Annons

Hur kritisera bilder????

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag sitter och tittar på nya bilder varje dag och fick ett ryck och tyckte till lite om ett par bilder som jag av olika orsaker gillade. Det är enormt skiftande kvalitet på bilderna och man kan ju inte kritisera ett proffs på samma sätt som man kritiserar en novis. Det är ju oftast inte svårt att lista ut hur pass erfaren fotograf det handlar om när man ser bilderna. Man kan ge uppmuntrande konstruktiv kritik till de som är i början av fotokunnandet och sen vara mer kritisk då man ser att fotografen har mer erfarenhet. Jag tycker det är jättesvårt att kritisera bilder men tycker det är jättekul att få kritik själv...alltså måste jag oxå kritisera andra. Lite flummigt resonemang men finns det någon som har bra tips på hur man kan tänka (filosofera antar jag) för att kritiken ska vara givande?
Antar att hjärtat styr till sist...
 

acke

Avslutat medlemskap
Min utgångspunkt brukar vara att säga både vad jag tycker är bra i bilden och vad jag tycker kan bli bättre. Har märkt att folk har lättare att ta det "negativa" om de samtidigt får lite beröm.:)

Och det finns alltid något positivt och något negativt att säga om en bild, bara man tänker efter lite.

Ett annat råd är att inte ha för bråttom. Ge bilden den tid bilden behöver. Bildbedömning handlar inte om att beta av så många bilder som möjligt på så kort tid som möjligt. Den som håller högst hastighet är knappast den mest konstruktive bildbedömaren.
 

gunte

Aktiv medlem
Skriv kort,rakt och ärligt och precis vad du känner..vi lever i ett fritt land..du får säkert mothugg hur du än gör,det brukar jag få,hehe..
mvh/gunte..
 
ANNONS