Annons
Gammal 2016-01-16, 21:31
Eva GH

Tips för bättre skärpa
Hoppas jag hamnat i rätt forum. Jag vill så gärna förstå varför jag inte lyckas få till det där sista som krävs för knipskarp skärpa. Vad gör jag för fel? På bilden som finns på länken nedan tycker jag att jag har tänkt på "allt". Fint dagsljus (även om den mindre hackspetten sitter lite i skugga); liten bländare (f/10), en fokuspunkt (som enligt markering sitter rätt), hyfsat snabb tid (1/400 s)...

Är tacksam för alla tips för att komma vidare! Vad ska jag öva på, förbättra, förändra?

http://www.fotosidan.se/gallery/view...entstab&set=lp
Gammal 2016-01-16, 22:00
joyn

Har du "ställt in" skärpan för objektiv och hus med något verktyg? exempelvis https://shop.aifo.se/sv/?id=SLC100
Jag fick det gjort på mitt förra hus med ett par objektiv hos Nikon i Solna, och det var stor skillnad före och efter.
Gammal 2016-01-16, 22:15
djungel

Eva GH skrev: Hoppas jag hamnat i rätt forum. Jag vill så gärna förstå varför jag inte lyckas få till det där sista som krävs för knipskarp skärpa. Vad gör jag för fel? På bilden som finns på länken nedan tycker jag att jag har tänkt på "allt". Fint dagsljus (även om den mindre hackspetten sitter lite i skugga); liten bländare (f/10), en fokuspunkt (som enligt markering sitter rätt), hyfsat snabb tid (1/400 s)...

Är tacksam för alla tips för att komma vidare! Vad ska jag öva på, förbättra, förändra?

Har du efterbehandlat något? De skarpa bilder man ofta ser har som regel behandlats ganska mycket i lightroom/photoshop. Jag tycker din bild har bra detaljer som kan skärpas upp lite extra.
Gammal 2016-01-16, 22:16
Hankki

Nu känner jag inte till nikons objektiv men hur stabilt sitter kameran och objektivet på stativet? Spegeln kan ju medföra lite "gung" när den fälls upp vid fotograferingen. Hur är bilden skärpt i efterbehandlingen?
Till er som undrar vad jag rabblar om stativ så står det vid bilden.
Gammal 2016-01-16, 22:18
Benny p

Eva GH skrev: Hoppas jag hamnat i rätt forum. Jag vill så gärna förstå varför jag inte lyckas få till det där sista som krävs för knipskarp skärpa. Vad gör jag för fel? På bilden som finns på länken nedan tycker jag att jag har tänkt på "allt". Fint dagsljus (även om den mindre hackspetten sitter lite i skugga); liten bländare (f/10), en fokuspunkt (som enligt markering sitter rätt), hyfsat snabb tid (1/400 s)...

En sån liten krabat gör många små snabba rörelser. Så det behövs en snabb slutartid. 1/400 är nog lite för lång tid. Det dubbla 1/800 dels sekund eller snabbare behövs. Testa bländare 5/6 så får du en avsevärt snabbare tid och en snyggare bokeh
Gammal 2016-01-16, 22:25
Eva GH

djungel skrev: Har du efterbehandlat något? De skarpa bilder man ofta ser har som regel behandlats ganska mycket i lightroom/photoshop. Jag tycker din bild har bra detaljer som kan skärpas upp lite extra.
Tack för svar! Njae, jag har beskurit och jobbat lite med högdagrar, vita och svärta. Övertoningsfilter i nedre hörnet för att lugna ner röran av grenar. När jag testat extra skärpa i PS ser det bara mysko ut. Det finns ju flera varianter, men jag får erkänna att jag inte hittat rätt eller förstått hur de ska användas. Är det ändå det jag ska titta vidare på? /Eva
Gammal 2016-01-16, 22:34
Eva GH

joyn skrev: Har du "ställt in" skärpan för objektiv och hus med något verktyg? exempelvis https://shop.aifo.se/sv/?id=SLC100
Jag fick det gjort på mitt förra hus med ett par objektiv hos Nikon i Solna, och det var stor skillnad före och efter.
Nej det har jag inte gjort professionellt. Har testat själv enligt ett tips på nätet. Det blev inte sämre ... ☺️
Gammal 2016-01-16, 22:40
Eva GH

DRIVER skrev: En sån liten krabat gör många små snabba rörelser. Så det behövs en snabb slutartid. 1/400 är nog lite för lång tid. Det dubbla 1/800 dels sekund eller snabbare behövs. Testa bländare 5/6 så får du en avsevärt snabbare tid och en snyggare bokeh
Tack, men åh... Såå många kombinationer att fatta beslut om i fält. Idag tänkte jag just på att inte ha så stor bländare som jag brukar/brukat välja. Att ha mindre bländare var ett tips jag läst just för bättre skärpa. Men sant. Tappar tid och definitivt bokeh, det håller jag med om.
Gammal 2016-01-16, 22:42
Tonyeagle

efterbehandling
För det första är 1/400 ingen snabb tid för fåglar som rör sig ryckigt. Här är det dock mest fråga om bristfällig efterbehandling. Lite oskarp mask ger detta resultat som ser hyfsat skarpt ut.
Bifogade bilder
Gammal 2016-01-16, 22:43
J O Härnström

Det ser inte ut att vara något fel på skärpan tekniskt sett. Ljuset är hårt och platt och det påverkar skärpeintrycket. Med ett modelerande ljus kan det bli annorlunda.

Bakgrunden är mycket avgörande för denna typ av fågelbilder. En stor bländaröppning är en stor fördel för att frilägga fågeln mot en oskarp bakgrund.
Gammal 2016-01-16, 22:44
hne

Du hade fått mer mikroskopiska skuggor av fjäderdräktens struktur om fågeln suttit vänd åt andra hållet.
http://www.clarkvision.com/articles/lighting.part4/
Gammal 2016-01-16, 22:48
Eva GH

Tonyeagle skrev: För det första är 1/400 ingen snabb tid för fåglar som rör sig ryckigt. Här är det dock mest fråga om bristfällig efterbehandling. Lite oskarp mask ger detta resultat som ser hyfsat skarpt ut.
Ok. Snabbare tid (så långt ett zoom-objektiv på f/5.6 tillåter). Men, "oskarp mask" ... Var kan jag lära om det? Har sett i FS, men vet inte om jag prövat. Vet i alla fall inte vad det gör eller hur jag kan använda. Tack!!
Gammal 2016-01-16, 22:50
Tonyeagle

Hur skärper du
Vet inte hur du efterskärper dina bilder? Det finns mycket att läsa om detta om du googlar lite. Finns säkert här på FS också.
Gammal 2016-01-16, 22:51
J O Härnström

Eva GH skrev: Ok. Snabbare tid (så långt ett zoom-objektiv på f/5.6 tillåter). Men, "oskarp mask" ... Var kan jag lära om det? Har sett i FS, men vet inte om jag prövat. Vet i alla fall inte vad det gör eller hur jag kan använda. Tack!!
Det finns ingen rörelse- eller skakningoskärpa i bilden så det behövs ingen kortar tid i detta fall.
Gammal 2016-01-16, 22:51
J O Härnström

Jag drog in bilen i PS och justerade mellantonerna i "nivåer/levels", lite mörkare och genast mer skärpa i bilden. (Om man städar i bakgrunden med klonverktyget så lyfter fågeln ytterligare)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:37.

Lastolite Chromakey