men kanske är det?
Vilken prisklass ska man lägga på? eller har någon någon länk till en bra sida för just filter med bra pris helst :)

Senast redigerad av rajjejosefsson den 2014-07-06 klockan 20:23.
Gammal 2014-07-06, 21:32
Znapper

Det är 67mm du ska ha, och stativ är nog att rekommendera med ND-filter om du inte kan hitta något lämpligt att lägga kameran på, men det blir ju långt ifrån lika flexibelt. Prisjakt är ju ett bra ställe för den som letar bästa pris på grejer. Men fotografering, har jag märkt, är inte en billig hobby :)
Gammal 2014-07-06, 22:06
LasseGurra

Skippa ND-filter och köp ett Polariseringsfilter i stället för fotografering i Thailand.
Gammal 2014-07-06, 22:40
rajjejosefsson

LasseGurra skrev: Skippa ND-filter och köp ett Polariseringsfilter i stället för fotografering i Thailand.
okej vad är detta för filter då? förklara lite mer, är rätt ny på kamera över huvudtaget
Gammal 2014-07-06, 22:54
LasseGurra

rajjejosefsson skrev: okej vad är detta för filter då? förklara lite mer, är rätt ny på kamera över huvudtaget
Här är en förklaring till vad ett polarisationsfilter är.
http://www.fotosidan.se/cldoc/polarisationsfilter-2.htm
Gammal 2014-07-06, 23:13
Tokoza

ND filter är ganska överflödig till Nikon18-105mm då objektivet är ganska ljussvag. Du har också 1/8000s som kortaste slutartid på D7000 vilket också minskar behovet.
Gammal 2014-07-06, 23:18
Tokoza

Håller med om att det är ett polarisationsfilter du bör ha istället. Detta filter tar bart en del av reflektionerna varmed färger förstärks. Men du bör använda det med viss försliktighet, dvs kan vara bra att "backa" lite då man ställer in styrkan på pol.filtret (annars finns det risk att effekten blir något överdriven). Säkert också bra att välja ett pol.filter av högre kvalité då dessa förmodligen ger mindre färgskiftningar vid kortare brännvidd.
Gammal 2014-07-08, 11:09
rajjejosefsson

Tokoza skrev: Håller med om att det är ett polarisationsfilter du bör ha istället. Detta filter tar bart en del av reflektionerna varmed färger förstärks. Men du bör använda det med viss försliktighet, dvs kan vara bra att "backa" lite då man ställer in styrkan på pol.filtret (annars finns det risk att effekten blir något överdriven). Säkert också bra att välja ett pol.filter av högre kvalité då dessa förmodligen ger mindre färgskiftningar vid kortare brännvidd.

okej vilken prisklass/märke är att rekommendera på detta filter?
Gammal 2014-07-08, 12:07
AWid

Fråga
rajjejosefsson skrev: okej vad är detta för filter då? förklara lite mer, är rätt ny på kamera över huvudtaget
Men om du inte exakt vet vad du vill åstadkomma för effekt med ett filter framför kameran är det väl bättre att inte ha något filter alls - eller? Extra glasbitar framför kameran är bara till nackdel om det inte är någon särskild effekt man vill uppnå.
Gammal 2014-07-08, 17:03
rajjejosefsson

AWid skrev: Men om du inte exakt vet vad du vill åstadkomma för effekt med ett filter framför kameran är det väl bättre att inte ha något filter alls - eller? Extra glasbitar framför kameran är bara till nackdel om det inte är någon särskild effekt man vill uppnå.
Det stämmer dock men när ja läst om filterna så är det väll polarisationsfilter som skulle vara shysst att ha då de kommer bli mycket bilder på vatten i thailand sen tycker ja bilderna ser skönare ut när naturen blir mer grönare och himlen blåare. lägga nån hungrig på det känns inte som helt onödigt.
Sen om ja tar med stativ och vill köra på långa slutartider så blir väll det detsamma för det om inte bättre?
Gammal 2014-07-08, 19:05
Tokoza

rajjejosefsson skrev: okej vilken prisklass/märke är att rekommendera på detta filter?
Runt 700 kr gav jag för Kenko Zeta Wideband c-pl 67mm (nytt från Ebay). Detta filter funkade riktigt fint med Nikon 16-85mm. Har också Hoya HD cir-pl och Hoya hd2 cir-pl av lite mindre diameter. Dessa HD filter har fördelen att de inte blockerar riktigt lika mkt ljus. Vanligen blir ljusbortfallet omkring 2 stop, med HD blir istället omkring 1 stop bortfall.
Gammal 2014-07-08, 19:16
LasseGurra

rajjejosefsson skrev: Det stämmer dock men när ja läst om filterna så är det väll polarisationsfilter som skulle vara shysst att ha då de kommer bli mycket bilder på vatten i thailand sen tycker ja bilderna ser skönare ut när naturen blir mer grönare och himlen blåare. lägga nån hungrig på det känns inte som helt onödigt.
Sen om ja tar med stativ och vill köra på långa slutartider så blir väll det detsamma för det om inte bättre?
Färgerna kan du ställa direkt i kameran ex Landskap för landskapsbilder. Jag anväder mitt pollfilter till för att ta bort blänk i vatten, blå himmel och kunna fota genom fönster.
Köpte mitt Hoya filter i just Thailand😏 men det är ingen större vinst med att köpa där tror det kostade 800kr
Gammal 2014-07-08, 19:42
rajjejosefsson

Jo men fota genom fönster gör man ju ibland eller ahh om man kan är de ju bra, och få bort blänk på vatten vill ja helst göra med, samt blå himmel. så ja ska kolla runt lite på ebay å se om ja hittar nått nu bara :)
Så det är Hoya hd2 cir-pl som är att rekommendera? hittar endast för 1000 så känns lite väl dyrt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.

Miops Capsule360