Annons

Sekonic L-358 eller Auto Meter IVF?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Nån som har erfarenhet av nån av dessa mätare?

Funderar på att köpa någon av dessa från USA, dem ligger i ungefär samma pris ca 2000:- SEK, och nu funderar jag bara på vilken som är "bäst"

Allvarligt...starta inget märkeskrig nu.

Jag behäver en som kan mäta infallande/blixt infallande+blixt och en som är lättarbetad.

Det ska även vara vädertålig då jag ofta är ute i snön eller dåligt väder å fotar...

Har alldrig jobbat med handhållen mätare förr, men vet hur man gör.

TIPS!??

Eller varför inte en Sekonic L-308 B-ii Digital Flash Meter för ca 1600:- !!!!!!???

Fast den verkar inte klara flera blixtar samtidigt?
 
Senast ändrad:

ols

Aktiv medlem
sekonic flashmate l-308B

nu vet jag inte om det är samma som du skrev men den har då inga problem med flera blixtar.

fördelar billig, liten.

nackdelar ???? kanske inte lika bra som dyrare men......
 

ols

Aktiv medlem
"Flash Multiple Cumulative"

nej jag tror inte det......men är inte bergsäker

om du kör via synccorden så är det bara att ansluta en hel hög så borde det inte vara några som helst problem.

har kört en huvudblixt via cord o 3 trådlösa som löser via huvudblixten tidigare.

kör numera 2 likadana den ena via cord och den andra via huvudblixten (trådlöst).

har inte märkt att den skulle mäta fel nångång.


Cumulative fanns inte med i mitt lexicon....så frågan är vad det betyder egentligen.....
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
johanfalkman skrev:
Där står det att den inte klarar "Flash Multiple Cumulative" är inte detta när man mäter flera blixtar?, kanske inte precis samtidigt, men om dem synkar lite olika?
Självklart kan alla blixtmätare mäta hur många blixtar som helst under en utlösning (det lät snuskigt!) eftersom det enda som är intressant då är ett slutgiltigt exponeringsvärde.

Jag tror Flash Multiple Cumulative innebär att man kan mäta flera blixtar efter varandra för att få ett totalvärde. T.ex, när jag assisterade en fotograf skulle vi plåta en stereo i storformat. Kräver små bländare för skärpedjup och flera blixtar som slår efter varandra. Så man mäter först ett utslag med blixtarna och sedan hur mycket ljuset ökar om man slår en gång till. Processen kan upprepas ett gäng gånger, fiffigt om man inte har tillräkligt kraftiga blixtar. Funkar dock bara på stillastående grejer.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Jo det var precis det som jag trodde att det var, frågan är om man klarar sig utan det...hmm...skulle tror att jag gör det.

Det blir nog en sån...

Är det nåt annat som denna saknar som man inte kan vara utan?
 
ANNONS