Annons

Akut hjälp med skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucretiaa

Avslutat medlemskap
Hej alla!
Jag behöver lite akut hjälp med min skrivare som krånglar. Jag är verkligen inte insatt i det här med att skriva ut bilder. Kan i princip ingenting.
Jag har en Canon Pixma MG6250. Har haft den i lite mer än ett år och den har fungerat superbra. Men nu vill den inte riktigt som jag vill och jag vet inte vad jag gör för fel.
Jag behandlar många utav mina bilder i photoshop och jag har ALLTID kunnat skriva ut bilderna som jag pillat med i ps tidigare men nu när jag vill skriva ut dessa bilder så fungerar det inte. Bilden som brukar visas på skärmen på skrivaren är bara ett stort frågetecken och trycker jag på skriva ut ändå så skrivs inget ut. Och jag sparar alltid bilderna i JPEG och jag har testat ifall storleken på bilden har någon betydelse men nej, det blir ingen skillnad.
Jag har alltid kunnat göra detta tidigare utan problem. Och jag behöver verkligen fixa detta så fort som möjligt!
Nån som har någon aning om vad jag gör för fel?
Är supertacksam för svar!!
 

reboot81

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag behöver lite akut hjälp med min skrivare som krånglar. …
Skriver du ut från datorn eller från minneskort? PC / Mac? Är det uppdaterat? Skriver du ut trådlöst eller via USB-sladd? Är skrivardrivrutinerna uppdaterade? Kan du skriva ut från ett annat program, tex ett textdokument? Kan du scanna?
Kommer det ut ett tomt papper eller händer ingenting? Har du provat att starta om skrivare & dator?
Är skrivarkön tom? Kan du skriva ut från en annan dator? Kan du minnas att du ändrat på något sedan sist du skrev ut?

Många frågor men lite svårt att ge råd när man bara vet vilken typ av skrivare och att den inte fungerar. Svara gärna på de frågor du kan här ovanför så ska det nog lösa sig!
 

Lucretiaa

Avslutat medlemskap
Skriver du ut från datorn eller från minneskort? PC / Mac? Är det uppdaterat? Skriver du ut trådlöst eller via USB-sladd? Är skrivardrivrutinerna uppdaterade? Kan du skriva ut från ett annat program, tex ett textdokument? Kan du scanna?
Kommer det ut ett tomt papper eller händer ingenting? Har du provat att starta om skrivare & dator?
Är skrivarkön tom? Kan du skriva ut från en annan dator? Kan du minnas att du ändrat på något sedan sist du skrev ut?

Många frågor men lite svårt att ge råd när man bara vet vilken typ av skrivare och att den inte fungerar. Svara gärna på de frågor du kan här ovanför så ska det nog lösa sig!
Jag skriver ut från minneskort eller usbminne. Jag har PC. Vet ej om det är uppdaterat något utav det. Jag kan skriva ut textdokument och scanna. Det kommer ut ett tomt papper. Ja, det har jag testat. Ja, skrivarkön är tom. Jag använder bara minneskort eller usbminne när jag skriver ut så jag har aldrig testat med någon dator. Jag har inte ändrat nånting.
Tack snälla för att du försöker hjälpa mig!
 

reboot81

Aktiv medlem
Bra, då vet vi att själva skrivaren fungerar, den kan skriva ut. Kan du prova att skriva ut från datorn? Möjligtvis behöver du installera drivrutiner, de finns hos Canon.se

Ett frågetecken betyder troligtvis att det inte är ett godkänt filformat på bilden.

Från instruktionsboken:
Printable Image Data
This machine accepts images taken with a camera compliant with the Design rule for Camera File system (Exif 2.2/2.21/2.3 compliant), TIFF (Exif 2.2/2.21/2.3 compliant). Other image or movie types such as RAW images cannot be printed.
The machine accepts images scanned and saved with the machine when Doc.type is set to Photo and Format is set to JPEG (file extension ".jpg").
Så bilder du sparar på från datorn till minneskortet stöds uttryckligen ej. Men med USB står det inget om filformat.
 

AFJ

Aktiv medlem
Eftersom det har funkat förut med bilder som redigerats i Photoshop och sparats ner så är min gissning att du gjort något förändring i PS. Enligt den citerade texten så krävs ju t ex en viss EXIF-version, etc.

Jag har inte PS men jag gissar att du har en mängd olika parametrar du kan välja när du sparar som JPG och att du måste börja prova med dessa.

Men, varför kopplar du inte skrivaren till datorn? Det borde ju vara det bästa, då kan du skriva ut direkt från Photoshop och slipper omvägen.

Funktionen i skrivaren för att kunna skriva ut från minneskort är väl främst tänkt för den som inte redigerar sina bilder eller den som är på "resande fot" och bara har bilderna på ett minne. Har man datorn tillgänglig är det väl oftast bäst att koppla den till skrivaren?
 

Lucretiaa

Avslutat medlemskap
Eftersom det har funkat förut med bilder som redigerats i Photoshop och sparats ner så är min gissning att du gjort något förändring i PS. Enligt den citerade texten så krävs ju t ex en viss EXIF-version, etc.

Jag har inte PS men jag gissar att du har en mängd olika parametrar du kan välja när du sparar som JPG och att du måste börja prova med dessa.

Men, varför kopplar du inte skrivaren till datorn? Det borde ju vara det bästa, då kan du skriva ut direkt från Photoshop och slipper omvägen.

Funktionen i skrivaren för att kunna skriva ut från minneskort är väl främst tänkt för den som inte redigerar sina bilder eller den som är på "resande fot" och bara har bilderna på ett minne. Har man datorn tillgänglig är det väl oftast bäst att koppla den till skrivaren?
Har inte möjlighet att koppla den till datorn tyvärr.
Jag är fortfarande inte så mycket klokare trots svaren ni gett mig.
Men tänkte att det kanske har något att göra med att jag har testversionen på 30 dagar av photoshop. Kanske är det någon slags blockering eller något eftersom jag ej betalat för det?
Bara en tanke som kom upp...
 

AFJ

Aktiv medlem
Har inte möjlighet att koppla den till datorn tyvärr.
Jag är fortfarande inte så mycket klokare trots svaren ni gett mig.
Men tänkte att det kanske har något att göra med att jag har testversionen på 30 dagar av photoshop. Kanske är det någon slags blockering eller något eftersom jag ej betalat för det?
Bara en tanke som kom upp...
Du skrev ju att du haft skrivaren i mer än ett år och att det alltid funkat förut även när du använt PS.

Nu säger du att du har en 30 dagars testversion av PS - har du bytt version?
 

Smw

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag behöver lite akut hjälp med min skrivare som krånglar. Jag är verkligen inte insatt i det här med att skriva ut bilder. Kan i princip ingenting.
Jag har en Canon Pixma MG6250. Har haft den i lite mer än ett år och den har fungerat superbra. Men nu vill den inte riktigt som jag vill och jag vet inte vad jag gör för fel.
Jag behandlar många utav mina bilder i photoshop och jag har ALLTID kunnat skriva ut bilderna som jag pillat med i ps tidigare men nu när jag vill skriva ut dessa bilder så fungerar det inte. Bilden som brukar visas på skärmen på skrivaren är bara ett stort frågetecken och trycker jag på skriva ut ändå så skrivs inget ut. Och jag sparar alltid bilderna i JPEG och jag har testat ifall storleken på bilden har någon betydelse men nej, det blir ingen skillnad.
Jag har alltid kunnat göra detta tidigare utan problem. Och jag behöver verkligen fixa detta så fort som möjligt!
Nån som har någon aning om vad jag gör för fel?
Är supertacksam för svar!!

Hej !

Vad heter bilden du försöker skriva ut i "efternamn" ?
( psd, jpg, png osv )

Kan du öppna bilden i datorns bildvisare ?

//MW
 

Lucretiaa

Avslutat medlemskap
Du skrev ju att du haft skrivaren i mer än ett år och att det alltid funkat förut även när du använt PS.

Nu säger du att du har en 30 dagars testversion av PS - har du bytt version?
Formaterade om datorn för ett tag sedan och har ej installerat vanliga ps än utan använt mig av testversionen den senaste månaden!
 

AFJ

Aktiv medlem
Formaterade om datorn för ett tag sedan och har ej installerat vanliga ps än utan använt mig av testversionen den senaste månaden!
OK, så med testversionen har det aldrig funkat, men med din "vanliga" version har det alltid fungerat?

Jag tror inte det är versionerna i sig som är skillnaden utan de inställningar du har när du väljer "spara som"
 

reboot81

Aktiv medlem
…Jag kan skriva ut textdokument och scanna. Det kommer ut ett tomt papper. Ja, det har jag testat. Ja, skrivarkön är tom.… Jag har inte ändrat nånting.
Du kan skriva ut textdokument och scanna, varför kan du inte då skriva ut en bild?
Om du har en skrivarkö har du ju en installerad skrivare!
Det kommer ut ett tomt papper - kanske slut på bläck?

Inte ändrat nånting? - du har ju för 17 formaterat om datorn... suck.
 

afe

Aktiv medlem
TS skrev att hon bara skrivit ut från minneskort eller USB tidigare, och då borde det väl inte spela någon roll om hon så eldat upp datorn?
 

AFJ

Aktiv medlem
TS skrev att hon bara skrivit ut från minneskort eller USB tidigare, och då borde det väl inte spela någon roll om hon så eldat upp datorn?
Om det vore så att hon skriver ut originalbilderna direkt från kameran - ja då har du förstås rätt.

Nu skriver hon att det inte är originalfiler utan bilder som hon "pillat med i PS" och då är datorn relevant.
 
ANNONS