Annons

Fågelidentifikation

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Nej det stämmer inte. Vad som däremot är typiskt är att de ofta patrullerar sitt område på låg höjd med v-ställda vingar som i den infällda bilden (vingarna uppfattas som ganska långa då de ej är så breda som t.ex en vråk- eller örnvinge). Den vita övergumpen är en artkaraktär (bland flera) hos den blå kärrhökshonan.
 

N i C

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp med åldersbestämning av den här havsörnen. Får inte ringmärknigen att gå ihop riktigt med näbben. Det enda som kan stämma är om ringen är orange (röd) då den skulle vara märkt 2003 (6K) men då borde väl näbben vara helt gul?

 

Alexandersson

Aktiv medlem
Det finns 6K fåglar med lite svart kvar på näbb. Denna har tycker jag väldigt mycket svart kvar på näbb men en sent utvecklad 6K kan nog stämma! Sprid runt bilden då den är lärorik för åldersbestämning i fält (eller skall vi säga för icke-åldersbestämning!)
 

N i C

Aktiv medlem
En åldersbestämning till. Den högra fågeln är helt klart en 2K vilket ringen också bekräftar. Den oringade till vänster vill jag ha till 3K pga det gula på näbben och den ljusare fläcken. Men det skulle kanske också kunna vara en 2K. Någon som kan hjälpa till?



 

Alexandersson

Aktiv medlem
Kommer inte ge dig något definitivt åldersbesked men det kan säkert ett gäng andra här. Jag tycker det talar för en ett år äldre fågel. Det är 2.a vintern eller 3K nu då så har mest vitt basalt (längst in) på fjädrarna. Näbb som du säger ser väl bra ut för 2:a vinter och fjäderdräkten ser inte riktigt ut som ungfågeldräkten nedan med sina gula, slitna, dåliga fjädrar men är inte helt övertygad.
 
ANNONS