Annons

Äldre studioblixtar och UPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Har ett längre tag funderat på att skaffa någon oirtabel lösning för studioblixtar.

Inte riktigt blivit av men nu lutar jag åt en UPS och dåd et är snabba ryck blir det troligen en http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44058&path=

Frågam är om denna fungerar med äldre aggregat (Elinachrome 250 eller 500 WS) från mitten av 90 talet??


Vad säger ni...

Alternativ 2 är ett par mindre slavutlösta aggregat jag också har 3 stycken av (okänt märke)
 

jimmylenn

Aktiv medlem
Om du tittar i manualen för aggregatet så har det en maxeffekt på 300W. Teoretiskt borde 250w aggregatet fungera, men det finns säkert någon annan siffra att ta hänsyn till också. Själv funderar jag på ett bensinaggregat på typ 1Kw för att driva blixtar med. Men det är ju dock lite större.
 

Maverick28

Aktiv medlem
Om du tittar i manualen för aggregatet så har det en maxeffekt på 300W. Teoretiskt borde 250w aggregatet fungera, men det finns säkert någon annan siffra att ta hänsyn till också. Själv funderar jag på ett bensinaggregat på typ 1Kw för att driva blixtar med. Men det är ju dock lite större.
Okej.. Frågan är ju om tekniken inne i aggregaten "tål" strömmen en UPS som inte skickar snygga sinusvågor??
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Man önskar alltid bästa möjliga funktion till lägsta möjliga pris! Det är en fullt möjlig ekvation om man betalar vad det kostar. Det lilla aggregatet du tittat på från Kjell&co är för klent för att snabbt orka ge ström till studioblixtarna. Det kan se bra ut på pappret men i praktiken behövs det mer kräm då blixtarnas kondensatorer drar mycket ström, mycket snabbt. Jag använder själv en UPS på 1500VA(1000W) till mina 300Ws studioblixtar och det funkar. Det finns många exempel på där det inte funkar och nästan alla har köpt för små, billiga UPS-aggregat.

Tänk på att 250Ws urladdning till blixtröret är inte lika med 250W. Det tar kanske två-tre sekunder att ladda upp de båda blixtarna. P=U*I U=240Volt I=3Amp, då går det åt P=720W/sekund.
Om det inte finns så mycket ström att tillgå så uppfattar UPS strömuttaget som kortslutning och stänger av utgången. Det känns lite snopet men fördärvar inget - men det funkar ju inget vidare hellre.
Ibland ligger det på gränsen och om blixtarna har digital inställning så nollställs dem oftast. (Man får ställa in värdet efter varje avfyrning av blixten - jobbigt)

Köp hellre ett aggregat från www.innovatronix.com eller genom en av deras återförsäljare; www.kaffebrus.com
 

Maverick28

Aktiv medlem
Man önskar alltid bästa möjliga funktion till lägsta möjliga pris! Det är en fullt möjlig ekvation om man betalar vad det kostar. Det lilla aggregatet du tittat på från Kjell&co är för klent för att snabbt orka ge ström till studioblixtarna. Det kan se bra ut på pappret men i praktiken behövs det mer kräm då blixtarnas kondensatorer drar mycket ström, mycket snabbt. Jag använder själv en UPS på 1500VA(1000W) till mina 300Ws studioblixtar och det funkar. Det finns många exempel på där det inte funkar och nästan alla har köpt för små, billiga UPS-aggregat.
Okej... då vet jag. Var rädd för det men skall testa så länge jag inte riskerar att bränna blixtarna så...

Ville ha den större UPS:en emn den närmaste finns i växjö och den kommer jag int år så lätt tyvärr...
Blir ett par trial and error ikväll sedan får jag se vad det blir..
 

DocuWild

Avslutat medlemskap
Okej... då vet jag. Var rädd för det men skall testa så länge jag inte riskerar att bränna blixtarna så...

Ville ha den större UPS:en emn den närmaste finns i växjö och den kommer jag int år så lätt tyvärr...
Blir ett par trial and error ikväll sedan får jag se vad det blir..
Om UPS'en inte genererar en fin våg och dina blixtar inte kan hantera den så kan du definitivt bränna blixtarna på det.
 

Maverick28

Aktiv medlem
Första testen succe

Nu har jag gjort de första testerna.
Det visar sig att de små aggregat jag köpt för länge sedan fungerar klockrent.
Dock testade jag bara att rigga dme med min G7 Vilket fungerade så där (troligen har den en testblixt som triggar aggregaten millisekunder innan slutaren öppnas)

Testade med Elinachromaggregaten Fungerade klockrent i alla fall under 5-10 blixtar :) I morgon skall de testas live :)
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Se till att använda utrustningen helt Manuellt annars kanske du får lite konstiga fenomen. M-läge och blixtsynktid <1/200s bländare 5,6 - 9 så skall det bli en bra bild,. Justera bländare efter behov.
 
ANNONS