Annons

Tillstånd för att använda bilder / konstverk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puretania

Ny medlem
Hej. Som rubriken lyder behöver jag tillstånd till en bok jag ska trycka. Problemet är att några av konstverken, bilder på artister samt skivomslagen. Vissa mailar jag utan att få svar. Vissa är okända och finns ingen man kan fråga... Finns det någon praxis att ändå licensiera dessa bilder och betala om upphovsmannen ger sig till känna ? Jag kan reglerna om det finns någon att kontakta .... Men om det inte finns någon ? Kan man ändå använda materialet eller är man körd då ? =)
Tacksam för tips.
Ps. Vet inte om det är samma lagar på foton som tavlor etc ?
 

iSolen.se

Guest
Hej. Som rubriken lyder behöver jag tillstånd till en bok jag ska trycka. Problemet är att några av konstverken, bilder på artister samt skivomslagen. Vissa mailar jag utan att få svar. Vissa är okända och finns ingen man kan fråga... Finns det någon praxis att ändå licensiera dessa bilder och betala om upphovsmannen ger sig till känna ? Jag kan reglerna om det finns någon att kontakta .... Men om det inte finns någon ? Kan man ändå använda materialet eller är man körd då ? =)
Tacksam för tips.
Ps. Vet inte om det är samma lagar på foton som tavlor etc ?
Vissa kanske du kan köpa via olika bildbyråer, dessutom billigt.

istock, shutterstock etc etc
 

Puretania

Ny medlem
Tackar alla för inputs och tips.
@fotobollfoto det var det jag tänkte på... Hur gör tex alla tidningar när dom recenserar en skiva och publiserar omslaget brevid ? Tänker tex när Rolling Stones lägger upp dom 100 bästa skivorna och omslagen brevid Har väldigt svårt att se att dom söker tillstånd för varje enskild bild?!

@bromesko Jag är inte helt inne i den här världen. Var är bus =) ?

@iSolen.se Tack för tips. Har köpt allt jag kan få tag i den vägen...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är inte expert på lagtexten. Men man kan väl forska vidare i nedan urklipp. (min fetning).

Återgivning av konstverk och byggnader
23 § Offentliggjorda konstverk får återges
1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte,
2. i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form och
3. i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelse för en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation.

Första stycket gäller endast om återgivningen sker i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (2005:359).

24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,
2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller
3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.
 

Puretania

Ny medlem
@fotobollfoto Stort tack. Får försöka forska vidare i det här. Borde finnas någon som jobbar på någon tidning som kan svara iom att dom gör exakt det här väldigt ofta =)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tackar alla för inputs och tips.
@fotobollfoto det var det jag tänkte på... Hur gör tex alla tidningar när dom recenserar en skiva och publiserar omslaget brevid ? Tänker tex när Rolling Stones lägger upp dom 100 bästa skivorna och omslagen brevid Har väldigt svårt att se att dom söker tillstånd för varje enskild bild?!
Skivbolaget brukar bara bli glada för uppmärksamhet och förmedlar bilderna på omslagen högupplöst. Samma med förlag och deras böcker.

Som fotobollfoto anger får man publicera en bild/konstverk om man gör en recension i ett tryckt medium. Man får dessutom använda bilder om det rör en nyhet, ex "Rollings Stones skiva sålde guld".


@bromesko Jag är inte helt inne i den här världen. Var är bus =) ?
De registrerar bland annat konstverk och ordnar med ersättning till upphovspersonen. http://www.bildupphovsratt.se/
 
ANNONS